Julianv Skrevet Desember 28, 2009 Skrevet Desember 28, 2009 Hei. Har store problemer med temperaturen på bilen. Er ikke kokt enda heldigvis, men vis jeg for eksempel kjører meg fast i snøen og må spinne meg ut og det tar mer en 2 min så stiger tempen drastisk. Vet jo at det er store problemer med kjøling på disse motorene. Hva er de typiske tingene som går gale når tempen stiger? Bruker litt kjølevæske (rimelig lite) pga en liten lekkasje i radiator. Men tviler på at dette har så veldig mye å si så lenge det er nok kjølevæske og god sirkulasjon. Har byttet vannpumpe, termostat og kjølevæske. Flere tips? MVh Julian
Dekkbrenneren Skrevet Desember 28, 2009 Skrevet Desember 28, 2009 tett lekasjen, du mister trykk og da koker den lett. også mulig du skulle fått byttet viskose koblinga på radiatorvifta. Jeg ville jort noe fort da toppene på disse motorene har lett for å sprekke. Det jore hvertfall min, den har heller aldri kokt, men sprakk fordeom.
Julianv Skrevet Desember 28, 2009 Forfatter Skrevet Desember 28, 2009 Hvordan tette lekkasje i radiator da? er bare en bitteliten sprekk så det spruter ut vis jeg ligger på 5000+ rpm pga høyt trykk fra vannpumpen da. Viskosen tror jeg skal være ålreit
Dekkbrenneren Skrevet Desember 28, 2009 Skrevet Desember 28, 2009 neie, viss du e sjibe så får du vel prøva radiatorsement elle någe sånn, men personlig har jeg ikke troen på det der. Elle gjør det skikkelig med en gang å spandera på den ny radiator, er jo ikke så dyrt anyway. Eller holle deg under 5000 rpm.
Roy Drage Skrevet Desember 28, 2009 Skrevet Desember 28, 2009 Det finnes flere måter å få tettet lekkasjer i kjølesystem på: Det jeg vil anbefale er bars leak, det finner du på de fleste bilrekvisita sjapper, det er en liten metallboks på størrelse med en colaboks. Noe annet som også kan fungere er MacGyver måten, da trenger du noen egg, disse må knuses og så skiller du ut hviten fra plommen og heller eggehviten i vannet. Neste er kanel... Visst lekkasjen er liten er det beste å forsøke å lodde det(visst det er på ribbene det lekker) eller lime visst det på plast delen. Ellers så ligger det alltids ute annonser der folk høgger biler så da kan du kjøpe en brukt å sette på.
Roy Drage Skrevet Desember 28, 2009 Skrevet Desember 28, 2009 For å sjekke om viskosen din er ålreit kan du prøve å holde den igjen når motoren din er varm. NB!!! Bruk først en avis før du stikker fingrene i vifta!!!! Når motoren er varm skal viften være treg å holde igjen, dess fastere den er dess bedre kniper viskosen din...
Julianv Skrevet Desember 28, 2009 Forfatter Skrevet Desember 28, 2009 jobber selv på bilxtra og han som kan med slikt sier nå(er på jobb nå ) at ingenting vil virke utenom å bytte radiator. Men tørr ikke å kjøpe brukt da man ikke vet noe om hva man får. :S Men har du prøvd den bars leaks? Kunne jo prøvd den. Men hvordan fikser man det mer manuelt da? feks lodding? Tror det er i skillet mellom plasten og metallet, men har ikke sett helt hvor det kommer fra. Er temmelig vanskelig å se :S Men problemet er også at den lekker rett på dynamo og det er jo ikke helt heldig for dynamoen
Eklund Skrevet Desember 29, 2009 Skrevet Desember 29, 2009 hadde lignende trøbbel. Da var det et rele som skal starte vifta som var gåent. Skiftet og vifta går som den skal. Ny radiator er rimelig billig i forhold til å risikere toppen. Ellers ettermarkeds som er billigere, har på gsbildeler også. Evt rævkjørt bil fra skroten, med lav km.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå