Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

E34'n skal få nytt eksosanlegg etterhvert. Tror det i dag er originalt anlegg på bilen, med unntak av bakpotta med oval stuss.

Bilen er en 530i M60 V8.

Det jeg vil ha er anlegg med bedre flow, sportskatter, grommere lyd og dobbelt utblås ala Eisenmann.

Har sett litt på div nettsider, men det er lite utvalg til min bil.

Noen som har noen tips?

Skrevet

Hvis du vil ha bedre "flow og grommere lyd" annbefaler jeg deg å skifte grenrør samtidig, det er disse som setter prikken over i'en :)

Jeg har supersprint på min, dette var en stor forbedring i forhold til remus som jeg hadde før. Nesten lydløs på tomgang. Men ved belastning og fullgass bråker den en god del mer og med mye finere lyd. Akkurat slik jeg liker det. Super sprint er vel også de eneste som dokumenterer effektøkning. Desverre leverer ikke supersprint "dobbelt utblås" (4 stusser?).

http://www.supersprint.com/USP000bmwE349.asp

Eisenmann har jeg bare hørt lovord om. Så ser ikke noe problem med det.

Slik jeg ser det er vel ferrita perfekt for deg. De leverer håndverk av høy kvalitet og ikke minst god lyd :)www.ferrita.no

Finnes vel flere som skreddersyr eksosanlegg til deg. F.eks. svendsen. Men eksosanlegg er som alt annet. Når det kommer til effekt, lyd og holdbarhet får man det man betaler for.

Skrevet

Takk for bra svar :-)

Ja, flow blir kanskje ikke bedre når de originale grenrøra sitter der. Liten vits å spandere resten av anlegget da?

Supersprint hørtes bra ut. Jeg formulerte meg sikkert litt feil, men jeg mente ikke 4 stusser ut bak når jeg nevnte dobbelt utblås. 2x3" ala supersprint er det jeg vil ha :-)

Hvilken supersprintforhandler bør jeg velge med hensyn til montering? Jeg bor på Østlandet.

Ferrita kommer jeg nok å ta kontakt med, har hørt mye bra om de fra Sverige ihvertfall :-)

Skrevet

Skal ikke se bort ifra at jeg leste feil heller andrè :P

Supersprint og ferrita er to produsenter som jeg absolutt kan anbefale med egen erfaring.

Ferrita holder til i spydeberg, østfold.

Hovedimportør av supersprint i norge, er felgimport (holder til i strømmen/lillestrøm).

Vær obs på at utsalgsprisen på supersprint i norge er helt latterlige. Jeg fikk pruta mitt ned med over 10.000kr!!

Skrevet

Jeg får ringe litt rundt å sjekke :-)

Men det finnes jo ikke ettermarked grenrør til bilen min... Fant ingenting på nett ihvertfall.

Såpass ja...Hva betalte du for anlegget tilslutt da?

  • 3 weeks later...
Skrevet

Har fått priser fra Ferrita:

Cat back system uten enderør: 10 000,- (rustfritt) :shock:

Sport/racekat x 2: 9000,- (rustfritt) :shock:

Prisene er ferdig montert på bil.

Supersprint kunne kun levere bakpotta, ikke komplett anlegg..

Skrevet

altså 19000,- for system fra grenrør og bak? var drøyt. man får jo racekatter for en god tusenlapp andre steder.

så mener jeg å ha sett grenrør på e-bay. men dette ble visst produsert i australia, så sikkert ikke gratis frakt.

Skrevet

Jepp i drøyeste laget synes jeg. Men det er selvfølgelig bra kvalitet og ordentlig montert for den prisen.

Jeg har funnet grenrør til 740/730 på ebay, men ikke 530.

De originale jeg har duger sikkert? Ikke noe racerbil allikevel

Ferrita kunne skaffe billigere racekater, men de gav ikke noe ekstra effekt i følge dem. Da kunne jeg like gjerne beholde de originale hvis de var ok.

Det blir vel til at jeg kun bytter bakpotta.

Hvordan finner man ut om man bør bytte katalysator?

Skrevet

kan jo dunke borti dem og høre om det rasler. ;)

hva med Eisenmann? har ikke de noe til 530?

det jeg fant på E-bay var forresten kun til høyrestyrte biler. så de passet ikke på våre pga rattstammen. mener uansett å ha hørt at de originale grenrøra var bra nok i massevis.

Skrevet

Hører iallefall ikke noe rasling ved kjøring. En bil jeg hadde tidligere hørte jeg tydlig at kat var gåen ved kjøring. Raslet fælt.

Schmiedmann kan levere bakpotte fra Eisenmann, kr. 6934,-

Andre som leverer Eisenmann?

Skrevet

Haha :P

Har inntrykk av at det det er delte meninger om det og erstatte cat med rør. Noen sier at du mister effekt, mens andre sier at du øker effekten.

Skulle gjerne sett dokumentasjon på dette..

Skrevet

hører flere som sier at du mister effekt med rakarør. samt at disse motorene har føler før og etter kat. (dog er jeg ikke 100% sikker på det)

Skrevet
Haha :P

Har inntrykk av at det det er delte meninger om det og erstatte cat med rør. Noen sier at du mister effekt, mens andre sier at du øker effekten.

Skulle gjerne sett dokumentasjon på dette..

Har du turbo på bilen gir fjerning av kat mere power. En vanlig sugemotor uansett volum vil gå generelt dårligere uten kat. Dette har med lambdasonder og motstand å gjøre..

Skrevet

Takk for innspill.

Noe av det samme har jeg hørt før. Men ingen klarer å gi noe god utdypende forklaring virker det som.

Ikke at dette er noe stort problem for meg, men interessant å vite.

Gir f.eks. en Eisenmann bakpotte noe mer effekt på en sugemotor med ellers originalt anlegg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...