drunken' Skrevet Januar 14, 2010 Skrevet Januar 14, 2010 Har nettopp bytta kjøleveske på min 318is E36, men får ikke varme i varmeapparatet. Da jeg var ute å kjørte etter jeg hadde bytta, så blåste det bare kaldt ifra varmeapparatet. Men etter å ha kjørt en mil så blåste det plutselig varmt, veldig lunket hvertfall. Men etter ett par kilometer ble det kaldt igjen.. Har prøvd å lufte systemet, riktig nok ETTER at jeg fylte på kjøleveske.. Har fylt på ca, 5 liter.. Må jeg prøve å lufte flere ganger? Er det termostaten som er kaputt? Lufta på denne måten http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=105814, men hadde kjøleveske fra før.. bare fylte på ekstra.
Racingdude Skrevet Januar 14, 2010 Skrevet Januar 14, 2010 du må nok lufte mer:P jekk opp fronten på bilen mye som mulig og sett på varmen på max... så åpner du lufte hullet i radiator`n og lar motor`n bli fin og varm, da vil det boble av luftehullet om det er luft i systemet, så er det bare å etterfylle=) funka hvertfall på min, eller så kan det jo seff være termostaten din da, endrer temp måleren i instrumentet ditt seg a? om den står på driftstemp og varierer mellom varm og klad luft mens du kjører er det nok luft i systemet=P
drunken' Skrevet Januar 14, 2010 Forfatter Skrevet Januar 14, 2010 eller så kan det jo seff være termostaten din da, endrer temp måleren i instrumentet ditt seg a? om den står på driftstemp og varierer mellom varm og klad luft mens du kjører er det nok luft i systemet=P Da må det nesten være for mye luft i systemet, ettersom jeg har fylt bare 4-5 liter med kjøleveske.. Skal vel være nærmere 7 liter? Takk for tipset! Da får jeg jekke litt
Olelink Skrevet Januar 14, 2010 Skrevet Januar 14, 2010 Hvis du tappet ut absolutt all kjølevæska med tappepluggen i blokka samt radiator så skal det vel gå på nært opp mot så mye som du sier ( ca 7 liter e.l.) Min 520 skal jo ha over 10l ved bytte av all kjølevæske. Ble bilen så varm at termostaten åpnet da, så du fikk sirkulasjon? Er jo ganske kaldt de fleste steder i norge ennå.
drunken' Skrevet Januar 14, 2010 Forfatter Skrevet Januar 14, 2010 Ble bilen så varm at termostaten åpnet da, så du fikk sirkulasjon?Er jo ganske kaldt de fleste steder i norge ennå. Den gikk opp på driftstemperatur som vanlig ja. Men varmlufta kom ikke før etter ei mil med langkjøring etter den kom på driftstemp. Så ble den borte igjen, men driftstemp holdt seg stabil. Ligger rundt -20 her nå..
drunken' Skrevet Januar 16, 2010 Forfatter Skrevet Januar 16, 2010 Problemet: Temperaturnål går over driftstemp på tomgang, går ned på driftstemp ved kjøring (-20 grader i lufta). Varmeapparat blåser kaldt, men kommer varmluft etter en stund som varer bare noen minutter før det blåser kaldt igjen. Grunnen til problemet: Luft i systemet. Løsning på problemet: Kjørte bilen til den kom på driftstemperatur, og satte den i en bratt oppoverbakke (med fronten oppover i bakken). Skrudde opp lufteskruen (da vil det begynne å boble og komme ut litt kjøleveske). Skrudde temperaturen på varmeapparatet på fullt, og vifta på fullt. Skrudde så opp lokket på radiatoren og fylte etter kjøleveske. Skal være mellom 6 og 7 liter i kjølesystemet (hvis man har tømt det helt). Lot bilen stå på tomgang en stund med lufteskruen og lokket oppe. Skrudde igjen lufteskruen og fylt på kjøleveske opp til nivåstreken på tanken. Skrudde på lokket, lukket panseret, kjørte bilen på flatmark, skrudde ned temp på varmeapparatet og satte på "auto". - Problem løst
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå