Lex-Talionis Skrevet Desember 25, 2009 Skrevet Desember 25, 2009 Som topic sier Strekk eller vanlige bolter? Takker for svar Mvh Espen
oddis Skrevet Desember 25, 2009 Skrevet Desember 25, 2009 ...og sørg for å blås ren gjengene i blokka før du setter de nedi. Med olje i gjengene er ikke nye strekkbolter verdt en dritt.
Dolk Skrevet Desember 25, 2009 Skrevet Desember 25, 2009 ...og sørg for å blås ren gjengene i blokka før du setter de nedi. Med olje i gjengene er ikke nye strekkbolter verdt en dritt. Forklar den der du for den var ny for meg.
oddis Skrevet Desember 26, 2009 Skrevet Desember 26, 2009 Olje komprimerer seg dårlig! Og ligger det olje som under/imot bolten, og utvider seg litt ved varme, ja da får man ikke optimalt tiltrekk på boltene. Har skjedd flere ganger at toppene blir løsere. Har selv gjort denne generaltabben en gang tidligere, og da jeg skulle demontere toppen etter toppakningsras trengte jeg kun en hånd på skralla for å løsne visse bolter.. Da var de dratt til med riktig Nm + grader ca 2 mnd tidligere. Kom opp litt olje da jeg kjørte trykklufta ned i gjengene.. Har en kompis som gjorde det samme på en traktormotor, og det ble en dyr slurvefeil.
Robbi3 Skrevet Desember 26, 2009 Skrevet Desember 26, 2009 Olje komprimerer seg dårlig! Og ligger det olje som under/imot bolten, og utvider seg litt ved varme, ja da får man ikke optimalt tiltrekk på boltene. Har skjedd flere ganger at toppene blir løsere. Har selv gjort denne generaltabben en gang tidligere, og da jeg skulle demontere toppen etter toppakningsras trengte jeg kun en hånd på skralla for å løsne visse bolter.. Da var de dratt til med riktig Nm + grader ca 2 mnd tidligere. Kom opp litt olje da jeg kjørte trykklufta ned i gjengene.. Har en kompis som gjorde det samme på en traktormotor, og det ble en dyr slurvefeil. Det har jeg faktisk aldri tenkt på før... Skal se og demontere toppen på prosjektet mitt igjen da..
karsten Skrevet Desember 26, 2009 Skrevet Desember 26, 2009 eller du kan faktisk være så uheldig att du sprenger blokka i bolthullene med oljetrykk du får når du skrur boltene ned.
integrale8v / ELS Tuning Skrevet Desember 26, 2009 Skrevet Desember 26, 2009 I denne tråden: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=1 ... =sport+evo vises det hva som kan skje ved dårlig rengjøring av bolthull.
Dolk Skrevet Desember 26, 2009 Skrevet Desember 26, 2009 Olje komprimerer seg dårlig! Og ligger det olje som under/imot bolten, og utvider seg litt ved varme, ja da får man ikke optimalt tiltrekk på boltene. Har skjedd flere ganger at toppene blir løsere. Har selv gjort denne generaltabben en gang tidligere, og da jeg skulle demontere toppen etter toppakningsras trengte jeg kun en hånd på skralla for å løsne visse bolter.. Da var de dratt til med riktig Nm + grader ca 2 mnd tidligere. Kom opp litt olje da jeg kjørte trykklufta ned i gjengene.. Har en kompis som gjorde det samme på en traktormotor, og det ble en dyr slurvefeil. Det at olje ikke komprimeres er jo greit og at man skal blåse og rengjøre hullene til toppboltene for olje og vann er jo velkjent, men du skriver at man ikke skal ha olje på gjengene når det gjelder strekkbolter og det stemmer jo ikke. Jeg tror du er på veldig tynn is når du skriver at man ikke får optimal tiltrekningsmoment hvis det er olje på gjengene, for sannheten er at det er motsatt. Hvis du ikke har på litt olje på gjengene samt litt olje på eventuell skive så vil du få en veldig ustabil moment pga friksjon og da særlig rundt bolthode og skive, så det anbefales at du har på litt olje der før du strammer. Og kan du forklare hvorfor disse boltene du kjøper som nye er ofte innsauset i olje? Jeg ønsker en utfyllende forklaring på det du skriver. Men mye mulig at du ordla deg litt feil i det her innlegget? ...og sørg for å blås ren gjengene i blokka før du setter de nedi. Med olje i gjengene er ikke nye strekkbolter verdt en dritt. Det er riktig at man skal være nøye med å blåse og sørge for at det ikke er noe olje og vann nede i toppbolthullene, men slik du har skrevet det så kan man misforstå og tro at man ikke skal ha på noe som helst olje på toppboltene, og det er jo feil, man skal ha på litt olje på toppboltene/gjengene og spesielt rundt bolthode samt skive.
oddis Skrevet Desember 27, 2009 Skrevet Desember 27, 2009 Dette beror på en misforståelse ja. Min intensjon var hele tiden bolthullene (gjengene/bolthullene i blokka), og ikke gjengene PÅ bolten/e. Ser jeg ordla meg litt klønete der, my bad! . Selvfølgelig er ikke strekkbolter innsauset i olje ved kjøp. Personlig har jeg aldri hørt anbefaling av oljebruk på slike gjenger, men derimot fett. Så er det et definisjonsspørsmål hva som kan kalles olje og fett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå