Wolfeh Skrevet Januar 14, 2010 Skrevet Januar 14, 2010 Hei, har en del deler jeg skulle ha lakkert. En del av det er interiør deler og jeg skulle gjerne hatt en bra finish. Det jeg har gjort til nå er å pusse med 600 papir slik at lakken får feste. En ting som irriterer meg er alt det støvet som lander på lakken. Jeg har lagd meg et lakkkabinett som skaper et vakum, men det kom fremdeles støv på en del av delene. Noen som har tips til dette?
pimped@epost.no Skrevet Januar 14, 2010 Skrevet Januar 14, 2010 Vakum er jo det siste du må ha...Det er jo mye verre enn ingenting. Du må ha overtrykk om det skulle være noe! Men "garsje lakkering" er aldri noe og skryte av:(
Tony Bardalen Skrevet Januar 14, 2010 Skrevet Januar 14, 2010 La det heller blåse luft inn i kabinettet, gjerne med et form for filter, og en vei lufta kan komme ut. Lag dette slik at det blir et lite overtrykk så har du kommet mye lenger
Wolfeh Skrevet Januar 15, 2010 Forfatter Skrevet Januar 15, 2010 Hmm, da får vi prøve å snu vifta samt installere et filter.
Wolfeh Skrevet Januar 18, 2010 Forfatter Skrevet Januar 18, 2010 Nå har jeg nesten fått en perfekt finish på en av delene. Men selvfølgelig så kom det 2 jævla små støvbiter på delen. Noen som vet om man kan bruke 2000 papir for å så "polere" det opp igjen?
Robbi3 Skrevet Januar 18, 2010 Skrevet Januar 18, 2010 Jepp, 2000-3000 papir. Så må du varme opp for så å polere opp.. Gjenta 3-4 ganger så blir det bra.
///MoePower Skrevet Januar 18, 2010 Skrevet Januar 18, 2010 Bruk gjerne en høvel for å fjerne lakkstøv / sig med før du polerer. Den høvler vekk støvkornene slik at det blir slett, så er det bare å rubbe over med 1500/2000 etterfulgt av 3000 og polering. Bør forøvrig være litt overtrykk der du lakkerer istedenfor vakum, man ønsker jo veldig gjerne at luften forsvinner nedover i rommet også med mindre det er fare for å virvle opp støv fra gulvet.
Wolfeh Skrevet Januar 18, 2010 Forfatter Skrevet Januar 18, 2010 Hmm, skal prøve. Men må si jeg føler meg litt skeptisk til det med høvelen. Er det ikke stor sjangse for at denne vil ødelegge lakken?
///MoePower Skrevet Januar 19, 2010 Skrevet Januar 19, 2010 Høvelen tar bare litt av toppen på klarlakken hvis den brukes riktig. Den er rimelig kvass så man trenger ikke å presse den mot lakken, holder at man stryker lett over støvkornene et par ganger. Høvler du deg gjennom klarlakken med et uhell går det ikke å polere opp igjen eller legge på klarlakk, da må det legges farge også for å få det usynligjort. Støvkorn er greie å ha med å gjøre, det er som regel med sig man er uheldig å høvle litt for mye av og til. Snakker selvsagt om høvler beregnet for slikt, ikke en hentet fra sløyden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå