tams Skrevet Desember 30, 2009 Skrevet Desember 30, 2009 Starta opp bilen i dag etter å ha stått 1 natt hvor gradestokken krøyp under -30. etter 10 min med tomgangskjøring og 2 min med kjøring ser jeg at bilen allerede er på arbeistemperatur og stiger gradvis til maks og så kokte den over. satte bilen i varmen og meg selv i sofaen, mens jeg håper å finne ut hva som kan ha skjed
Bimmerfører Skrevet Desember 30, 2009 Skrevet Desember 30, 2009 Trolig fryst litt, ikke uvanlig i slike tempraturer. Hadde selv samme problem for noen år tilbake, hvor kjøleveska skulle tåle 35minus, men ved 26-27grader blei det is.
tams Skrevet Desember 30, 2009 Forfatter Skrevet Desember 30, 2009 oppfølgingsspørsmålet blir da: går ting i stykker, eller tåler det slike påkjenninger?
Bimmerfører Skrevet Desember 30, 2009 Skrevet Desember 30, 2009 Både og dessverre, kommer helt ann på hvor mye som var fryst og hvor lenge motor gikk for å bygge opp varmen og vanntrykket uten at vannet gikk rundt.
jensemann23 Skrevet Desember 30, 2009 Skrevet Desember 30, 2009 mye som kan gå i stykker ved 30 minus. Kan ha sprengt kjølekanaler i toppen. Er du heldig er det frostplugger eller vannpumpa.
tams Skrevet Desember 30, 2009 Forfatter Skrevet Desember 30, 2009 for å klargjøre litt symptomer så starta jeg bilen igjen når den hadde kjølt seg ned igjen, og da rant det ikke ut vann, men jeg hadde ikke motoren i gang mer enn 30 sek. det kunne i tillegg se ut som dampen kom fra bak innsuget. har ikke hatt mulighet til å kikke noe nærmere ned i motorrommet verken fra over- eller undersiden enda.
tams Skrevet Desember 30, 2009 Forfatter Skrevet Desember 30, 2009 jada, vært ute å fylt på kjølevæske og testkjørt, og det lekker ganske bra... nå må jeg bare finne ut fra hvor..
///MoePower Skrevet Desember 30, 2009 Skrevet Desember 30, 2009 Kommer dampen bak innsuget så er det mest sannsynlig en frostplugg eller en kjølevannslange som er sprukket. Kan også være vannpumpa hvis det er langt fremme det ryker. Frostpluggene er lokalisert på hver side av blokka, muligens også bak. Er veldig enkelt å finne ut hvor det lekker hvis du kan kjøre bilen utpå snøen å parkere den, da vil det bli samme farge på snøen under der det lekker som du har på frostvæsken din
tams Skrevet Desember 30, 2009 Forfatter Skrevet Desember 30, 2009 nei, dæven, hadde ikke tenkt på det i det hele tatt . casen bli jo da plastikbeskyttelsen som vil la alt komme på samme sted uansett (der det er "hull" i plastikken..) ja, kan/ skal skru av den, men ikke uten garasje i kveld;) hvis noen har en link til bilde el. av frostplugg(er) og lokalisering av disse på m-43 blir jeg ekstra glad...
Bimmerfører Skrevet Desember 30, 2009 Skrevet Desember 30, 2009 Frostpluggen din sitter ganske så langt bak og under innsuget, så hvis dampen kommer ut bak (under) innsug, kan det tyde på at lekkasjen kommer derfa og da er du heldig. Å banke inn en ny frostplugg eller motorvarmer koster jo ikke stort...... La oss leve i håpet )
Olelink Skrevet Desember 31, 2009 Skrevet Desember 31, 2009 Frostplugger ser ut som dette: Du har dem på begge sider av blokka.
tams Skrevet Desember 31, 2009 Forfatter Skrevet Desember 31, 2009 Takker så mye for hjelpfulle svar.
tams Skrevet Januar 2, 2010 Forfatter Skrevet Januar 2, 2010 fant is i slangen fra luftpumpa til blokka, samt at de fleste naglene har ryki.. dette må vel være "sekundærfeil"?
Robbi3 Skrevet Januar 2, 2010 Skrevet Januar 2, 2010 Jeg hadde fått bilen inn et sted som var litt varmt, og tint opp bilen. Virker som om kjøleveska har gjort real bad skade... For så å feilsøke innendørs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå