Gå til innhold

e-46 kokte etter 30 minus, update

Anbefalte innlegg

Skrevet

lyst og fikse min også når du først er i gang? samme som har skjedd her gitt.. men tror jeg har vært hakket mer uheldig og at både pumpa og toppen har g¨ått i vasken..

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

det vanlige er at frostvæska fryser i radiatoren, ikke i vannpumpa.

Men det kommer an på hvor dårlig frostvæske du har. Om den er tynn som skvip, fryser den overalt i kulda, motorblokka og alt, og da er blokka frost sprengt og ødelagt. Er du heldig spretter frostpluggene ut, er du uheldig sprekker blokka.

Men vanligvis fryser det bare i radiatoren, og da sirkulerer ikke vannet, og motoren koker over selvom det er iskald ute :P

Husk at du aldri må fortsette å kjøre når du ser tempen går til hælvete.

JEg kokte min e30 325i to ganger, veldig kraftig. Pga temp måleren min ikke virket.

Ene gangen var det fordi frostvæska frøys i radiatoren. Så fylte jeg på tykkere frostvæske, og motoren gikk helt fint. Tålte å koke en gang.

Så gnagde reimskiva på servopumpa hull i radiatorslangen, og alt vannet rant ut. Fremdeles hadde jeg defekt temp måler, så kokte som satan. EDIT: stekte, vannet var jo borte :P

Etter det gikk motoren en måneds tid, så var toppakninga bare å kaste...

Skrevet
fant is i slangen fra luftpumpa til blokka, samt at de fleste naglene har ryki..

dette må vel være "sekundærfeil"?

Hvilken luftpumpe og hvilke nagler ?

Skrevet
fant is i slangen fra luftpumpa til blokka, samt at de fleste naglene har ryki..

dette må vel være "sekundærfeil"?

Hvilken luftpumpe og hvilke nagler ?

Mulig han har montert manuell turbo i bilen, i så fall er det nok denne som har røket.! :wink:

m12o5uuanq8rm6ven9ub.jpg

Skrevet

stemmer stemmer, har ettermontert manuell turbo, men av den nyeste typen, med fabrikkmontert manuelt lydanlegg..

08kqaksbqjvyfp8nsgvp.jpg

nei, fra trekkspill til.... ja

har ikke vært borti luftpumpa før, men fant del og navn her (1) (i tillegg til i bilen) + noen tråder her på forumet

jdm4dt0d88ok3gd6fave.gif

Skrevet

Ok, er vel luftpumpa til utslippskontrollen (emision control eller noe sånt) :)

Men selv om at det ikke er bra om det er is i de rørene, så har vel ikke den noe med kjølesystemet å gjøre?

Skrevet
Luftpumpe til forvarming av cat...

Nja, ikke bare til forvarming av catalysator nei. Den pumper hovedsakelig inn friskluft i manifold for å få en mer komplett forbrenning inntill at catalysatoren er driftsvarm, som en bieffekt av bedre forbrenning blir eksosen også varmere og catalysatoren varmes hurtigere opp.

http://en.wikipedia.org/wiki/Secondary_air_injection

Men tilbake til topic.

Skrevet

siden jeg er lite dyktig på det meste jeg prøver på under panseret på en bil (ikke nødvendigvis større ting) stemmer det at det ikke har noe å gjøre med kjølesystemet, samt at den var frakobla da jeg fant den, og forblir det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...