villminken Skrevet Januar 6, 2010 Skrevet Januar 6, 2010 Min e34 tds er relativt lettstartet kald (vatten til olje = synt), lettstartet med motorvarmer og lettstartet driftsvarm med driftsstans på 5-10-15min. Men har det gått 30-40min med driftsstans fra driftsvarm må den files en del for å fyre, og det kommer en del hvitgrå uforbrent dieselaladdin ut bak. Og nå i -25 spek er jo dette et problem siden batteriet ikke tåler så meget belasting som ved +25. Hva kan årsaken til at den er vrang å starte når varm være? Spytt ut!
manta-a Skrevet Januar 13, 2010 Skrevet Januar 13, 2010 Hmm sikker på att ikke topppakninga di ikke er gåen??Frosvinner det kjøleveske??Og e grå røyk av den??
Just-turbodiesel Skrevet Januar 13, 2010 Skrevet Januar 13, 2010 jeg er rimelig sikker på at du enten må overhale dysene dine eller at du må stille tenninga di, alternativt måle kompresjonen på hver sylinder for å utelukke deffekt toppakning, men som sagt, jeg trur du har dyser som står og "pisser"
Gjest Skrevet Januar 13, 2010 Skrevet Januar 13, 2010 jeg tror, hehe.. mye troing her. toppakning er ikke et vanlig problem. dyser, selv om de er gamle og "slitte", så har det ikke så mye å si. derimot, om diesel renner tilbake litt, slik at pumpa får luft, vil den bli vrang å starte. årsaken til at dette problemet ikke oppstår når den er kald er at da går fødepumpa, hvilket den ikke gjør ved halvlunka motor.
villminken Skrevet Januar 14, 2010 Forfatter Skrevet Januar 14, 2010 jeg tror, hehe.. mye troing her.toppakning er ikke et vanlig problem. dyser, selv om de er gamle og "slitte", så har det ikke så mye å si. derimot, om diesel renner tilbake litt, slik at pumpa får luft, vil den bli vrang å starte. årsaken til at dette problemet ikke oppstår når den er kald er at da går fødepumpa, hvilket den ikke gjør ved halvlunka motor. Takker for svar, synsing og troing, hvilket man ikke skal kimse av for utgangspunket var = 0. Ang dyser, de er ikke byttet i min levetid med bilen med unntak av ref.dysa. Dieselpumpa er semioverhalt, dvs skiftet pakn., og en ventil og kjørt i benk med godkjent resultat. Kan ikke se at det står luft i gjennomsiktig plastslange mellom filter og pumpe, hvilket det kunne gjøre før. Det sitter en tilbakeslagsventil/enveisventil ettermontert på retur fra pumpa. Og det er montert slanger tur/retur fra framom bakasel og til tank da org dieselrør var opprusta. Det er ingen flekker under bilen. Glødeplugger er rel. nye. Og den starter med gløding kald.Den ryker ikke hvitt med unntak av nevnte tilfelle i trådstart. Vedrørende kjølevæske, så var det rosa snø under bilen her om dagen, men det viste seg å være slakk slangeklemme på nedre radiatorslange (øvre og nedre slange = rel. ny), utover det forsvinner det ikke kjølevatten og har heller ikke gjort det. Fødepumpa, er det den som sitter i tanken? Og som en skal høre summe under gløding?
villminken Skrevet Januar 14, 2010 Forfatter Skrevet Januar 14, 2010 Rettelse: Tilbakeslagsventilen/enveisventilen sitter før filteret retning pumpa og ikke på retur fra pumpa. Ellers går motoren rent og pent når den har fyrt, lite vibrasjoner og urytmisk gange, ingen rykk og napp når det køles på, kun en eim av lettere svart eksos. Gått 226' nå.
E36Cab1 Skrevet Januar 14, 2010 Skrevet Januar 14, 2010 Har mest tro på at diesel siver tilbake,alså falskluft en plass,enten på pumpe eller ved filterhus. Viss ikke dette er tilfelle kan det tyde på trang ventilklaring ved varm motor,men antar denne har hydr.løftere så tviler på dette. Ettersom motor sies å fungere greitt ellers kan også slitte kamlober utelukkes.
Gjest Skrevet Januar 14, 2010 Skrevet Januar 14, 2010 hydr løftere på denne ja.. og da er vi vel egentlig enige? men du burde sett spor av luft.. 226 er ikke noe langt heller. har sett motor som er kjørt 400k, uten å bytte dyser. fungerer helt utmerket. det er virkelig et oppskrytt problem, tror det kommer av at folk har hørt om alle probleme som det har vært med CR dyser/injektorer, og derfor tar "ei dyse for ei dyse". du kan prøve å nappe ut ledningen til temp sensor i toppen, da vil fødepumpa gå uansett (hvis ikke jeg husker helt feil da). Se om det blir bedre da. sjekk og at denne faktisk går, bare å dra av en slange og se at det kommer diesel (mulig du må kinne). tenning kan ha litt å si, men da burde symptomene bli verre til varmere den ble.
villminken Skrevet Januar 14, 2010 Forfatter Skrevet Januar 14, 2010 Var ute i nattens mulm da ranken hadde stått en time. Temp var på midten (halv) og den fyra umiddelbart. Ingen synlig luft selvsagt. Men motorvarmeren hadde stått på... på timer på. Nappa av denne og lot den stå til temp var litt under kvart. Fortsatt ingen synlig luft eller dieseleim i motorrom. Pumpe er helt ren utvendig. Fyra umiddelbart igjen. -13 grader ute. Altså ingen problem. Men skal forske mer på tips og se på saken. Stillverket i pumpa er ikke gjort noe med i min tid. 226k står det på metaren, men det er en import fra Bayern, Deutschland.
Gjest Skrevet Januar 14, 2010 Skrevet Januar 14, 2010 hmm.. grunnen til at jeg nevnte tenning er nettopp dette, da kjede kan ha strekt seg _noe_ over 226k.. men du får bare fortsette til du får konstante symptom..
Psyfoon Skrevet Januar 14, 2010 Skrevet Januar 14, 2010 Hadde samme problem på min, da var det returslangene til dysene som måtte byttes.
villminken Skrevet Januar 15, 2010 Forfatter Skrevet Januar 15, 2010 Returslangene mener jeg at jeg har bytta så de er ikke så gamle, 1,5år ca. Justere tenning? Vri på pumpa som på eldre dieseldyr? Ev. skifte hele registerkjede med tannhjul og alt som hører med, altså jobb... Men den går da umiddelbart pent når den først fyrer, så da virker jo tenninga ellers skulle den vel ha gått ureint. Nei, lyt nok ut å myse og forske bare det blir noget mildere. Den går da tross alt. Lader og startkabler har jeg også...
Gjest Skrevet Januar 15, 2010 Skrevet Januar 15, 2010 hehe.. ja sant. når det gjelder tenning så vil den gå helt reint nesten uansett hva du gjør med pumpa. MEN, noen biler (og ja nå snakker jeg om m51d25) reagerer "mer" på å vri pumpa enn andre. det vil kunne gi utslag i start av bilen når den er varm kald... men som sagt, symptomene burde da bil sterkere til varmere eller kaldere den er.. trenger ikke å bytte register, det er i tillegg en ufattelig stor jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå