Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner å bli litt lei av bilen nå.( 320D 03mod som har gått 186 tusen ) Har lenge hatt problemer med at noe trekker strøm, men har ikke funnet ut hva det er enda. Ble derfor kjøpt inn en lader i fjor vinter. Dette har fungert greit til nå. Forrige uke derimot, rettere sagt torsdag står bilen ute i kulda og batteriet er tatt med inn for varming og lading. Var jo kaldt ute og hadde veldig lyst til at bilen skulle starte lett dagen etter. Dette skulle vise seg å bli vanskelig. Med batteriet fulladet kinna den noen ganger før det ikke var vits i å prøve lenger. Fikk så en kompis til å komme for å hjelpe meg med en lånt bil fra jobben og startkabler (Chrzz her på forumet) . Heller ikke dette hjalp, så jeg fikk lånt meg en gammel diesel toyota for å kjøre på jobb.

Når jeg så kommer hjem fra jobb(klokka 8 ) ringer jeg chrzz for å høre om han kan taue meg til en lokal vaskehall for å få varma opp møkkabilen. Dette blir gjort, men det skjer litt i seneste laget. Bilen får stå inne i ca 1 time før vaskehallen stenger og bilen må taues tilbake. Dagen etter har jeg heldigvis fri, så da får jeg han som lånte meg bilen til å taue meg til bildeleeksperten i Kongsberg for å leie en hall og bli varm igjen. Har da i mellomtiden fått bestilt motorvarmer, cupevarmer og alt av ledinger, samt nytt dieselfilter. Alt dette blir så montert i løpet av timene mellom 1 og 6 fredag : ) Så skjer det store....Bilen starter jo :) woohoo! Gleden er stor, helt til dagen etter. Da lar jeg tydeligvis ikke motorvarmeren stå på lenge nok, så min vakre forlovede må ta taxi til jobb. Etter en time til med motorvarmer starter den.

I dag derimot.... I dag har motorvarmeren fått stått på fra 06:20 til 08:00. Jeg går så ut klokka 08:10 og prøver å starte, men det er null futt. Batteriet har stått på lading siden 7 i lørdag kveld. diesel filteret er skifta og batteriet var nytt i fjor vinter. Den kinner og kinner og går til slutt nesten tom for strøm( litt for raskt med tanke på at batteriet skal være fult).

Er dette et verk av en viss person der nede, eller høres det ut som en typisk ting når starteren trekker for mye strøm, eller er det glødepluggene eller har du noen forslag???? Er rimelig lei av å ha elbil/dieselbil som ikke kan stoles på!!

Takker og bukker på forhånd for tips og triks for å fikse dette!! :)

Skrevet

at diesel blir tjukk å seig i stor kulde er jo ett kjent fenomen, er det god vinterdiesel du har på bilen? har du sjekka glødeplugger at alle funker osv?

veit at noen kan ha i noen "kaffekopper" med bensin vis det er beinkaldt, der je bor er det fort nede i 30-35 minus nå i denna kuldeperioden.

vis det er dieselen som er problemet, så hjelper det itte at motor blir varm vis dieselen er kald helt bak i tanken.

Skrevet

Hvordan vet jeg at det er god vinterdiesel. Er ikke dieselen lik på alle bensinstasjoner? Og glødeplugger er ikek så lett å få skifta på BMW har jeg funnet ut. Må jo av med innsuget for å komme til, og for en som ikek er mekaniker er det litt dristig å begynen med syns jeg. Var 25,5 minus torsdag da problemet virkelig starta. Da stod ikke bilen inne i garasje, men i dag står den i garasje med motorvarmer og cupevarmer og hele greia. Indikatoren på batteriet viser grønt, og det står visstnok for OK på dette batteriet. Begynner å lure på om det er for dårlig batteri samty at glødepluggene er for dårlige :S Men takk for tips og bensin :)

Skrevet
Hvordan vet jeg at det er god vinterdiesel. Er ikke dieselen lik på alle bensinstasjoner? Og glødeplugger er ikek så lett å få skifta på BMW har jeg funnet ut. Må jo av med innsuget for å komme til, og for en som ikek er mekaniker er det litt dristig å begynen med syns jeg. Var 25,5 minus torsdag da problemet virkelig starta. Da stod ikke bilen inne i garasje, men i dag står den i garasje med motorvarmer og cupevarmer og hele greia. Indikatoren på batteriet viser grønt, og det står visstnok for OK på dette batteriet. Begynner å lure på om det er for dårlig batteri samty at glødepluggene er for dårlige :S Men takk for tips og bensin :)

Dieselen er ikke lik på alle bensinstasjoner. Jo lenger nord du kommer og jo kaldere det blir, blander bensinstasjonene mer parafin i dieselen. Dette for at den skal være lettere å starte med. Som det ble nevnt, så liker ikke dieselen seg så godt i kulda :wink:

