Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå i vinterkulda lagt merke til uhorvelige mengder hvit eksos mens bilen er kald, så mye at når jeg venter på ferga om morgenen, så skjer det med tenning av, og påfølgende hakking av tenner, da mengen eksos er nokså flau.

Har egentlig ikke tenkt så mye over at det var noe galt med bilen, bare satt det på kontoen for ting som skjer med gamle (12 år) biler, men så idag fikk jeg beskjed om å sjekke mengden kjølevæske. jeg fylte kjølevæske sist gang sent i fjor høst, og etter hva jeg har hørt, skal ikke denne forbrukes såpass fort.

Er det noe annet enn defekt toppakning som kan gi slike "symptomer"? Har ikke fått sjekket noe annet på bilen, mye fordi det er mørkt ute, og jeg ikke har tilgang til portabelt lys..

Skrevet

Fremkaller nok en "klaske panne-respons" hos samtlige her nå, men hvordan lukter kjølevæske? Kan ikke si jeg stakk nesen nedi flaska når jeg fylte på, så det er en ukjent lukt for meg.

Men sist gang jeg stod bak bilen mens den var i gang, var det en kvalmende søtlig lukt fra eksosen/dampen, om det er til noen hjelp.

Skrevet

Ja, kjølevæske lukter søtlig. Det er nok sannsynlig å tro at toppakninga di er røket slik at kjølevæska kommer i eksosen. Hvilken bil er det snakk om?

Skrevet

E39, 520i man, 98 mod.

Kjenner jeg begynner å bli litt lei bilrelaterte utgifter denne måneden, og å skifte toppakning er vel ikke akkurat billig?

Skrevet

Godt spørsmål. Ikke en hel kanne, men det sier ikke meg eller deg noe, siden jeg ikke husker hvor stor kanna var. Men jeg fylte på når jeg så beskjeden "Check coolant level" i displayet sånn cirka i okt/nov, og nå idag fikk jeg den samme beskjeden igjen.

Håpløst svar, men aldri om jeg kommer på å huske slike ting :)

Skrevet

hm, det hørtes relativt mye ut. Se etter lekkasjer i motorrom og i bunn av ekspansjonstank. Lukten fra eksosen var mistenkelig, men gir det seg ved driftsvarm motor å litt til? Obs obs, det gir seg aldri , pga. kulden, men det skal reduseres betraktelig når eksosanlegget er godt og varmt. i 30 blå vil alt ryke å ryke å ryke, uansett.

Til sammenligning; Jeg har erfart toppaknings havari på en eldre M10 motor. Da så jeg ikke bilen som kjørte bak, jeg tror ikke han/hun så noe heller..

Skrevet

hvis du skifter toppakning selv tror jeg ikke det blir så dyrt:P

har selv tenkt å skifte og fikk tak i sånn toppkaning sett til min E34 525i man 88mod for 1500kr :)

Skrevet

Man får vel full pakningsett til toppen for rundt 2000, dette var riktig nok til en e30 for 4 år siden da.

Problemet er vel å få på register reima riktig igjen, resten er vel greit så lenge du har moment nøkkel og boka til biltypen din.

Skrevet

@Fliid: Den hvite eksosen er som regel bare når bilen er veldig kald (stått ute en natt i -12), har ikke lagt like mye merke til den nå de siste dagene, hvor temperaturen har vært rundt null. På kalde dager, har den og gradvis gitt seg, til å være helt borte når nåla for motorvarme(?) er sånn cirka midt mellom blått og rødt felt, så ja, hvit eksos er forbigående.

Jeg kan, når jeg fylte på, ha glemt at denne kanskje ikke burde gjøres på varm bil. Ikke vet jeg hvordan sånne kjølegreier fungerer, men om ting har ekspandert når det er varmt, og dermed ikke plass til like mye kjølevæske, kan jo det har ført til at jeg ikke fikk plass til den mengden kjølevæske en normalt sett burde fått plass til.

@325demon: ja, det har jeg lagt merke til. grunnen til at jeg ble litt bekymret, var at min 520 spyttet ut så mye mer hvit røyk enn andre 520er, men selvfølgelig, jeg vet jo ikke hvor langt de har kommet før de parkerte på fergekaien, kanskje de allerede hadde varm bil?

Jeg er, som dere nok har forstått for lenge siden, totalt blond når det kommer til ting som har med bil og gjøre, såfremt en ikke kan lære det på top gear, så jeg er takknemlig for at dere gidder å ta dere tid til å svare på mine mindre intelligente spørsmål.

Skrevet

Bruce, du lever i steinalderen. Du henviser til en M20. Kan bruke slegge for å få den sammen å fra hverandre. : )

Electro, jeg mener du ikke har noe å bekymre deg for, annet enn lekkasjer i motorrom. Finn disse/den og utbedre det. Man skal fylle på væske ved kald motor. Se min lufte prosedyre i signaturen. Prøv dette og kom tilbake om ett halvt år å fortell hvor stor glede det er å kjøre E39 : )

Hvitt under oljelokket blir det , nå om dagen, så ikke tenk så mye på det.

Skrevet

Min 2000mod ryker en stund etter den er varm også, eller vis jeg har kjørt rolig lenge også gir bånn gass...

Ikke noe problem å bytte toppakning med litt hjelp fra forumet her :) Må ikke finne på å betale 15000 for det:P

Skrevet

Ingenting å bekymre meg for? Jeg fylte jo på varm motor :) Men om det ikke er av betydning, så er jo det bra.

Leste tråden din om lufting tidligere idag, det var der jeg, etter å ha hatt bilen i halvannet år, fant ut at man skulle gjøre det på kald bil.

Men bevares, jeg elsker bilen min, så jeg trenger nok ikke å vente et halvt år til det.. Hadde jeg nå bare funnet en original CD-spiller, eller klart å forstå hvordan jeg skal få koblet til en mp3spiller noe sted, i tillegg til å tatt noen timer i økonomisk kjøring, hadde jeg vært enda mer glad i bilen min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...