Gå til innhold

Problemer med lufting av e39, og stygg ulyd..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har litt problemer med min 523 nå. Torsdag forrige uke skulle jeg kjøre et stykke med bilen (10 mil ca), og når jeg var kommet ca halvveis så begynte temperaturen på motoren å stige. Jeg stoppet da, så at temperaturen fortsatte å stige når jeg sto stille.

Stoppet da motoren, ventet en stund og startet den igjen. Tittet da i motoren, viskosevifta gikk, slangen inn på radiatoren var lunka (også når temperaturen begynte å nærme seg høy igjen), men slangen ut av radiatoren var kald. Sjekka ekspansjonstanken, og så ut som at det var veske i den. Fikk da brodern til å taue meg hjem (var ganske artig å se, en liten 90' opel kadett taue bilen min).

Når jeg kom hjem så så jeg at det var tomt i ekspansjonstanken, noe det mest sansyneligvis var etter jeg hadde stoppet også, men det så ut som at det var nivå i den. Jeg fylte opp litt veske i tanken, så at det lakk i bunn av tanken. (frostvesken målte jeg til -25 grader, så kan godt hende det har fryst og bult tanken enda mer en den var før..) Bor på østlandet, så har vært nede i de temperaturene i det siste.

Jeg bestemte meg da for å bytte litt ting, da jeg allerede hadde fått tak i ny termostat. Jeg har bytta vannpumpe (byttet med den forsterkede versjonen schmiedmann har), ekspansjonstank (den gamle hadde ikke sprukket eller noe, men hadde bult veldig ut, så går ut ifra at det lakk i bunn av tanken pga det), termostat, termostathus, drivreim til vannpumpa osv. Skulle også bytte strammerhjul, men det hadde jeg fått feil type av så fikk ikke byttet dette.

Så tidligere i dag skulle jeg begynne å lufte systemet, brukte metoden til fliid her på forumet (http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=105814). Når jeg fylte opp nivået i ekspansjonstanken så begynte det ikke å komme veske ut av lufteskruene før tanken var helt full. Logiskt nok egentlig, da lufteskruen er på ca samme høyden som toppen av tanken.

Men, skal jeg så skru på radiatorlokket med ekspansjonstanken helt full? Eller må jeg tappe nivå i tanken så det er under maks nivået (streken halvt på tanken)?

Jeg tok en sjangs og skrudde på lokket med tanken full, og startet motoren. Da kom den en ulyd..

Det er en hvinende lyd, nesten som en pumpe som ikke har veske.. Den følger turtallet på motoren. Jeg tenkte på vannpumpa, men systemet skal jo være fult av vann, og om jeg skrur opp en lufteskrue så kommer det vann med en del trykk ut, så vil ikke tro at det er vannpumpa.

Reimstrammerhjulet fikk jeg ikke byttet, var litt ulyd i dette når jeg dro det rundt for hånd, men ikke så mye. Og lyden har jo ikke vært der før, så tviler egentlig litt på at det er det. Jeg sjekka nivået i servoljetanken, og det var litt vel lavt egentlig, og det var mye skum eller bobler i tanken.. Stusset på dette, merkelig at det plutslig blir lavt nivå i servoljetanken sånn uten videre? Nivået var litt under målepinnen, så fikk ikke noe måling..

Blei mye det her, håper noen tar seg tid til å lese og hjelpe meg :)

Det ble forresten ikke noe lavere nivå i ekspansjonstanken etter at jeg hadde kjørt motoren litt, og temperaturen begynte å gå opp fra det blå feltet. Ville ikke kjøre lengre pga ulyden, som kanskje ble litt lavere, men ikke noe særlig.

Mvh

Bjørn-Olav

Skrevet

Okay. Skal titte mer på lyden i morgen.. Men vil nivået i ekspansjonstanken synke når motoren blir varm? Det sank ikke noe særlig når jeg lot motoren gå i et par minutter.

Er det vanelig med skum i servoljetanken?

Takk for svar :D

Skrevet

Om man kjører seg en tur så motoren blir god å varm og er det en liten stund, så jevner nivået seg ut av seg selv. Når motor er kald ( dagen etterpå f.eks) så eventuelt etterfyll opp til streken. Men nå om dagen, når det er så kaldt, så er det normalt at nivået ligger noe under streken.

Om du ikke har luftet servo, så kan litt skum forekomme.

Skrevet

Allright, da skal jeg prøve meg på det når jeg finner ut av lyden!

Jeg har ikke gjort noe med servoen nylig, så virker rart at det er luft i systemet. Men skal prøve å fylle på olje, og se hvordan det går.

Takk for hjelpen :)

Skrevet

Syntes jeg leste du hadde byttet servopumpe.. Men ser at du da mener kun multireimen. systemet skal i utgangspunktet suge væske, så det skal ikke boble noe særlig i tanken. Da suger anlegget luft..

Skrevet

Var litt dårlig formulert av meg, har skrevet om ;)

Da har det vel kanskje blitt lekk et sted i systemet da, får fylle på litt olje og se om det lekker noe. Vil tro at kanskje lyden kommer fra servopumpa om den suger luft?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...