tvold Skrevet Januar 5, 2010 Forfatter Skrevet Januar 5, 2010 At forbruket ditt er øket etter omprogrammering for å få mer effekt, er vel ikke dette veldig rart...Mht girkasse, det kan høres ut som om du har for lite olje på den, sjekk dette først. Enig i at forbruket kan bli høyere etter chipping jeg å.. Er ikke det jeg mener, men ved samtale med andre som har tilsvarende biler så syns jeg det er noe høyt. Men det kan selvfølgelig komme av mye start/stopp når det er kaldt nå og aldri sikkelig varmkjørt. Får å få sjekket oljenivå i kassen? Er det varm olje, motor i gang og automat i PARK? Vanlig ATF-olje, type DEXRON 3 eller?
sveinis Skrevet Januar 6, 2010 Skrevet Januar 6, 2010 Hvordan du sjekker oljenivået vet jeg ikke, men IKKE fyll på vanlig ATF-olje før du har sjekka hos bmw nøyaktig hvilken olje som er brukt på kassa di. Har hørt skrekkhistorier om folk som har fylt på en skvett feil ATF-olje, dermed har den eksisterende olja reagert kjemisk og blitt nesten som gelè, og kassa har tatt kvelden.
Zenon_78 Skrevet Januar 10, 2011 Skrevet Januar 10, 2011 Hei. Jeg har en 05' 525DAT som jeg synes er tørst om dagene. Når det ligger rundt frysepunktet ute så klarer jeg ikke å få den under 0.9ltr/mil på langkjøring med cruisen inne. I snitt ligger den på 1.1-1.2ltr/mil ved blanda kjøring (med takboks). Jeg har akkurat byttet begge termostatene på motoren grunnet kjølevannstemperatur falt ved kjøring. Det er viktig å få lest av temperatur ved tomgang og ved kjøring via den "hemmelige" OBC menyen. Mange med denne typen motor kjører rundt med for kald motor som igjen øker slitasje på motor og forbruk. Grei jobb som de fleste klarer med litt verktøy og tolmodighet. Mener å ha lest et sted at motorstyring pøser på med ekstra diesel for å raskere oppnå 88g.C ++ som min motor skal ha, og en kan merke det på giringen. Når motor er driftsvarm girer kassen mer normalt. Den er altså programmert til å la motor bli varm raskest mulig. Jeg sliter likevel med å oppnå 88g.C her på Vestlandet nå om dagene, det er surt og kaldt, glatte veier og lav hastighet. Må kjøre aktivt på småveier uten trafikk for å klare det. Andre ting som kan være avgjørende for mitt forbruk utenom den dritt biodieselen samt vinterdieselen: - partikkenfilter får ikke regenerert seg ofte nok grunnet for lav kjølevann- og eksostemp. Dette kan et verksted med rette utstyr ordne ved at de får bilen selv til å starte prosessen. Vet ikke hvordan det gjøres i praksis. Dersom filter begynner å bli tett, høy motstand, høyere forbruk. - runflat dekk med pigg, slaps på veiene, høyere rullemotstand? - merket at innsugsmanifold var full av dritt, samt EGR blandeventilen (eller hva den nå heter). Det kan kanskje ha noe å si. Motoren er "noe" modifisert, forbruk gikk litt ned ved normal kjøring, men nå er det gått opp igjen. Før klarte jeg 0.85 på blanda kjøring, og 0.72 på virkelig pen kjøring med cruise. En må kanskje ofre litt fuel når kjerra er nærmere to tonn med folk og litt last, automatkasse, elendige veier og kjøreglad eier:-)
e39-e60 Skrevet Januar 10, 2011 Skrevet Januar 10, 2011 Min 07 mod 530d E61 (ikke chippet) har klart seg med 0,86 l/mil på kjøring t/r jobb (33km hver veg) nå når tempen har ligget mellom -15 og -20. Dette er målt med computeren. I forhold til min gamle E39 523IA bruker dieselen ca 1dl mindre pr mil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå