Gjest Skrevet Januar 2, 2010 Skrevet Januar 2, 2010 har en 520i med m50b20 motor i og på siden av motoren på samme side som luftfilteret henger det to slanger som jeg ikke vet hvor skal. og når jeg fyller vann på radiatoren så renner alt sammen ut gjennom den ene slangen igjen. noen som vet hvor de slangene skal være? eller om jeg kan koble de sammen eller noe? håper på svar!
NiklasJa Skrevet Januar 2, 2010 Skrevet Januar 2, 2010 Aner ikke hvilke slanger det er snakk om. Men du kan sjekke realoem.com å se om du finner ut hvor de skal. Evt hva slangene heter også google de Sikkert noe som en mekaniker ser på 123.
JonasTho Skrevet Januar 3, 2010 Skrevet Januar 3, 2010 tror det er slanger som fører kjølevann til og fra gasspjelet, skal sitte en ventil som slangene skal i, på luftfilter boksen. http://images.bimmers.no/viewer.php?fil ... 23tb67.jpg Slangene vil jeg tro er de med 15 på, og ventilen er nr 10. Blir i veien hvis du har montert åpent "konfilter" og fjerna den orginale luftfilter boksen. Håper dette hjalp..
Olelink Skrevet Januar 3, 2010 Skrevet Januar 3, 2010 tror det er slanger som fører kjølevann til og fra gasspjelet, skal sitte en ventil som slangene skal i, på luftfilter boksen.http://images.bimmers.no/viewer.php?fil ... 23tb67.jpg Slangene vil jeg tro er de med 15 på, og ventilen er nr 10. Blir i veien hvis du har montert åpent "konfilter" og fjerna den orginale luftfilter boksen. Håper dette hjalp.. +1 Disse kan du bare plugge igjen om du ikke har orginal luftfilterboks. Evt om det er veldig kaldt der du bor kan du kjøpe deg en ny sånn føler eller skjøte sammen de to slangene. Men dette er opprinnelig tenkt brukt når man ligger å cruiser i høy fart på autobahn i kaldt vær med fukt i lufta over lengre tid uten bevegelse på gass spjeld så det ikke fryser fast. Dette er vel sjeldnere bruk for i Norge men selvfølgelig en ekstra sikkerhets forranstaltning å ha.
dr.felix Skrevet Januar 3, 2010 Skrevet Januar 3, 2010 hensikten er jo at det skal hindre frostdannelese i spjeldhuset. så enten koble de sammen slik at vannet sirkulerer rundt huset, eller kjøp en slik ventil.
Gjest Skrevet Januar 3, 2010 Skrevet Januar 3, 2010 tusen takk for svar folkens:) alt ordnet seg no:)
JonasTho Skrevet Januar 3, 2010 Skrevet Januar 3, 2010 Det er bra Men uansett så er det smart å ha det der, bare koble utenom føleren. For gasspjelet får dårlig kjøling gjennom plastinnsuget på sommerstid i kø og 50 + i sola
Olelink Skrevet Januar 3, 2010 Skrevet Januar 3, 2010 Det er bra Men uansett så er det smart å ha det der, bare koble utenom føleren. For gasspjelet får dårlig kjøling gjennom plastinnsuget på sommerstid i kø og 50 + i sola Håper du mente å koble den bort (blende av begge slanger og stoppe sirkulasjonen gjennom spjeldhuset) for kjølevæska holder en altfor høy temp til å kunne kjøle ned spjeldhuset om sommeren og spjeldhuset vill bli enda varmere og dermed gi negativ virkning på motorens effekt i form av ekstra oppvarming av allerede varm sommerluft. Og det vill vi jo ikke ha, jo kaldere luft jo bedre effekt i motor. Om man ikke vil kjøpe ny føler men fortsatt vil ha dette i funksjon på vinteren så ta det i det minste ut av drift igjen om sommeren.
JonasTho Skrevet Januar 3, 2010 Skrevet Januar 3, 2010 Håper du mente å koble den bort (blende av begge slanger og stoppe sirkulasjonen gjennom spjeldhuset) for kjølevæska holder en altfor høy temp til å kunne kjøle ned spjeldhuset om sommeren og spjeldhuset vill bli meget varmt og dermed gi bare negativ virkning i form av oppvarming av allerede varm sommerluft. Og det vill vi jo ikke ha, jo kaldere luft jo bedre effekt i motor. Det er bedre at gasspjelet er på ca 90 grader enn hvor hælvetes varmt det blir under et mørkt panset med stekende sol, varm asfalt og eksos som bærer preg av grisekjøring.... Men veit ikke hvor varmt det er, mulig vifta kjøler lufta tilstrekkelig... Hvem veit, jeg kjører sikkert, med gasspjel på 90 grader. Jeg har rast motor før bare på grunn av fillefeil...
