Gå til innhold

Bremsebytte foran - E34 518 - Klosser passer ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nok et problem føyer seg til i rekken her, senest i dag:

Skulle bytte klosser og skiver foran. Dette er jo en rimelig rett-frem operasjon, trodde jeg. Alt lå klart. Verktøy og deler. Fikk av hjulet, skrudde av caliper og dro den av, og skrudde av bremseskiva. Fikk nappa ut klossene av calipern, pressa stempelet helt inn, smurt opp det jeg skulle. Setter så inn en kloss (den som klikkes inn i stempelet) og skulle til å sette på plass kloss nummer to. Dette gikk faen ikke :S Var ikke plass uansett! Prøvde å bytte om slik at jeg tok de inn i omvendt rekkefølge, no use!

Prøvde deretter med de gamle klossene, for å se hvor mye spillerom de hadde. De gikk akkurat neddi med min "teknikk" som jeg betrakter som relativt normal. Disse klossene er halvveis slitt, no way de hadde kommet på plass om de var helt nye! Hva har mekanikeren før meg gjort?

Gutter, hjelp! Hva er galt?? Er det en spesiell teknikk på dette her eller hva er greia? :S *desperat*

Skrevet

Du må bare prøve, jeg slet med dette også. Men press inn stempelet så godt du kan og justere calipperen (om det er samme som på E30).. Så skal det gå ;)

Skrevet

Er snakk om kanskje 7-8-9mm som "mangler" før den kan smette på plass. Kan få tatt bilde av dette i morgen og legge ut.

Hvor langt inn kan stempelet gå? Jeg får ikke pressa det lenger inn en at gummien rundt stempelet akkurat flykter med selve stempelkanten.

(Hvordan justerer man caliper??)

Skrevet

Du må demontere caliperen for å få inn klossene riktig :)

Du må plukke av glidegaffelen (eller hva den heter) fra caliperen.

Her er en layout over komplett caliper.

73.png

Du skrur del nr 3 løs fra del nr 2 ved å skru opp de to skruene nr 8 gjemt under plast lokk nr 12.

Så rengjør du del nr 3, smører med evt bremsepasta i glidebaner for så å sette den tilbake på spindelen med skruene nr 4.

Så rengjør du caliperen (del nr 2) og smører med evt bremsepasta.

Så setter du bremseklossen med klype fast i calipteren (del nr 2). Så legger du den andre klossen ned på glidegaffelen (del nr 3). Så legger du caliperen ned på glidegaffelen og setter tilbake skruene nr 8 (gjerne smurt med bremsepasta).

Håper dette hjalp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...