tangorev Skrevet Januar 19, 2010 Skrevet Januar 19, 2010 Hei Lurer på å slipe om en std kam fra m20b25 for å få høyere lobeseparasjon i kombinasjon med 2 mm overdim eksentere.. Skal varve 6700rpm ish. Er det noe å hente med en slik kombinasjon? Håper det er noen tanker rundt det hos dere Mvh Christian
tangorev Skrevet Januar 20, 2010 Forfatter Skrevet Januar 20, 2010 1900,- inkl eksentere (64kr pr stk nye) Skal jo ikke ha massiv effekt heller, men om det er "verdt" det til den summen skal jeg vurdere det.
Kristov Skrevet Januar 20, 2010 Skrevet Januar 20, 2010 1900,- inkl eksentere (64kr pr stk nye)Skal jo ikke ha massiv effekt heller, men om det er "verdt" det til den summen skal jeg vurdere det. Det synes jeg var på grensen. Hva blir spesifikasjonen på kammen etter omsliping? Om det bare er lobeseparasjonen som økes mener jeg det er bortkastet. Jeg mener å huske at durasjonen på orginalkammen er 254 grader for de uten kat og 260 for de med. Dette er veldig milde kammer noe man ser ved at makseffekt havner på 6000 rpm. Spør du meg hadde jeg heller handlet en Z45 eller tilsvarende kam rundt 280 grader. Det sies jo at man kan få opptil 50hk mer ved 1 bar ladetrykk med kun kammen. Ligger en pent brukt Z45 på PPF til 2500 svenske.
tangorev Skrevet Januar 20, 2010 Forfatter Skrevet Januar 20, 2010 I see, ikke fått noen konkrete specs etter slipning. eksentrene vil jo øke durasjonen men vet ikke hvordan jeg regner meg frem til hvor mange grader det utgjør. Av turbo blir det lik kina som ehrnst eller en hx 35/40. Kunne tenkt meg en kam som hjelper litt for tidligere spool. Hva er det som evt avgør det mest på kammen? Har også en 280 graders kvasskam jeg kan slipe om. Er for mye løft og krever dypere ventiluttak.. Ser for meg at den kanskje er et bedre omslipningsvalg takk kristov
Kristov Skrevet Januar 21, 2010 Skrevet Januar 21, 2010 I see, ikke fått noen konkrete specs etter slipning. eksentrene vil jo øke durasjonen men vet ikke hvordan jeg regner meg frem til hvor mange grader det utgjør.Av turbo blir det lik kina som ehrnst eller en hx 35/40. Kunne tenkt meg en kam som hjelper litt for tidligere spool. Hva er det som evt avgør det mest på kammen? Har også en 280 graders kvasskam jeg kan slipe om. Er for mye løft og krever dypere ventiluttak.. Ser for meg at den kanskje er et bedre omslipningsvalg takk kristov Det største problemet er nok selve motorkonstruksjonen. M20 vil aldri komme særlig i gang før 3500-4000 pga. 2V-teknikken. Skal du ha noe mer kjørbart må du over på M50 eller liknende. Med det registeret du tenker å kjøre med ville jeg faktisk bare kjørt med en helt urørt og original kam i god stand. Struper kanskje litt effekt på toppen men er sterkere i bånn. Ikke velg større turbo enn du trenger og bygg et bra grenrør. Et bra eksosanlegg hjelper også på spool. Jeg har testet både orginalkam og en 284/272-kam på min forrige m20b25 turbo. Den ladet litt tidligere og var noe sterkere i mellomregisteret med orginalkammen men det var markant forskjell på toppen. Der orginalkammen dabbet av etter 6000 rpm dro 284/272-kammen knallhardt mot turtallssperra på 7200 rpm. Konklusjonen er at man ikke får i pose og sekk - du må egentlig bare bestemme deg for hva slags turtallsområde du ønsker at motoren skal operere i og velge komponenter deretter.
DieselVegard Skrevet Januar 21, 2010 Skrevet Januar 21, 2010 Det største problemet er nok selve motorkonstruksjonen. M20 vil aldri komme særlig i gang før 3500-4000 pga. 2V-teknikken. Skal du ha noe mer kjørbart må du over på M50 eller liknende. Hvordan kan du si det? en 2V motor vil i utangspunktet ha mye høyere gasshastighet med tilhørende moment i kjellern..
Kristov Skrevet Januar 21, 2010 Skrevet Januar 21, 2010 Det største problemet er nok selve motorkonstruksjonen. M20 vil aldri komme særlig i gang før 3500-4000 pga. 2V-teknikken. Skal du ha noe mer kjørbart må du over på M50 eller liknende. Hvordan kan du si det? en 2V motor vil i utangspunktet ha mye høyere gasshastighet med tilhørende moment i kjellern.. Det baserer jeg på egen og andres erfaring med turbo på disse motorene. En M50 vil respondere betydelig bedre enn en M20 på tidlig ladetrykk. Kraftleveransen vil også bli mye mer lineær. Det optimale er 4v, dobbel vanos og sekvensielle turboer (135i/335i har vel en slik løsning). Da får du sterk bunn og topp. Her en liten sammenlikning av kurver mellom M20 og M50:
LianLi Skrevet Januar 21, 2010 Skrevet Januar 21, 2010 4v vil vel ha høyere fyldnings grad, dermed mer moment?
DieselVegard Skrevet Januar 21, 2010 Skrevet Januar 21, 2010 4v vil vel ha høyere fyldnings grad, dermed mer moment? Du blander begrep. Moment på lave turtall, det vil jeg kalle opp til 3000rpm lages ikke av fyllingsgrad. Det er maks HK det. For å få moment må man ha høy gasshastighet. Det får man ikke av en 4v motor med høyt ventilløft. Et godt eksempel i dette tilfellet er jo M50 motoren i 2 liters form. Jeg kan ikke fordra denne motoren på grunn av at den er totalt gutless fra tomgang. Likevel har den mer max moment enn motoren i en Honda S2000 som rett og slett er skit i dette tilfellet.
Kristov Skrevet Januar 21, 2010 Skrevet Januar 21, 2010 Her et bremsepapir av en bi-turbo M20B27 med 0,9 bar trykk allerede ved 2500 rpm Den klassiske peaken rundt 4000 rpm får man ikke bort uansett hvor tidlig man pøser på med ladetrykk. Jeg er overbevist om at en M50 vill gitt en mye flatere og jevnere kurve (noen ville kalle det kjedeligere...). Nå har det blitt mye OT - poenget mitt var bare at man ikke velger M20 om man ønsker maksimal kjørbarhet med turbo og velger man M20 så er det ikke noe poeng i å etterstrebe masse ladetrykk før motoren "kommer i gang".
Kristov Skrevet Januar 21, 2010 Skrevet Januar 21, 2010 Må bare tillegge at volum alltid er bra. En 3.0 eller 3.2 M20 med moderat ladetrykk hadde blitt en veldig fin motor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå