Gå til innhold

ABS og ASC kobler ut i 80 km/t (E39 528)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Problemet startet tirsdag denne uken når jeg skulle på jobb.

Så snart bilen når nøyaktig 80 km/t kommer ABS og ASC lyset på og om jeg tester merker jeg at hjulene løses under bremsing og at ASC ikke virker.

Om jeg da stopper slår av tenningen, starter bilen igjen og sørger for litt hjulspinn i det jeg tar av så kobler de inn igjen og funker fint helt til jeg kommer opp i nøyaktig 80 km/t så kommer lysene på og mekanikken er koblet ut.

Jeg satser på at dette bare er en liten sensorsak som ikke koster skjorta og bytte.

Men noen tips før jeg tar bilen til mekanikker?

Skrevet

Det samme skjedde med min e39 520i touring,men hos meg så kom lysene på akkurat på 50 km/t.Det ble byttet hjulsensor på venstre side fram til meg så ble alt som normalt igjen men du må vel få tatt en diagnose for å finne ut nøyaktig hvilken sensor som er gåen.Vil ikke tro at det er noe annet som forårsaker feilen.

Skrevet

Tusen takk for svar, hva kostet den sensoren?

Jeg snakket med BMW i Tromsø og de sa det var enten en sensor, eller styremodulen til 8.000 bols. Men etter min tankegang skulle all logikk tilsi at det er en sensor, siden det skjer på nøyaktig samme hastighet hver gang og at den kobler inn igjen, ved neste oppstart (bare inntil jeg når 80 igjen riktignok).

MEn så tittet jeg på et skjema over ABS/ASC delen og jesus det var mange deler og saker der. da fikk jeg litt nerver for at dette kan bli svært dyrt.

Men ble mer beroliget igjen nå, har ikke tid til å få kjørt diagnose på den før mandag. Men jeg stoler ikke på verksteder. Tipper de kommer til å si at Hausefjausen" er røket, det blir 15-20 tusen takk.

Skrevet

Abs føleren fram koster i underkant av 1100,- hos gsbildeler.Jeg vet faktisk ikke hva det kostet totalt til meg da den ble skiftet ved oppretting hos hell bil der jeg bor etter en liten skade i høst der alt ble tatt på forsikring.Det kan være fare for styremodulen men da må du som regel ha kjørt med gåen føler lenge fikk jeg beskjed om av verkstedet så det er som regel bare føleren.

Skrevet

Sensoren koster 4-500kr hos biltema. Kjøpte en der selv, og den funker flott.

Og du bytter den lett selv, ingen vist å sponse verkstedet ved en så liten jobb...

Skrevet

Snakket nettopp med han som kjøpte min forrige bil E36 328 cab.

Han sa han hadde et lignende problem bare at for han kom det helt tilfeldig, var ingen likhetstrekk når det kom og gikk. Så på verkstedet hadde de bare renset ut mye bremsestøy o.l fra sensor og da forsvant problemet, de byttet den ikke engang, de bare renset den.

Men hans problem var jo ikke helt identisk med mitt.

Skrevet

Da har jeg hatt bilen på diagnose i dag.

Var ABS sensor fremme til høyre. Ba dem prøve å rense ut bremsestøv o.l. Så får vi se når jeg henter bilen i 16:00 tiden hvordan det står til.

Men må vel mest sannsynlig bestille ny sensor.

Skrevet
Problemet startet tirsdag denne uken når jeg skulle på jobb.

Så snart bilen når nøyaktig 80 km/t kommer ABS og ASC lyset på og om jeg tester merker jeg at hjulene løses under bremsing og at ASC ikke virker.

Om jeg da stopper slår av tenningen, starter bilen igjen og sørger for litt hjulspinn i det jeg tar av så kobler de inn igjen og funker fint helt til jeg kommer opp i nøyaktig 80 km/t så kommer lysene på og mekanikken er koblet ut.

Jeg satser på at dette bare er en liten sensorsak som ikke koster skjorta og bytte.

Men noen tips før jeg tar bilen til mekanikker?

Hadde samme problemet på min og det viste seg og være styrvinkelsensoren som var odelagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...