Gå til innhold

Motor kokte i dag når den sto stille.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Motoren kokte i dag når den sto stille mens jeg justerte lyktene mine. Har kjørt med bilen i hele dag, men ikke stått stille. Så dette er vel vannpumpa som er gåen. Så i dag tidlig også at det hadde lekt en del kjølevæske ut i snøen. Så de 2 spørsmålene mine er:

1.Dette er vel 100% sikkert vannpumpa?

2.Tror dere det har tatt noe skade at motoren kom opp på varmenivået ett hakk før det røde i 5 minutter?

Toppene er vel nokså svake, så er redd det kan ha tatt noe skade :\

• Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Du ser fort symptomene på gåen topp når du starter opp igjen etter du har bytta vannpumpe.

Lekkasjen i snøen kan jo tyde på at noe har takket for seg å det lekker kjølevann, noe som kan være grunnen til at den kokte i første omgang.

Skrevet

Ja, vannpumpa lekker jo hvis den er gåen. Hva annet kan det være? Symptomene er at når bilen står på tomgang så koker den, når jeg kjører holder den seg på normalt driftstemp.

Skrevet
Ja, vannpumpa lekker jo hvis den er gåen. Hva annet kan det være? Symptomene er at når bilen står på tomgang så koker den, når jeg kjører holder den seg på normalt driftstemp.

Trenger ikke og lekke om det er impelleren.. Sett det mange ganger før.

Sjekk hvor det lekker=)

Skrevet

Jeg hadde "nesten" samme greiene i fjor. Kulda gjorde at det ble en mikroskopisk sprekk i ekspansjonstanken, som lakk som ei sil når bilen ble varm.

Jeg trodde det samme som deg, og byttet alt fra slanger, termostater og vannmpumper, men ingenting hjalp.

Så sier som han før meg: sjekk hvor det lekker før du går til innkjøp av noe.

Skrevet

Om det er lekkasje er det vell godt mulig at det er vannpumpa ja...

Eller kan det vere slurekoblinga på vifta? E30 har iallefall viskosekobling der, som gjør at den skal rotere når motoren blir ganske varm, og dermed kjøle vannet..

Skrevet

jeg hadde nesten samme greia, men da var det fordi det at frostveska ikke var helt 100% riktig blanda, og at kjølevannet var slush, så det gikk ikke igjennom termostaten. Se i beholderen om det er slush eller ikke, og om det kommer varme inne i bilen, dvs maks varme. Kan jo være at radiatoren lekker. Er vell bare å se hvor det er farge i snøen der du har stått. Kan jo prøve radiator tett, og se om det lekker da, og bytte kjøleveske.

Skrevet

Ja, skal sjekke hvor det lekker. Men vannpumpa er aldri byttet på denne bilen, og det er vanlig at den ryker mellom 150 000 - 200 000. Når jeg sier at det kun kommer varmluft når jeg kjører, og at den begynner å blåse kaldt med det samme jeg stopper bilen.. så ser jeg ingen andre logiske forklaringer enn at pumpa er gåen. Eller tar jeg helt feil?

Lekkasjen kan være andre plasser, så det skal jeg få sjekket.

Skrevet
Om det er lekkasje er det vell godt mulig at det er vannpumpa ja...

Eller kan det vere slurekoblinga på vifta? E30 har iallefall viskosekobling der, som gjør at den skal rotere når motoren blir ganske varm, og dermed kjøle vannet..

Skal se om vifta går :)

Skrevet

Nå mener jeg at e36 har elektrisk vifte (kan ta feil), men vis det er viskosekobling så prøv å hold viften igjen med en avis når motor er varm. Vis den er lett å holde igjen så er den gåen.

Skrevet

meininga at viskosevifta skal slure da så san e har forstått de så skal den kunne holdes igjen.. på ALLE biler jeg har testet det på går det an å holde igjen å det er ikke få biler

Skrevet
meininga at viskosevifta skal slure da så san e har forstått de så skal den kunne holdes igjen.. på ALLE biler jeg har testet det på går det an å holde igjen å det er ikke få biler

Skal kunne holde den igjen til den er varm, og motoren trenger kjøling.

Skrevet

Så dere tror ikke det er vannpumpa eller termostat som forårsaker dette? Bilen blir som sagt kun varm når den står på tomgang. Har kjøpt inn vanpumpe og termostat nå så jeg får byttet den uansett. Den viskosekoblinga koster en del ser jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...