Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har gjort dette før? mye stress? fikk en feilmelding på tysk:P "Vorglühen" så den nekter å starte. så regner med det er enten glødeplugg eller rele som har tatt kveld. noen tips til feilsøking? f.eks ohming av glødepluggene?

Mvh

Håvard Severinsen

Skrevet

Halloen Håvard! :)

Har du hatt problem med litt tungstart tidligere også, eller meldte problemet seg helt plutselig, samtidig med feilmelding?

Går ut ifra at du har sjekket samtlige sikringer, men tenkte jeg skulle nevne det uansett :wink:

Skrevet

den ble tungstartet for noen dager siden, uten noen feilmelding som kom frem. men idag kom den frem først. kjøpte bilen for 4 mnd siden, etter 1,5 ukes bruk røyk det seff en dyse. det viste seg at den var chippet på en uproff måte. alle parameter var satt på max, så det gikk jo stygg-godt så lenge det varte. så jeg tunet den til nesten org. parameter igjen for å se hvordan den ville oppføre seg. den har heller ikke gått i noe nødmodus slik den gjorde når det ble lekasje på dysen. alle sikringer er ok:)

Skrevet

du må av med innsuget for å bytte glødeplugger. litt arbeid.. og forsiktig så ikke du knekker dem.

releet finner du ved siden av DDE, bak dempertårnet på venstre side i motorrommet.

Skrevet

Tror jeg uansett ville prøvd å måle om du har strøm inn på glødepluggene når du skal ha det.

Usikker på hvor lenge det skal være strøm der, så du er nok avhengig av å ha en mann til å skru på tenning mens en måler.

Da finner du hvertfall ut på en billig måte om strømtilførselen er ok, er den det, så er hvertfall tilførsel/rele eliminert.

Skrevet

Tror ikke du må av med innsuget for å måle strøm inn på plugger.

Går ut ifra at det kan gjøres med plugger i, og innsuget på, selv om det sikkert er litt trangt og jævlig :?

Da finner du fort ut om releet / strømtilførselen er ok hvertfall.

Har kun sjekka dette på 324 td, og 325 tds før, men håper for din del at det ikke er mye trangere på din. :wink:

Skrevet

Man kommer i hverfall lett til for å få målt den som sitter nærmest fronten :) Så da regner jeg med at hvis en plugg er ok så er vell alle ok og motsatt hvis releet er kaputt.. ??!

Skrevet
Man kommer i hverfall lett til for å få målt den som sitter nærmest fronten :) Så da regner jeg med at hvis en plugg er ok så er vell alle ok og motsatt hvis releet er kaputt.. ??!

Det vil jeg tro ja :)

Skrevet

Ville som sagt satsa på å finne ut om pluggene får strøm først.

Får de det, er neste steg å sjekke hver enkelt plugg.

Litt usikker på om disse må ut for å ohmes, men mulig det holder å plukke av hver enkelt ledning som går inn på disse, når man skal sjekke motstanden på de.

Skrevet

har vært ute å feilsøkt, og sett litt over hvor ting og tang befinner seg på denne "plastikk" klumpen under panseret:) relet lå jo inni en box med en umasse stive kabler over. er værtfall ikke noe galt med dieselpumpene og tilførselen.trodde det skulle være mulig å få start uten gløding, hvis man kinnet lenge nok jeg? men det er det sikkert ikke... så skal ta en tlf til bavaria og høre hvor mye de skal ha for å få start på sleden igjen:) er vel ca 1200kr for relet og ca 250,- pr plugg.. hvis det ikke blir blodpris på jobben, så skal de få lov:) trodde det skulle bli easy pizi med dieselbil, men der tok jeg feil... har jo kun trilla 80 tusen også, så syns det er for mye smårusk som skjer... mandagsbil sikkert:P var enklere å feilsøke og skru på bensinutgavene av bmw jeg har hatt:)

Skrevet

blir vel en runde i garasjen nå. kjøpt nye glødeplugger, men skal sjekke om releet er inntakt først. må vel gå greit å bare måle på en av utgangene til en plugg på releet? får den strøm, så er det vel i orden. så da er det vel bare og ohme pluggene? lav ohm så er den vel ok, og høy ohm så er den deff? var innom forskjellige forhandlere idag, og lurte på om de hadde koblingskjema for glødereleet, slik at man får en hvis peiling på hvilken pin som er hva, men det var det ingen som kunne hjelpe med.... så det er vel bare å finne B+ på releet og en av ledningene til pluggen og måle de... før man starter å demontere innsug.. skal bli morro å se om det er mulig å få faenskapet ut av garasjen på egen hånd, eller om man må krype til korset og få den inn på diagnose:P

Skrevet

Dersom jeg skulle vedda på noe her i denne saken, så hadde jeg nok vedda på at releet er i orden, og at 2-3 glødeplugger skulle vært bytta :wink:

Blir spennende å høre hva som er årsaken hvertfall. Du må slenge ut hva du har kommet frem til i løpet av kvelden. :)

Skrevet

Jeg vil å tro det er glødeplugger, Releet vil bare koble ut med en gang om det er flere plugger som ikke virker. Glødetiden styres av motstanden i glødekretsen, den synker når pluggene blir varme så om du har flere defekte plugger tror det den er glødet fordi det ikke er høy nok motstand.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...