Gå til innhold

Problemer med varmeapparat i e36 (m41)


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er flere tråder på dette, men starter likevel en ny siden jeg ikke finner klart svar på mitt problem. Jeg sliter med at jeg ikke får skikkelig varme i min '98 BMW 318 tds (m41) dieselbil og har følgende bemerkninger:

Problem:

* Det kommer aldri skikkelig varm luft fra varmeapparatet, kun lunken luft. Det blir litt mer varme når jeg kjører bilen hardt.

Tiltak:

* Har tatt ut pollenfilter og har nå ok luftgjennomstrømning i kupéen på høy viftehastighet

* Har toppet ekspansjonstanken med kjølevæske, forsøkt å lufte systemet, og klemt på alle slanger. Tilsynelatende ikke mer luft i systemet. Bilen skal i utgangspunktet være selvluftende. Ingen lufteskrue på radiator/ekspansjonstank. Har ikke funnet noen lufteskrue på termostathus. Bør denne sjekkes?

* Har lokalisert magnetventil. De to slangene som går ut fra denne og inn gjennom torpedoveggen er relativt varme. Slangen som kommer tilbake ut gjennom torpedoveggen er kald. Når jeg klemmer på disse tre slagene spruter det litt vann i ekspansjonstanken.

* Har forsøkt å ta ut kontakten til magnetventilen. Da fungerer varmeapparatet som om det stod på maks, men det blir ikke varmere luft i kupéen.

* Nålen som viser motortemperatur står rett opp når motoren er varm (etter ca 5-10 min); arbeidstemperaturen ser helt korrekt ut

* Aldri hatt problemer med at motoren koker, motoren går generelt helt fint.

* Bilen bruker en del olje, ca 2-3 liter i året

Har noen forslag til videre feilsøking?

* Bilen er bruktimportert for ti år siden, men siden motortemperatur er bra skulle vel termostaten være ok?

* Jeg ser ingen stor bevegelse i kjølevæsken, men siden det ikke koker er det vel tegn på at vannpumpa fungerer korrekt?

* Siden det ikke blir varmere når jeg tar ut ledningen til magnetventilen, samt at slangene som kommer ut fra ventilen er varme, er det vel også sannsynlig at denne fungerer som den skal?

* Kan det være tett varmeapparatregister? Hva er i så fall beste måte å åpne dette på? Bør jeg bruke en slags radiatorrens eller bare spyle hardt med hageslange inn gjennom slangene som går gjennom torpedoveggen?

Setter STOOR pris på hjelp her hvis noen har erfaringer med det samme!

Skrevet

Dette er en diesel motor og de går som regel kaldere i utgangspungtet en en bensin motor, siden den blir varmere når du kjører den hardt, høres dette riktig ut. instrumentet er "manipulert" til å vise "rett opp" ved varm motor, selvfølglig innenfor ett bestemt avvik. prøv å dekke til noe av radiator og prøv med det, vil tro at det hjelper.

Skrevet

Har hatt en bil av annet merke som hadde samme problem.

Du sier det nesten selv her:

"De to slangene som går ut fra denne og inn gjennom torpedoveggen er relativt varme. Slangen som kommer tilbake ut gjennom torpedoveggen er kald." = vannet sirkulerer ikke gjennom registeret.

Kan jo være pumpa, men siden nåla viser normal så holder jeg en knapp på tett register.

Jeg spyla nedi rørene med høytrykkspyler som et desp tiltak på den møkkabilen, for å få litt varme midt i januar, og da rant det basse brun guuu ut. Det hjalp littebitt, men skjønte etterhvert at dette var en tapt sak.

3-4 uker etter spyling røyk toppen.

Vil ikke anbefale spyling igrunn. Når det er tett kan det jo tyde på et dårlig vedlikeholdt system, og møkk som løsner og bare setter seg et annet sted. :?

Du har jo litt varme, men hvis det bare blåser kaldt: get rid quick!

  • 3 years later...
Skrevet

løfter denne tråden litt, plages med det samme på min bil, samme type bil/motor..

har hatt av slangene til varmeapparatregisteret, og blåst med trykkluft, å da virket det som det var fin gjennomgang.

vannpumpa er ny på motor og er nok kjølevæske.

når jeg ruser motoren langt over det en gammel diesel har godt av, får jeg mer varme i apparatet.

noen som kan hjelpe her???

Skrevet

Høres ut som samme problem som jeg hadde.

Som et ledd i utredningen koplet jeg fra magnetventilen og koplet de tre slangene sammen med et forgreningsrør fra Biltema. Da ble det varme i bilen! Kjøpte deretter en splitter ny magnetventil fra Schmiedmann og siden har problemet vært løst. På kalde vinterdager dekker jeg grillen med aluminiumsfolie.

Skrevet

det er den ventilblokka som står på utsiden av torpedoen?

kan du kanskje kan fortelle hvorfor det går 3 slanger inn i torpedoen?

tur/retur/???

Skrevet

Det stemmer. To slanger fører vannet inn - én til førerside og én til passasjerside siden det er 2-delt klimaanlegg. Den siste slangen fører vannet tilbake. Hvis du først fjerner ventilen kan det være smart å spyle gjennom varmeapparatregisteret. Bare kople hageslangen på en av slangene.

Skrevet

Kanskje. Still bilen i en bratt oppoverbakke, ta av påfyllingslokket til kjølevæske og rus motoren i noen minutter, samtidig som du klemmer litt på slangene. Etterfyll deretter kjølevæske til det er over den lille plasttappen i ekspansjonstanken. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...