Gå til innhold

mere watt på bagasjeromslys?


bmw530i
 Share

Anbefalte innlegg

bare å bytte sikring det, til en som tåler så mye A som pæra trenger

Sånne løsninger kan du gjøre på din egen bil, men holde det for deg selv og ikke lur andre til å gjøre det !

Å sette inn en for stor sikkring kan i værste fall ende med bil-brann (i beste fall en avbrent ledning eller en ledning med sprø isolasjon pga høy varme over tid) siden ledningene på kursen fort kan bli overbelastet. Det meste av ledningsnettene i biler er vanligvis ikke på noe vis overdimensjonert og bmw er intet unntak. Det er tynne ledninger og de begynner allerede å kjenne årene påvirke isolasjon osv.

Siden biler bruker 12V blir fort ampèr styrken høy for å oppnå effekt.

f.eks: den ene pæra på fattige 10W drar alene nesten 1A.

Du kan fint prøve med en større pære, ikke værre enn at sikkringen går (sålenge du har korrekt pære) om pæra trekker for mye strøm, men vær så snill, ikke bytt til større sikkring før du vet hva du driver med og har forsikret deg om at ledningene har tilstrekkelig tverrsnitt til en større sikkring.

Ib ≤ In ≤ Iz

I = belastnings strøm f.eks 1,2A

In = vernet/sikkringens merkestrøm f.eks. 5A

Iz = kabelens strømføringsevne etter fratrekk av diverse

korreksjonsfaktorer f.eks. 7,2A)

Som lett forklart betyr at; In skal være like stor eller større enn I og Iz skal være like stor eller større enn In.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare å bytte sikring det, til en som tåler så mye A som pæra trenger

Sånne løsninger kan du gjøre på din egen bil, men holde det for deg selv og ikke lur andre til å gjøre det !

Å sette inn en for stor sikkring kan i værste fall ende med bil-brann (i beste fall en avbrent ledning eller en ledning med sprø isolasjon pga høy varme over tid) siden ledningene på kursen fort kan bli overbelastet. Det meste av ledningsnettene i biler er vanligvis ikke på noe vis overdimensjonert og bmw er intet unntak. Det er tynne ledninger og de begynner allerede å kjenne årene påvirke isolasjon osv.

Siden biler bruker 12V blir fort ampèr styrken høy for å oppnå effekt.

f.eks: den ene pæra på fattige 10W drar alene nesten 1A.

Du kan fint prøve med en større pære, ikke værre enn at sikkringen går (sålenge du har korrekt pære) om pæra trekker for mye strøm, men vær så snill, ikke bytt til større sikkring før du vet hva du driver med og har forsikret deg om at ledningene har tilstrekkelig tverrsnitt til en større sikkring.

Ib ≤ In ≤ Iz

I = belastnings strøm f.eks 1,2A

In = vernet/sikkringens merkestrøm f.eks. 5A

Iz = kabelens strømføringsevne etter fratrekk av diverse

korreksjonsfaktorer f.eks. 7,2A)

Som lett forklart betyr at; In skal være like stor eller større enn I og Iz skal være like stor eller større enn In.

takker for svar :)

grunnen jeg ble skeptisk på første innlegg var at man skal ALDRI sette i større sikring enn det er orginalt :) farlig det :P

men takk igjen for god svar :)

men noen som vet ca å mange watt jeg kan ha?

vil liksom ikke kjøpe 5 forskjellige pærer bare for å teste :P

hvis jeg setter inn en pære med for mye amper, vil pæra ryke sånn med en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pæra ryker ikke, men sikringen ryker.

P=U*I, eller effekt er spenning ganger strøm.

Spenningen er 12V, så mulig effekt du kan koble til blir tallet på sikringen ganger 12.

Dette gjelder selvfølelig hvis kun den pæra er koblet til den aktuelle kursen, så du må se hva annet som er koblet til også.

LJ

Edit: treig, gitt. Sånn går det når en ser TV og skriver samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...