Olelink Skrevet Januar 3, 2010 Skrevet Januar 3, 2010 Håper du mente å koble den bort (blende av begge slanger og stoppe sirkulasjonen gjennom spjeldhuset) for kjølevæska holder en altfor høy temp til å kunne kjøle ned spjeldhuset om sommeren og spjeldhuset vill bli meget varmt og dermed gi bare negativ virkning i form av oppvarming av allerede varm sommerluft. Og det vill vi jo ikke ha, jo kaldere luft jo bedre effekt i motor. Det er bedre at gasspjelet er på ca 90 grader enn hvor hælvetes varmt det blir under et mørkt panset med stekende sol, varm asfalt og eksos som bærer preg av grisekjøring.... Men veit ikke hvor varmt det er, mulig vifta kjøler lufta tilstrekkelig... Hvem veit, jeg kjører sikkert, med gasspjel på 90 grader. Jeg har rast motor før bare på grunn av fillefeil... Tøys, dette har aldri vært ment for å kjøle spjeldhuset. Den orginale føleren stenger sirkulasjonen forholdsvis tidlig når tempen på lufta inn i luftfilterboksen kommer litt på på pluss siden og det ikke lengre er fare for at spjeldet kan fryse. Har da selv hatt to m50 motorer og aldri uansett kjøremåte har jeg opplevd at det har blitt i nærheten så varmt som kjølevæska er i spjeldhuset. Og inntaks manifolden blir heller ikke spes varm ute ved spjeldhuset sålenge kjølevifta (motorvifta) går på m50, hverken i e34 eller e36.
JonasTho Skrevet Januar 3, 2010 Skrevet Januar 3, 2010 Tøys, dette har aldri vært ment for å kjøle spjeldhuset. Den orginale føleren stenger sirkulasjonen forholdsvis tidlig når tempen på lufta inn i luftfilterboksen kommer litt på på pluss siden og det ikke lengre er fare for at spjeldet kan fryse. Har da selv hatt to m50 motorer og aldri uansett kjøremåte har jeg opplevd at det har blitt i nærheten så varmt som kjølevæska er i spjeldhuset. Og inntaks manifolden blir heller ikke spes varm ute ved spjeldhuset sålenge kjølevifta (motorvifta) går på m50, hverken i e34 eller e36. Greit, viste ikke hvordan føleren fungerte. Hvis den fungerer sånn så er din metode best Har alltid fulgt "Better save, than sorry"... så da skal jeg montere føleren igjen litt nærmere sommern.
Olelink Skrevet Januar 3, 2010 Skrevet Januar 3, 2010 Tøys, dette har aldri vært ment for å kjøle spjeldhuset. Den orginale føleren stenger sirkulasjonen forholdsvis tidlig når tempen på lufta inn i luftfilterboksen kommer litt på på pluss siden og det ikke lengre er fare for at spjeldet kan fryse. Har da selv hatt to m50 motorer og aldri uansett kjøremåte har jeg opplevd at det har blitt i nærheten så varmt som kjølevæska er i spjeldhuset. Og inntaks manifolden blir heller ikke spes varm ute ved spjeldhuset sålenge kjølevifta (motorvifta) går på m50, hverken i e34 eller e36. Greit, viste ikke hvordan føleren fungerte. Hvis den fungerer sånn så er din metode best Har alltid fulgt "Better save, than sorry"... så da skal jeg montere føleren igjen litt nærmere sommern. Følger selv vanligvis "better safe then sorry". Og på vinteren (selv om jeg ikke har hørt om noen som har vært ute for at gasspjeldet har frosset) er det klart best å ha denne funksjonen i drift for sikker hets skyld. Og kanksje gjør den ingen skade på sommeren heller, men optimalt sett bør den (ved bruk av føler eller ei) i mine øyne blendes av så ikke lufta inn i motor varmes opp mer enn nødvandig, for som du er inne på kan det bli godt å varmt å være motor på en god sommerdag
ulriksen Skrevet Januar 4, 2010 Skrevet Januar 4, 2010 dette er en oppvarmings plugg for filter boks og er ikke til for og kjøle kunn oppvarming av boks
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå