Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.dagbladet.no/2010/01/18/nyhe ... g/9983955/

Politimester Arne Jørgen Olafsen i Follo politidistrikt vil avkriminalisere lavere fartsovertredelser, og heller gå etter og straffe de som kjører alt for fort (de som vanligvis slipper unna).

"- I dag er det føreren av bilen som må identifiseres og bøtelegges, men dette tar for mye tid og ressurser. Altfor mange slipper unna, og da mener jeg den eneste løsningen er å avkriminalisere de lavere fartsovertredelsene. I stedet kan man innføre gebyrer og la eieren av bilen stå som ansvarlig. Jeg mener at eieren av bilen må få et større ansvar enn i dag, sier Olafsen til avisa."

"Han mener fokuset ved bruk av fotobokser eller Automatisk Trafikkkontroll (ATK) er å få inn penger til staten. Han mener fokuset heller bør være å redde liv og få ned ulykkestallene."

Oppfriskende å se en med makt som er enig i det som går igjen på bl.a. denne siden.

Skrevet

Helt enig. Omtrent alle ligger over fartsgrensene, men det er ikke nødvendigvis livsfarlig om man kjører i 90 i 80-sonen. Er jo høyere bøter for å kjøre litt for fort enn å selge dop på "plata".

Håper det gjennomføres!

Skrevet

Står respekt av politimestere som tørr å si noe sånt! :) En kar å muligens ta opp et samarbeid med for bilinteresseorganisasjonene.

og har foreslått det for andre politimestere og veimyndigheter på jevnlige fellesmøter til blandet mottakelse.

No shit.

Skrevet
Litt dumt å legge bevisbyrden på bileier da. Hvordan har de tenkt å gjøre det med feks firmabiler?

Det er enkelt. Arbeigiver vet hvem som kjører/har ansvar for den gitte bilen, og vil da kunne gi denne boten sin. Dette blir isåfall en sak mellom arbeidgiver/-taker, noe som jeg ser en mulighet for at kan virke preventivt. Kan være flaut når sjefen kommer med regning i hånden til deg. :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...