Mister Bimmler Skrevet Desember 28, 2009 Skrevet Desember 28, 2009 Har lest i et par tråder nå om at hvis motortemp går ned i lange unnabakker så kan man ha dårlig termostat. Nåla på min TDS synker ned mot blåfeltet i f.eks. byfjordtunnelene her i området, og sank enda lenger på Strynefjellet her en sommer. Det tar litt tid før motoren er driftsvarm på kalde dager, men nåla ender opp midt på og er stabil. Jeg lurer altså på om termostaten min står permanent åpen. Skal driftstemperaturen være lik hele tiden, eller er dieselkverna sånn kjølet at den skal synke når en henger på giret en stund?
Ballder Skrevet Desember 28, 2009 Skrevet Desember 28, 2009 Er det kaldt, så får du neppe noengang oppleve normal og stabil temp dersom t-stat er defekt, så jeg vil si at din er ok. Kaldt og samtidig henge leeeenge på gir i fart, vil selvsagt gi seg utslag i synkende temp, men bør normalt ta seg opp igjen rimelig kvikt ved normal kjøring igjen.
Tore Diesel Skrevet Desember 28, 2009 Skrevet Desember 28, 2009 Termostaten din er deffekt! Sann mine ord! Temperaturen skal ikke synke ned mot blåfeltet dersom den er i orden.
Ballder Skrevet Desember 28, 2009 Skrevet Desember 28, 2009 Termostaten din er deffekt! Sann mine ord! Temperaturen skal ikke synke ned mot blåfeltet dersom den er i orden. Kan virke som om den ikke lukker helt slik den skal ja..
Eklund Skrevet Desember 28, 2009 Skrevet Desember 28, 2009 Gjør dette på verksted. Har holdt på i 6 timer nå. Fortsatt ikke luftet ut systemet. Helt tilbakestående konstruksjon, andre biler fikk selvluftende systemer på 90-tallet. Dette tok 10 min på min firebird.
Tore Diesel Skrevet Desember 28, 2009 Skrevet Desember 28, 2009 Min 325 tds er så enkel å lufte, at jeg vil ikke engang kalle det for lufting. Skrudde av slangen på termostathuset, skrudde så av termostathuset, bytta termostat og pakning, for så å skru på igjen termostathuset og satte på igjen slangen. Fyllte på ekspansjonstanken til den ble full, mens jeg klemte litt på øvre radiatorslange. Starta bilen og sjekka ekspansjonstanken med jevne mellomrom til motoren ble driftsvarm. Slapp til og med å etterfylle så mye som en dråpe.
Mister Bimmler Skrevet Desember 29, 2009 Forfatter Skrevet Desember 29, 2009 Takk for svar! Ja, det virker som den er litt treig eller halvåpen, siden jeg faktisk får driftstemperatur men at den lett blir kjølig. På lange rolige motorveiturer står gjerne nåla 1 strek til venstre for midten i kulda. Takk for byttetips, Tore Diesel.
Eklund Skrevet Desember 29, 2009 Skrevet Desember 29, 2009 feilen jeg gjorde på min 318 var å stå i litt nedoverbakke. Trodde det var helt flatt, men når jeg snudde bilen gikk det bra. Funk nå!
Mister Bimmler Skrevet Januar 6, 2010 Forfatter Skrevet Januar 6, 2010 OK, Hardangervidda i -30 grader og nyttår i Hemsedal har fortalt meg det jeg trenger å vite: Død termostat. Kommer ikke over blå i det hele tatt på vanlig kjøring, 12 grader pluss i kupeen, knatring i topplokket etter hver nedoverbakke. Blir bare varm med fullt øs opp lange kleiver. Tipper den står 80% åpen permanent. Hjelp det ble kaldt... Glad for DEFA-settet mitt skal jeg si dere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå