jansson Skrevet Desember 10, 2009 Skrevet Desember 10, 2009 hei har fått en ulyd i min e39 nå høres ut som om den har mye høyerer turtall en hva den har...først trodde jeg at den ikke giret (automat ) men det gjør den... lyden kommer bak fra noen som vet?
jansson Skrevet Desember 10, 2009 Forfatter Skrevet Desember 10, 2009 uff var det jeg var redd for noen som vet hvordan det er å bytte det på e39? har byttet det på e36 og det var et helvete
-Vegard- Skrevet Desember 10, 2009 Skrevet Desember 10, 2009 på e39 er de en drøm å bytte, sitter i fire skruer fra baksiden av navet og i senterbolten på stikkakselen.
jansson Skrevet Desember 10, 2009 Forfatter Skrevet Desember 10, 2009 ja har sett det var skurer på det... har diskutert det med en kamerat jeg mener det ser ut som om det bare skal skrus av... men må man varme opp osv? eller er det bare og skru og finne noe å trekke det ut med
jansson Skrevet Desember 10, 2009 Forfatter Skrevet Desember 10, 2009 snakket med han karen som skal bytte det nå han sa det var langt fra bare bare og skifte ... han var ikke helt sikker på hva andre pleide å ta for det så han hadde ikke noen pris.. noen som har byttet dette før?
mudbug Skrevet Desember 10, 2009 Skrevet Desember 10, 2009 google er din venn. kopi fra en ann forun If you have ever tried to change rear wheel bearings on an E39 you will all ready know that it doesn't happen like the books say ! You just aint going to pull the hub from the bearing ( not very often any way) even with the hub puller tool. I have come up with a method which I successfully used to replace both rear bearings yesterday, now at fist glance it would appear to be a thug heavy handed "bodge " job - it is not and it requires a delicate and confident hand. You will need a fly wheel puller - a cheap generic one will do and a set of reversed torq sockets (star head sockets). Here goes - Jack up and remove wheel and put on axle stands. Remove brake calliper and brake disc. Undo the 4 star head torq bolts holding the bearing to the hub carrier - they are hard to get at and it is some times easier to jack the hub carrier up and down until the bolts can be accessed . ( spray some release oil on the threads that can be seen behind the handbrake shoes - it really helps) Take off Remove the Drive shaft Nut. With all 4 out now use the puller to remove hub and bearing from the drive shaft - this is way way easier than pulling the hub from the bearing which is a tool breaking , knuckle skinning impossibility. Now for the controversial bit With the hub and bearing mounted firmly in a vice cut two 45degree cuts across the outer race of the bearing with a disc cutter - you may not get the cut all the way across - this is ok - just don’t cut in to the hub. Now use a cold chisel to split the outer race and remove with all the bearings. You will now have the inner races left on the hub ( which is the best you will get if you are successful with a puller) . Now again cut diagonally across both races and remove with a cold chisel I found removing the guard and using a small almost worn out disc worked best. You will now have a free hub. Bolt in place new bearing , slot hub on to drive shaft splines and gently squarely until you can get the driveshaft nut on ( use a block of wood so you can tap it on in the centre of the hub) Now pull the bearing in using the drive shaft Nut. I know that there plenty of BMW mechanics out there rolling the eyes to heaven and calling me a butcher but I could not afford the 5 hours @ £75 per hour I was quoted to have the job done for me . It took me 3 hours start to finish - and if you totally balls it up a new hub is only £30 from euro parts so go for it!
vikorena Skrevet Desember 10, 2009 Skrevet Desember 10, 2009 Eg betalte rundt 3500,- meinar eg å hugse for å skifte eitt lager på min 530DAT.
jansson Skrevet Desember 11, 2009 Forfatter Skrevet Desember 11, 2009 det var på verksted du betalte 3500 eller vikorena?
vikorena Skrevet Desember 11, 2009 Skrevet Desember 11, 2009 det var på verksted du betalte 3500 eller vikorena? Det var verkstad pluss lager:-)
jansson Skrevet Desember 11, 2009 Forfatter Skrevet Desember 11, 2009 åja ok jeg har en som kan gjøre det privat og har lager selv så da kommer jeg vel greit ut av det
vikorena Skrevet Desember 11, 2009 Skrevet Desember 11, 2009 åja ok jeg har en som kan gjøre det privat og har lager selv så da kommer jeg vel greit ut av det Er veldig greit å gjere sjølv. eg fekk det gjordt på verkstad pga garanti frå butikken eg kjøpte bolen frå.
jansson Skrevet Desember 12, 2009 Forfatter Skrevet Desember 12, 2009 å ? må man ikke varme opp for å sette på lagret osv?
bjalle Skrevet Desember 12, 2009 Skrevet Desember 12, 2009 å ? må man ikke varme opp for å sette på lagret osv? enklere å legge lagret i fryseboksen noen timer før montering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå