Kjakan Skrevet Desember 16, 2009 Skrevet Desember 16, 2009 Hei, e de noken som he erfaring med å bygge om ein 325 e36 automat til manuell? er de masse arbeid? Må en bytte meir enn kassa, svinghjul, mellomaksling og pedalsett?
hanskr Skrevet Desember 16, 2009 Skrevet Desember 16, 2009 du må i tilleg omprogramere hjerne slik att den trur kassa står i P elles får du ikkje starte, sef må du jo og ha rør / slange system til bremseverske slik att du får chlutchen til å virke og så må du ha ny chlutch meiner eg
hanskr Skrevet Desember 16, 2009 Skrevet Desember 16, 2009 http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=138079&highlight=
hanskr Skrevet Desember 16, 2009 Skrevet Desember 16, 2009 http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=138018&highlight=
hanskr Skrevet Desember 16, 2009 Skrevet Desember 16, 2009 http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=138230&highlight= linkane er ikke eksakt for e36 , men e nåkk mykje de same arbeide ...
hardrocxsludge Skrevet Desember 16, 2009 Skrevet Desember 16, 2009 Heisann ! Driver med akkurat det samme , bare på en 325 vanos Wink . er egentlig en ganske enkel sak vil jeg påstå . kan jo fortelle alt jeg har gjort for å få det til da . er vel så og si klar til montering nå . jeg begynte å koble fra wire etc fra automat kassa (altså fra spaken og ned til kassa ) .derretter tok jeg av mellomaksling, og etter det løsnet jeg festebrakketen til girkassa og satt en jekk oppunder, så begynte jeg på skruene rundt girkassa (der den er skrudd til motorblokka ) . Kom ganske langt vil jeg påstå, men kom ikke oppunder på 4 av skruene på toppen . så da tenkte jeg at jeg kan prøve og skrå motoren litt, så da var det å få tak i en elefant jekk da, løsna motorfestene og skrådde motoren litt ( heiste den opp i framkant så kassa blir hengenes pekende mot bakken ) . fikk ikke kommer til helt da heller, så fant ut i min situasjon i og med at jeg skulle pusse ned motorrom osv så kunne jeg like så godt plukke ut motoren, er en relativt enkel sak det også, og fra mitt synspungt det letteste også Very Happy ! vil bare minne på at skruene mellom kasse og motor er noe spesielle, men hvis du bruker fastnøkler med størresle 8 , 9 ,10 og 11 mm så er det egentlig de du trenger Smile .. er forskjellige størrelser på skruene rundt kassen Smile . PS ; ta det litt pent med fastnøklene da du egentlig skal ha pipe som passer perfekt til dette, men om du tar det litt pent greier du å lure de av Smile . også over til pedalsettet da, man kan vel egentlig si brems og clutch hører sammen, så du kan ta av bare bremsepedalen fra automaten, også sitter brakketten igjen som clutchbrakketen med pumpe og pedal kan skrus i Smile . pedalene er lettvinne og ta av, sitter bare i klips ! også må du passe på å lage en løsning for ledningen fra clutchpumpa og opp til tanken, og ledningen fra pumpa og ned til kassa . har ikke montert clutchen min enda så vet ikke om det er hull/ propper i torpedoveggen . mulig du må bore også ! så over til girspaken, er vel ganske enkel den også vil jeg si, du kan bruke midtkonsollen som er der fra før av, for hullet passer i en ramme som gummitrekket rundt manuellspaken er beskyttet med ! så den er vel egentlig bare å plukke ut, og koble fra alle ledningen til, er en til lys og en som har med ryggelys å gjøre mener jeg å ha oppfattet ! da er vel det en grei sak, da ser du rett i bakken etter det er gjort Wink . også som nevnt over her, så er det denne gummiforingen til girkassen , som ikke sitter der ! jeg har da en delebil så jeg tenkte å ta ned denne og rett og slett bare kline på litt