Skrevet

å finne ut hvor god vinterdiesel du har er vanskelig, det bensinstasjonsfolka gjør er at dem ser på værmld å blander i parafin ettersom det er meldt kaldt/mildt.. høl i hue etter min mening ettersom at detta kan variere litt uttafor det som blir sagt på værmldinga...

de "lysa" på batteria kan lure deg grundig :P hadde ett på skola her som lyste grønt å hade hvilespenning på 10.5 volt.... så itte stole blindt på dem =)

men som sagt med bensina, noen kaffekopper etter full tank kan gjøre susen, veit at den sterkeste vinterdieselen er på noe sånt som 98 % parafin faktisk å 2 % diesel. tror det ska holde mellom 30-35 minus så speker det? skakke si noe for sikkert om temp her men. du skjønner påenget =)

Edit: itte bland i parafin sjøl i kulda da parafin å diesel itte blander seg i kulda NBNB!

Skrevet

Har et voltmeter, men har ikkepeiling på hvordan jeg bruker det:) hvordan skal jeg måle spenninga på batteriet? :) Og er det noen her inne som har tips til hvordan jeg skal skifte glødeplugger på lettest måte? Kjøpte inn nye plugger i fjor vinter, men fikk ikke skifta da jeg ikke varma opp motoren før jeg starta "skiftinga". Stod forresten ute i 18 minus for å prøve å gjøre dette :P

Skrevet

Spørs hvilket voltmeter du har.

Eksempel

voltmeter-car-battery-hull.jpg

Du setter på slik den står(DC som er likestrøm, noe alle batteri er). Range 20(er ikke over 20 v så 20 går greit). Slik at du ikke får 0.000012 v eller hva det enn står.

Så tar du følerne på polene? :P

Skrevet

Om man vrir om nøkkel og alt er helt dødt, så er burde du undersøke nærmere rundt batteri. Kinner den "normalt" (kaldt nå, så ingenting går rundt normalt) , så har du nok problemer med temperatur på Diesel.

Skrevet

Fikk målt batteriet nå. Har tatt det med meg inn for å få lada det skikkelig. Målte batteriet rett etter at jeg tok det på ladinga og da var det på 13.94, men det gikk raskt nedover til 13,5 og gradvis nedover til 13,35. Så det sank gradvis nedover. Høres dette ut som et defekt batteri? Har lest litt mer på noen poster her på bimmers nå, og frykter jeg må skifte plugger.

Den kinner nomalt, men batteriet funker ikke så veldig lenge.

Skrevet

Høres ut som batteriet er ødelagt . Mål det på nytt nå. Når det har stått uten lader. Se om tallene fortsatt synker, eller om det har stabilisert seg.

Skrevet

Har prøvd å fått start igjen nå, men den kinner og kinenr bare . Null start. Målte batteriet etter at jeg hadde prøvd å starte, da var det nede i 12,3 eller noe.

Skrevet

Har endelig fått start på bilen. Tok litt tid, Trenger vel momentnøkkel for å skifte glødeplugger? da de skal skrus igjen med forskjellig kraft. Blir derfor ikke skifta i dag.

Er det noen som har hatt strømtjuver på sin E46 320D som har funnet ut hva det er som stjeler strøm?? Ringte BMW en dag, og da snakka de om et reelle som var til vifta, denne kunne ryke. Prøvde å leite opp dette reelle da jeg monterte cupevifte, men hadde ikke peiling på hva jeg så etter.

Skrevet
Har endelig fått start på bilen. Tok litt tid, Trenger vel momentnøkkel for å skifte glødeplugger? da de skal skrus igjen med forskjellig kraft. Blir derfor ikke skifta i dag.

Er det noen som har hatt strømtjuver på sin E46 320D som har funnet ut hva det er som stjeler strøm?? Ringte BMW en dag, og da snakka de om et reelle som var til vifta, denne kunne ryke. Prøvde å leite opp dette reelle da jeg monterte cupevifte, men hadde ikke peiling på hva jeg så etter.

Tror du tenker på relè? dette skal sitte i sikringsboksen, gjør ivertfall det på E36 :)

Skrevet

Blir vel relè jeg tenker på da ja :P Tror ikke det er i sikringsboksen for E46.. Var de på BMW i drammen som sa at det var bak noen deksel på venstre side i passasjer fot brønnen.

Skrevet
Blir vel relè jeg tenker på da ja :P Tror ikke det er i sikringsboksen for E46.. Var de på BMW i drammen som sa at det var bak noen deksel på venstre side i passasjer fot brønnen.

da er det kanskje litt værre ja.. :? fant ingen bilder når jeg googlet heller!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...