Gå til innhold

Problemer med for varm motor, har byttet termostat. 520i E34


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har problem med bimmern.

Problemet har kommet gradvis nokså sakte.

Temperatur målere vannet i motoren stiger gradvis sakte men sikkert rett til topps. Fra jeg starter bilen og etter ca 4km er måleren på det røde. Og det kommer overhode ingen kupe varme.

Jeg har fått tips om termostaten, og den har jeg nå byttet, og er sikker på at den står riktig vei.

Det hjalp ikke. Fikk da tips om og lufte systemet med og skru ut temperatur føleren, da den ene slangen(tilførsel?) var varm, og den andre slangen på termostaten(retur?) var kald. Den har jeg ikke funnet, men fant noe som kalles temperatur skrue, på toppen av radioatoren på andre siden for kjøleveskebeholderen. Da måtte jeg etterfylle ihvertfall 3liter med kjøleveske. Etter dette ble begge slangene til termostaten varm.

Men problemet er ikke vekke.

Jeg har også kokt den gamle termostaten, og den begynner og åpne på ca. 87C og var helt åpen når den var passert 92C så den virker tydeligvis?

Men hva er problemet da?

Siden alle slanger og radioatoren er gode og varme så er det vel sirkulasjon på vannet, og vannpumpen i orden?

Skrevet

vell. Lite vann i kjøleveske? lufte systemet bedre?

Jeg hadde samme greie i forrige uke, kansje ikke etter 4 km, men da ble bilen for varm, og det var at det var feilblanda frostveske, så kjølevannet var slush, så det var vanskeligheter å få pressa det igjennom systemet.

Skrevet

nå har jeg luftet systemet skikkelig og det ble plass til en god del mer kjøleveske.

Nå har jeg kjørt bilen en stund og det blir god varme i kupèn og målere viser stabil temperatur i motoren.

Slangen til termostaten er veldig varm, men slangen ut i fra den, returen, er kald, og kjennes ut som det ikke er noe særlig med vann i slangen.

Etter og ha kjørt bilen et par mil, og latt den stå litt på tomgang en stund og så ventet til den ble kald, sjekket jeg nivået på vannet, og det er blitt en god del mindre vann i beholderen?

Skrevet
Jeg har problem med bimmern.

Problemet har kommet gradvis nokså sakte.

Temperatur målere vannet i motoren stiger gradvis sakte men sikkert rett til topps. Fra jeg starter bilen og etter ca 4km er måleren på det røde. Og det kommer overhode ingen kupe varme.

Jeg har fått tips om termostaten, og den har jeg nå byttet, og er sikker på at den står riktig vei.

Det hjalp ikke. Fikk da tips om og lufte systemet med og skru ut temperatur føleren, da den ene slangen(tilførsel?) var varm, og den andre slangen på termostaten(retur?) var kald. Den har jeg ikke funnet, men fant noe som kalles temperatur skrue, på toppen av radioatoren på andre siden for kjøleveskebeholderen. Da måtte jeg etterfylle ihvertfall 3liter med kjøleveske. Etter dette ble begge slangene til termostaten varm.

Men problemet er ikke vekke.

Jeg har også kokt den gamle termostaten, og den begynner og åpne på ca. 87C og var helt åpen når den var passert 92C så den virker tydeligvis?

Men hva er problemet da?

Siden alle slanger og radioatoren er gode og varme så er det vel sirkulasjon på vannet, og vannpumpen i orden?

muligt toppakningen er røken, iallfall det som va gale me min e34 når den blei for varm etter eg hadde kjørt en stund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...