Oslo Skrevet Desember 29, 2009 Skrevet Desember 29, 2009 Hei. Bilen, 2004 316I, var på service siste sommer og indikatoren siger 10.000 til neste service. Den har gått 50.000. Men, litt problemer med småkjøring fører til at batteriet er dårligt, så bilen har stått en uke nå uten batteri, batteriet har jeg hatt nede i kjelleren til lading og oppbevaring. Nu er det jo litt småkaldt, så idag startet jeg bilen og lod den bli varm. Der kom en gul motor indikator varselslampe opp på dashen, den sagde at avgassen ikke var normal og det skulle sjekkes. Der kom masse hvit røyk fra eksosen, som alltid når det er kaldt, BMW verkstedet sagde ifjor at dette var normalt, og at det var vann fra katalysatoren, eller noe slikt. Men, jeg gjorde kanskje noe "ikke så smart" da jeg slo av motoren, for da ville jeg sjekke oliepinnen, den har det med å sitte fast. Jeg løftet pinnen og selvom det var ganske mørkt ute på gaten kunne jeg både se og høre at olien flommet over, er det normalt? Etterpå så jeg på snøen der var bak eksosen, denne var sort, og inne i eksosen lå der olie.... Jeg har alltid brukt en bra Shell olie til etterfylling.
Olelink Skrevet Desember 30, 2009 Skrevet Desember 30, 2009 Det med olje i eksosen vet jeg ikke og kan være så mangt, sikker på at det ikke bare er vann blandet med sot? Men at oljen flommet over peilepinne røret når motor går på tomgang har jeg ikke vært borti før og hørtes ikke normalt ut. Er oljenivået normalt ved kald motor? At veivhusventilasjonen kan være delskyldig høres jo ikke usannsynelig ut, men samtidig skal det jo ganske mye overtrykk til for at oljen skal renne over peilepinnerøret.
Oslo Skrevet Januar 7, 2010 Forfatter Skrevet Januar 7, 2010 Veivhusventilasjon ja... Update, dette blir ganske dyrt, 40.000 ++..... Som sagt, jeg startet bilen, fikk avgass varsel, stoppet bilen, etter 3-4 dager prøvde jeg igjen for jeg måtte på Biltema og kjøpe batteri. Jeg fik da ved start rød oljelampe, eksosen var mørk, stoppet bilen etter 15 sek., sjekket olie, den var på nederste merket, fylte på ca. 1 liter, prøvde igjen, rød lampe igjen, og motoren begynte etter 15 sek. å lyde litt røff, slo den av. Sjekket da frostvesken, denne sto også på nederste merket, altså plastpinnen svevet såvidt opp i kant med lokket, målte opp 3 dl med minus 36 grader frostveske, blandet med 4 dl vann (ca 20 graders veske da) og fylte vel på ca 1/2 liter av denne blandingen, da stod målepinnen i max. Ringte da til Viking, den måtte på verksted. Viking kom, han startet bilen (!?), fik den opp på lasteplanet, kjørte den til verksted. I dag ringte verkstedet. Da de sjekket bilen her til morgen var frostvesken fryst, den målte minus 15 grader, de sagde at olien var som karamell, veivhusventilasjonen (?) må ha hatt kondens, dette har fryst, og da stopper alt opp, olien presses ut gjennom eksosen... Reparasjon, med ny katalysator koster ca. 40K..... Dette er meget overraskende for meg, jeg hadde bilen på service i fjor, der er 9200 km til neste service, jeg har ikke fylt på frostveske på bilen, bare 1/2 liter olje hver 4-5 måned ca., og spylerveske.Kona kjører bilen til daglig og hun siger hun ikke har fått noen varselslamper...og det er sikkert sannt, får hun det siger hun fra... Skjønner jo at man ikke kan bevise at man IKKE har fylt på vann som frostveske, men....., verkstedet sagde at de sikrer den ved minus 24 grader ved service. Jeg lurer litt på om de faktisk har gjort det, men uansett, den dag jeg fylte på frostveske var frostvesken på bilen IKKE fryst, jeg dyttet jo til pinnen og den fløt, og da var der minus 15 grader i luften. Så, ja, kommentarer? Hvordan i huleste kan det skje med en sånn bil?
Oslo Skrevet Januar 7, 2010 Forfatter Skrevet Januar 7, 2010 Og ja, jeg er meget spent på noen kommentarer til dette?
hanskr Skrevet Januar 7, 2010 Skrevet Januar 7, 2010 Høyres heilt unormalt ut og etter berre 50 000 max uheldig :S
helgeb Skrevet Januar 7, 2010 Skrevet Januar 7, 2010 er et kjent problem med fryst veivhus ventilasjon på n45 motorene, er kommet en forbedret del for kaldt klima, denne sitter under insuget og er litt kødden å skifte. dette oppstår oftest på motorer som er utsatt for mye små-kjøring, blir lettere kondens da. skift olje hyppigere enn 25000km!
Fixfax Skrevet Januar 7, 2010 Skrevet Januar 7, 2010 Verkstedet bør absolutt ta på seg litt av skylden for fryst frostvæske mener jeg da, siden du har fullt servicehefte
Olelink Skrevet Januar 7, 2010 Skrevet Januar 7, 2010 Verkstedet bør absolutt ta på seg litt av skylden for fryst frostvæske mener jeg da, siden du har fullt servicehefte Enig, men hvordan skal han klare å bevise det. Verkstede kommer sikkert til å si at han har etterfylt med vann etter service og det blir påstand mot påstand
Oslo Skrevet Januar 7, 2010 Forfatter Skrevet Januar 7, 2010 Ja, nu er det vel ikke det som har skylden egentlig, eller? Jeg undrer meg egentlig over at etter å ha fortalt Viking at bilen har rød oljelampe, da starter han bilen for å kjøre den opp på lasteplanet, burde han ikke ha dratt den opp uten å starte den...., nuvel, skaden var sikkert skjedd da likevel jo... Takker for svar...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå