André78 Skrevet Januar 1, 2010 Skrevet Januar 1, 2010 E34'n skal få nytt eksosanlegg etterhvert. Tror det i dag er originalt anlegg på bilen, med unntak av bakpotta med oval stuss. Bilen er en 530i M60 V8. Det jeg vil ha er anlegg med bedre flow, sportskatter, grommere lyd og dobbelt utblås ala Eisenmann. Har sett litt på div nettsider, men det er lite utvalg til min bil. Noen som har noen tips?
NiklasJa Skrevet Januar 1, 2010 Skrevet Januar 1, 2010 Hvis du vil ha bedre "flow og grommere lyd" annbefaler jeg deg å skifte grenrør samtidig, det er disse som setter prikken over i'en Jeg har supersprint på min, dette var en stor forbedring i forhold til remus som jeg hadde før. Nesten lydløs på tomgang. Men ved belastning og fullgass bråker den en god del mer og med mye finere lyd. Akkurat slik jeg liker det. Super sprint er vel også de eneste som dokumenterer effektøkning. Desverre leverer ikke supersprint "dobbelt utblås" (4 stusser?). http://www.supersprint.com/USP000bmwE349.asp Eisenmann har jeg bare hørt lovord om. Så ser ikke noe problem med det. Slik jeg ser det er vel ferrita perfekt for deg. De leverer håndverk av høy kvalitet og ikke minst god lyd www.ferrita.no Finnes vel flere som skreddersyr eksosanlegg til deg. F.eks. svendsen. Men eksosanlegg er som alt annet. Når det kommer til effekt, lyd og holdbarhet får man det man betaler for.
André78 Skrevet Januar 2, 2010 Forfatter Skrevet Januar 2, 2010 Takk for bra svar Ja, flow blir kanskje ikke bedre når de originale grenrøra sitter der. Liten vits å spandere resten av anlegget da? Supersprint hørtes bra ut. Jeg formulerte meg sikkert litt feil, men jeg mente ikke 4 stusser ut bak når jeg nevnte dobbelt utblås. 2x3" ala supersprint er det jeg vil ha Hvilken supersprintforhandler bør jeg velge med hensyn til montering? Jeg bor på Østlandet. Ferrita kommer jeg nok å ta kontakt med, har hørt mye bra om de fra Sverige ihvertfall
NiklasJa Skrevet Januar 2, 2010 Skrevet Januar 2, 2010 Skal ikke se bort ifra at jeg leste feil heller andrè Supersprint og ferrita er to produsenter som jeg absolutt kan anbefale med egen erfaring. Ferrita holder til i spydeberg, østfold. Hovedimportør av supersprint i norge, er felgimport (holder til i strømmen/lillestrøm). Vær obs på at utsalgsprisen på supersprint i norge er helt latterlige. Jeg fikk pruta mitt ned med over 10.000kr!!
André78 Skrevet Januar 2, 2010 Forfatter Skrevet Januar 2, 2010 Jeg får ringe litt rundt å sjekke Men det finnes jo ikke ettermarked grenrør til bilen min... Fant ingenting på nett ihvertfall. Såpass ja...Hva betalte du for anlegget tilslutt da?
André78 Skrevet Januar 18, 2010 Forfatter Skrevet Januar 18, 2010 Har fått priser fra Ferrita: Cat back system uten enderør: 10 000,- (rustfritt) Sport/racekat x 2: 9000,- (rustfritt) Prisene er ferdig montert på bil. Supersprint kunne kun levere bakpotta, ikke komplett anlegg..
S.Hafsmo Skrevet Januar 19, 2010 Skrevet Januar 19, 2010 altså 19000,- for system fra grenrør og bak? var drøyt. man får jo racekatter for en god tusenlapp andre steder. så mener jeg å ha sett grenrør på e-bay. men dette ble visst produsert i australia, så sikkert ikke gratis frakt.
André78 Skrevet Januar 19, 2010 Forfatter Skrevet Januar 19, 2010 Jepp i drøyeste laget synes jeg. Men det er selvfølgelig bra kvalitet og ordentlig montert for den prisen. Jeg har funnet grenrør til 740/730 på ebay, men ikke 530. De originale jeg har duger sikkert? Ikke noe racerbil allikevel Ferrita kunne skaffe billigere racekater, men de gav ikke noe ekstra effekt i følge dem. Da kunne jeg like gjerne beholde de originale hvis de var ok. Det blir vel til at jeg kun bytter bakpotta. Hvordan finner man ut om man bør bytte katalysator?
S.Hafsmo Skrevet Januar 19, 2010 Skrevet Januar 19, 2010 kan jo dunke borti dem og høre om det rasler. hva med Eisenmann? har ikke de noe til 530? det jeg fant på E-bay var forresten kun til høyrestyrte biler. så de passet ikke på våre pga rattstammen. mener uansett å ha hørt at de originale grenrøra var bra nok i massevis.
André78 Skrevet Januar 19, 2010 Forfatter Skrevet Januar 19, 2010 Hører iallefall ikke noe rasling ved kjøring. En bil jeg hadde tidligere hørte jeg tydlig at kat var gåen ved kjøring. Raslet fælt. Schmiedmann kan levere bakpotte fra Eisenmann, kr. 6934,- Andre som leverer Eisenmann?
Farrukh M Skrevet Januar 19, 2010 Skrevet Januar 19, 2010 Cat skal i være i bilen,den skal være hjemme!! bytt den ut med rør så sparer du flere lapper, bilen min ble gokjent uten cat for 1mnd siden
André78 Skrevet Januar 19, 2010 Forfatter Skrevet Januar 19, 2010 Haha Har inntrykk av at det det er delte meninger om det og erstatte cat med rør. Noen sier at du mister effekt, mens andre sier at du øker effekten. Skulle gjerne sett dokumentasjon på dette..
S.Hafsmo Skrevet Januar 20, 2010 Skrevet Januar 20, 2010 hører flere som sier at du mister effekt med rakarør. samt at disse motorene har føler før og etter kat. (dog er jeg ikke 100% sikker på det)
kimsta Skrevet Januar 20, 2010 Skrevet Januar 20, 2010 Haha Har inntrykk av at det det er delte meninger om det og erstatte cat med rør. Noen sier at du mister effekt, mens andre sier at du øker effekten. Skulle gjerne sett dokumentasjon på dette.. Har du turbo på bilen gir fjerning av kat mere power. En vanlig sugemotor uansett volum vil gå generelt dårligere uten kat. Dette har med lambdasonder og motstand å gjøre..
André78 Skrevet Januar 20, 2010 Forfatter Skrevet Januar 20, 2010 Takk for innspill. Noe av det samme har jeg hørt før. Men ingen klarer å gi noe god utdypende forklaring virker det som. Ikke at dette er noe stort problem for meg, men interessant å vite. Gir f.eks. en Eisenmann bakpotte noe mer effekt på en sugemotor med ellers originalt anlegg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå