Gå til innhold

Fusk og tull med BMW 3-serie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Nå har vi sliti lenge med denne bilen og vi finner ikke ut av ting.

Det starta med motorlampa lyste, etterhvert kom en annen motorlampe på som het noe på 3 initialer, husker ikke hva. Da ble den sendt til BMW for feilsøking. De kom frem til at det var overledning i en eller annen el. motor som sitter oppå motoren mellom tennkablene. Den ble bytta og problemet ble ikke bedre. Da mente de at det var hjernen, denne ble bytta. Så fant de ut at det var irring på -kabelen til hjernen. Den ble pussa og problemet ble "borte". For en stund.. Så gikk det ca 1 uke, da starta bilen og stoppe under kjøring og komme med små fusk og napp. Den er også tregstarta når man prøver og starte den igjen.

Men nå har det blitt værre. Bilen vil ikke starte når den først stopper, det kan gå alt fra 10 minutter til 1 dag før den vil starte igjen.

Vi bestemte oss for og ta en kort titt på bilen for og se om vi fant irring eller andre ting som kunne tyde på slitasje. Etter et par timer med skruing fant vi ut av mellom LMM og Spjeld så sitter det en fleksibel slange, på undersiden av denne er det en slange som går nedover og har en liten boks i enden. Denne hadde ligget inntil strammehjulet til dynamo og ført til et stort hull. Jeg var fra overbevist om at vi hadde funnet feilen! Nemlig falskluft fra dette hullet som førte til feil blanding. Dette ble midlertidig teiper sammen med gaffa i går og vi var sikre på at dette var løsningen. Men idag, stoppa bilen helt igjen på akkurat samme måte og vil ikke starte igjen.

Pluggene var brun-sota, som vanligvis tyder på feil blanding.

Noen som har ideer?? Tar imot alt! Gidder ikke sende det inn til BMW igjen for at de skal ta 20-30 lapper i feilsøking 1 gang til.

Specs på bilen:

BMW 3 Compact E46 316 TI

2001 modell

Norsk motorkode: N42B18A

Motorkode: N 42 B 18, N46B18A

85 KW effekt

1796 CCM

4 syl.

På forhånd takk!

Mvh Espen

Skrevet

For det første så mener jeg du kan nekte å betale for noe som ikke har endret oppførselen til bilen. Sagt med andre og kanskje bedre ord; BMW har byttet deler til en verdi av flere tusen kroner uten at bilen har blitt nevneverdig bedre. Da mener jeg at du skal kunne få pengene tilbake samt at de monterer den gamle hjernen tilbake. Er jo helt hårreisende at de skal kunne ta betalt for en oppgave de ikke har fullført.

Nå er jeg ikke helt sikker på hvilken boks du snakker om, men et bilde hadde vært über alles!

Skrevet

Hvis de sier at det ER feilen så har de driti seg ut... men de kan bytte på mistanke og hvis kunden går med på det har han ikke noe han skulle ha sagt i ettertid...

Skrevet

Bilen har endret adferd. Lampene som tidligere lyste på dashbordet og den ustabile tomgangen. Det nye problemet nå er at bilen stopper og noen ganger ikke vil starte igjen. Så problemene var borte 1 uke ca. Grunnen til at jeg forklarte forhistorien er for at folk kanskje ha noen formening om at detta kan ha en sammenheng?

Men er det ingen som har ideer om hva som kan være galt??

Skrevet

Har du mulighet til å lese ut feilkodene da? Kanskje greit å slette alt som ligger inne og kjøre til den stopper og få lest ut da? Kan jo hende du er heldig og det er no tull som dukker opp?

Skrevet

Nei, jeg har ikke utstyr til og lese av feilkoder desverre. Har kun et lite simpelt mekanisk verktøy med like elektrisk utstyr. :P

Nå står den hvertfall på et verksted som skal ta en titt på den. Men tar fortsatt imot tips! I tilfelle de ikke finner ut av det der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...