Gå til innhold

Problemer med varmeaparat/klimaanlegg


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt en bmw e46 320d sedan for litt siden, men føler ikke klimaanlegget fungerer helt som det skal. :?:?

- For det første så er det jo to steder hvor man kan justere temperaturen i bilen, på temperaturen på ac'en, og på den rulla ved luftekanalene i dasjhen, noen som har noe ide om hvorfor det er slik? :roll:

Slik det funker nå så blåser bilen konstant varm luft ned mot beina, er ikke forskjell på varmen om man setter 30 grader eller 16 grader på ac'en. Lufteslusene i dasjhen fungerer også helt uavhengig av ac'en. For de gir varm luft når rulla er satt på varm, og kald luft når rulla er satt mot kald. Men om rulla står på midten, der det er en hvit strek, så har det ingen ting og si om jeg skrur ac'en på 16 grader eller 30 grader. :lol:

Dette er ganske plagsomt da jeg blir helt sykt varm på beina, da jeg kun kan få varm luft dit. Samtidig som det er tungvint å måtte stille tempen med den rulla.

Noen forslag til hvordan jeg kan løse dette. Fikk tips om at det var noen spjeld som ikke åpnet/lukket seg, men han som sa det viste ikke noe mere. Noen som kan hjelpe litt her? :roll:

Skrevet

Lufteslusene i dashen skal fungere uavhengig av klimaanlegget, ideen er at du skal holde deg varm på beina men samtidig være kald på hodet. Blir visst en bedre sjåfør da :)

Så det er ikke noe galt med den biten. Hvorfor du ikke får kald luft på beina er mer mystisk, har du prøvd å vri tempregulatoren på ACn så langt det går i retning kald? Da skal klimanlegget slåes ut og det skal blåse så kaldt det klarer.

Skrevet
Hvorfor du ikke får kald luft på beina er mer mystisk, har du prøvd å vri tempregulatoren på ACn så langt det går i retning kald? Da skal klimanlegget slåes ut og det skal blåse så kaldt det klarer.

16 grader er så langt den går mot kald. Den eneste forskjelden jeg merker når jeg skrur den på 16 grader er at vifta roer seg ned når det begynner og bli varmt i cupe'en. Mot at vifta står på nesten fult når, og lufta er glo varm når jeg har den på 20 grader.

Lufteslusene i dashen skal fungere uavhengig av klimaanlegget, ideen er at du skal holde deg varm på beina men samtidig være kald på hodet. Blir visst en bedre sjåfør da

ok. men hvis jeg har den rulla på midten vil den følge klimaanlegget da? Har også lagt merke til at det ikke er spesielt kald luft som kommer når jeg vrir den rulla mot kald. Men langt i fra så varm som kommer ned på beina seff, så går an og få en ok temp i bilen, men er jo ganske stress og regulere den.

Lufta som kommer opp på frontruta er også varm hele tiden, uavhengig av klimanlegget.

Skrevet

det er en liten temp-sensor bak/inni klimapanelet med en vifte som trekker luft forbi sensoren for å registrere temperaturen.

et vanlig problem er at det legger seg støv og skitt på føleren og viften.

dette fører til at det stømmer mindre luft forbi, og støvet vil isolere føleren.

pga dette vil ikke klimaanlegget registrere temperaturen, og tro det er kaldt -> ergo pøse på med varmluft.

så ville prøvd å åpne justeringspanelet for å få gjort rent inni der.

er nok å bruke trykkluft på det.

angående temp-kontrollen i dasjen, så er den avhengig av hvilken temperatur du har satt klimaanlegget på. den blander bare inn litt friskluft for å senke tempen der litt.

så den avhenger også av at det blir registert riktig temperatur i bilen.

håper det var forståelig. ;)

Skrevet

takker for bra svar.. har du noen ide om hvordan man får åpnet det dekselet hvor tempfølerene sitter?

eller det kan være at vannvetilene, i motorrommet, til varmeapparatet henger i åpen posisjon.

hvordan kan jeg skjekke dette??

Skrevet

Har nesten samme problem på min bil, bare litt anneledes. Blåser for varm luft helt til det plutselig blåser kaldere igjen, men da alt for kaldt. Må da sette tempen på 30grader for å få fin temperatur igjen.

Har postet på forumet tidligere men ingen som har noe lurt å melde...

MEN - etter mange timer med internettsurfing på diverse utenlandske forum peker det mot sluttsteget i vifta "delenr.: 64116920365 SLUTSTEG BLAESTER (Org)". Virker litt unatulig for meg men er vistnok en svakhet på E46 som er roten til mye faenskap i klimaanlegget. Koster ca 1000 spenn. Om du bytter den er jeg veldig interessert i å høre resultatet.

Jobben er etter sigende en 90minutters affære.. Finnes DIY på www.bimmerforums.com

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...