Gå til innhold

Noen generelle spm om e34 540ia

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Da var første bil kjøpt og nå mangler bare lappen ;) Har nettopp kjøpt meg en e34 540ia 94mod som er i meget bra stand. Den er eid av en BMW entusiast og skal være virkelig voksen kjørt (rullet 197tusen). Bilen er fulgt opp med periodisk kontroll (girkasse overhalt på 100tusen), dokumentasjon på alt.

Men bilen er jo tross alt 15 år gammel så det er jo noe småplukk.

1. Det er vel kjent at automatkassen i disse bilene ikke er så altfor bra, slik den er i dag tror jeg den er i bra stand, girer veldig fint, ikke noe rykk osv. Men har hatt bilen på bukk og så at kassen svettet bittelittt olje noen steder ved pakiningen/boltene. Relativti lite olje, men alikevel. Er dette noe jeg burde bry meg om? Har tenkt litt på flushing av kassen og bytte av olje + pakning.

2. Differensial svetter litt olje den også, hovedsaklig på bolter tror jeg. Skal skjekke oljenivået på den. Noen anbefalinger hva som kan gjøres? Eller kan jeg la det være og heller følge nøye med den?

3. En slange som er koblet på noe stash, (servo, kan ses foran girkasse) svetter litt olje, har strammet "koplingen" så jeg skal se senere om det hjalp. Noen innvendinger :)?

4. Noen anbefaling av motor olje? Jeg har vurdert biltema sin da den er 10 ganger så billig som alt annet, (er faktisk tappet av statoil, så ikke vet jeg hva som er best)

5. Er helt ny på bil og bmw, så hvis dere har noen anbefalinger om hva som er bra å gjøre med bilen, produkter som er bra osv så kom med dem :)

Om det ønskes kan jeg godt legge ut bilder av bilen :):D

Takker for svar

Skrevet

Valvoline olje kan også brukes.

Er Castrol og Valvoline som er anbefalt og godkjent av bmw :wink:

Legg ut bilder av bilen da :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...