zikafleks eller tek7 og poppe den fast med noen popnagler, eller evnt gjøre det 100 % og bare få lagt ei pølse med sveis der Smile . vet ikke hva slags karosseri du har, men etter hva jeg har forstått skal mellom akselen være lik på sedan og coupe, så du trenger bare den første delen som sitter skrudd i kassa og går til skjøten på mellomakselen, den bakerste delen er lik uansett ! Jeg har da en coupe og bruker akselen fra en sedan ; ) . vel, tror jeg har husket alt . Jeg er stort sett ferdig med jobben jeg da, har jo plukket alt fra en bil, og mangler bare gummiforingen til girspaken, og clutchen så er det bare å montere i ! . de som snakket om omkobling ved at den skal tro den står i park, det vet jeg desverre ikke noe om .. Jeg har byttet ledningsnett og hjerne likesågodt fra en manuell bil, og da er jeg rimelig sikker på at jeg slipper eventuelle problemer med det Smile . Vil si at det er verdt ombyggingen om du har en eller 2 kvelder til overs og bilen er så strøken som du utaller deg om, så absolutt, gjør det ! håper dette hjelper, så må du legge opp bilde av bilen, interessant og se vet du , for oss entusiaster ! Smile Hjernen ville jeg byttet ut med en som er fra manuell 325, koster deg 1000 kroner på ebay.com skal skaffe deg hjernenummer om du er usikker på det, har liggendes her hjemme Nettet går an å bruke, men som sagt så har ledningsnettet til automaten 2 hjerner, så jeg ville kjøpt et fra manuell bil, det får du også for rundt en tusenlapp, så kjøpt disse 2 delene, og resten som nevnt over så er alt som det skal ! jeg er ferdig med å bygge min nå å det virker fintfint ! men nå har jeg demontert igjen pga motorbytte ! Men lykke til ! joakim
hanskr Skrevet Desember 16, 2009 Skrevet Desember 16, 2009 Skikkeleg bra forklaring godt nåkken tar seg og tid å svare
hardrocxsludge Skrevet Desember 16, 2009 Skrevet Desember 16, 2009 Hehe, var en gammel forklaring dette ! husker ikke hva som sto der, men svarte på akkurat dette spørsmålet, så da bare kopierte jeg inn ! er ganske enkelt, men jeg gjorde det med det samme som motoren min var ute, litt lettere å komme til da . men går uten dette også forresten så er det bare propper du trenger å trykke ut i torpedoveggen, altså proppen der hvor røret til clutchhuset går, og slangen fra clutchpumpa og opp i bremsevæske tanken ! er bare å dytte ut med fingeren eller en skrutrekker
hardrocxsludge Skrevet Desember 16, 2009 Skrevet Desember 16, 2009 Er ikke så vanskelig som folk skal ha det til, det jeg syntes var værst var pedalsettet, er så drit å komme til, men når man har hatt det på og av et par ganger så er det uten problem !
AlXz Skrevet Desember 16, 2009 Skrevet Desember 16, 2009 Mener man ikke trenger skruløs pedalsettet også.., bare bytte ut bremsepedalen og kanskje noe deler der. Men en som nevnte at selve festene (med de 4 mutterne) er likt på man og aut.. Går jo å sammenligne og se..
Kjakan Skrevet Desember 17, 2009 Forfatter Skrevet Desember 17, 2009 Tusen takk for eit BRA svar hardrocxsludge Tenkte å få tak i en delebil, da de blir endel billigare + at en får masse andre deler som kan vere kjekt å ha men er fortiden stundent og penger vokser ikkje på trær så ombygging blir nokk ikkje før til sommeren tenke ej
hardrocxsludge Skrevet Januar 19, 2010 Skrevet Januar 19, 2010 pedalsettet går fint an å bruke . trenger bare bytte pedalen som alex sier ! sitter bare i et klips, tar deg 5 minutter å bytte . er en enkel sak ! lykke til
AlXz Skrevet Juli 21, 2010 Skrevet Juli 21, 2010 Denne er bra http://www.e36-tech.com/forum/diy-325i- ... -1373.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå