Gå til innhold

ABS/ASC og Eu kontroll?!

Anbefalte innlegg

Skrevet
hvis man absolutt bare skal ha den gjennom eu kan man ta ut pæra i varsellampa

på en seriøs eu kontroll vil du ved å følge den oppsktiften få en 2er feil med følge teksten om at abs lampa ikke virker eller er ute av funksjon.

Hvis kontrolløren oppdager det vel å merke. Jeg hadde ikke merka det...

Og ingen krav til ABS opptil et visst årstall (2000 og noe). En 17 år gammel E36 er det ingen som reagerer på at ikke har ABS...

tror di fleste som har tatt noen kontroller lett ville opptage denne feilen alikevel ut i fra andre komponenter på bilen.

Men for alldel er fult mulig å trikse å mikse seg igjennom. Legger man ned nok arbeid i det vil di fleste kontolører og statensvegvesen gå rett på lim pinnen, for det om jeg ikke er helt sikker på hvem som egentlig blir lurt og om det i mange tilfeller hadde vært lettere og faktisk reparert bilen.

Skrevet
abs feil skal merkes ja, men slitasjevarselere ol (som ofte lyser fordi folk ikke bytter sensor), airbag lys osv kan ikke merkes med 2 feil.. vet at alle gjør det, men om man leser litt på paragrafer så har man ikke hjemmel til å gi 2 feil på dette.

Helt riktig :D så lenge det er belegg nok igjen til å tilfredstille kravet skal ikke dette avmerkes. Men på noen biler det det er helt umulig å se hvor mye belegg det er igjen med egene øyne så er det fort gjort å få en feil alikevel siden dette er det eneste kontrolørern skjer.

airbag står ingen steder i kontroll veiledingen. Men det kommer en ny snart og der kan det jo hende det står noe om veldig mye rart :roll: men forhåpentligvis blir den litt ryddigere og klarere. et eksepel er jo punktet om vindus viskere.

Defekt selvparkering "belønnes" med en 2`er feil men tar du av kontakta på motoren så pusserene ikke virker i det hele tatt så har du plutselig en 1`er feil :lol:

Er jo sånn at det kun er lov å gi di feilene som står i kontrollveiledningen og ingen andre. Eller det finnes jo et "oppsamling punkt" til slutt der over forevises statensvegvesen til alt som ikke "passer" inn noen andre steder i kontrollen.

• 1 month later...
Skrevet

fikk i dag den nye føleren, før jeg bytta målte jeg begge følerne bak, den ene lå på 0,94 ohm og den andre på 1,1.

Jeg ville tro at begge disse da var ok? jeg bytta den som hadde lavest Ohm, men lyset i ABS og ASC fortsetter å lyse, hva nå? Noen som hare noen ideèr om hva det kan være eller hva jeg kan prøve??????

jeg har venta lenge på den delen og må på EU innen mandag!!! Ledningene som går til bremseklossene (slitasjevarsleren) har vel ingen innvirking på dette?

WHAT TO DO!!?

Skrevet

ringte et ikke-merkeverksted og spurte dem om diagnosen og EU, jeg skulle gentlig vært inne til Eu innen 28 februar, men pga de nye reglene og dem ikke sender ut versel lenger hadde jeg frist i år til April?!?!?! noen som vet om dette stemmer?

i alle fall skulle jeg få tatt diagnosen for 350,- dette synes jeg var BILLIG, husker jeg for en stund siden spurte BMW her i byen og dem skulle har en hel forbanne bunke med penger.

Er det noe ABS følere på forhjulene ala samme type som bak?

Skrevet

Abs kan også lys på grunn av styrevinkelføler som ligger bak rattet eller defekt magnet i styresentralen som er i motor rommet.

Vist speedmetre fungere så kan du utelukk føler venstre bak.

Men når du måler så snur på hjulet se om du får en jevnkurve på ohm,

Vist den stopper opp og hopper over masse tall så henger den ikke med.

Men har du lik dimesjon på alle dekkene dine? og ca lik mye mønster?

Skrevet

Dekkene er nye i år og ser bra ut.

har ikke testa ohm mens jeg snurrer hjulet. lar det vente nå til diagnosen på mandag.

sitter den noen følere på forstillinga da? regner med ABS også må fungere på fremhjulene, hvor får dem sine signaler fra?

Skrevet

abs tar naturligvis signalene fra hvert hjul. altså 4 sensorer. hastighets signal tas som aroid nevner fra v bak.

men du trenger ikke å tenke på styrvinkelsensor som han prater om, dette har ikke bilen din.

Skrevet

ok, da regner jeg med etter å ha tatt diagnose at jeg vil få beskjed om at en av sensorene frmeme er gåen, dette vil i så fall være det jeg håper på, og kan enkelt byttes, forhåpentlig like enkelt som bak?

kanskje samme sensor som bak også, for da kan jeg bruke den sensoren jeg bytta ut bak og sette den fremme der den deffekte er?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...