Gå til innhold

Skal se på en 318TDS 1995 mod, hva ser jeg etter?


Clerion
 Share

Anbefalte innlegg

Hallo, skal søndag, lørdag ivei å se på en 1995 Mod E36 318TDS Touring, typ, lilla ;D

Den har AC, elruter og blabla.

Noe spesielt jeg bør se etter?

Den har rulla 260 000 (noe automatisk skummelt med det?)

Han skriver at forbruket ligger på 0,4-0,6 noe jeg syns indikerer at motoren er frisk, men hva vet vel jeg.

Rust på skjermbuer og bakluke.

Noen formeninger om pris den er verdt sånn uten videre?

Mvh

Clerion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket timingen på kammen med en gang.

Holder på og bygge opp en slik motor som har havarert ( 270t km )

Det viser seg att det og finne brukt motor til disse er vanskelig, men flere har havarerte motorer liggende

Det som sjer ser ut til og være att kjede strekker seg etterhvert når det blir slitt og timingen kommer i ulage,

til slutt begynner eksos ventilene og ta borti stemplene og havarerer til slutt.

Motoren vi bygger opp igjen har merker på alle stempler etter eksosventil, kjøpte ett brukt stempel fra tyskland med akkuratt samme symptom ( merker etter eksosventil )

Men lett og gjøre noe med FØR den havarerer, da er det bare og låse av veiv/ svinghjul og sjekke kamm settingen eventuelt justere.

Hilsen

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk for info.

Er også skeptisk til AC, er det ett kjent problem at den ikke virker? Han sier han ikke har fått prøvd den siden han bare har eid den vinter men at forrige eier påsto den virka. Hvordan får jeg testa dette på vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sjekke timingen er lett, viss du har kjennskap til motoren og utstyret.

En låse pinne til svinghjul stikkes inn rett ved startmotor gjennom blokka og inn i svinghjul.

Da låses fremre og bakre stempel helt på topp.

hullet i svinghjulet er 8mm mens blokka er 11.5? ( trodde det var 12 ) så måtte slipe litt på den jeg fikk laget til formålet.

Da er det ett verktøy til og kontrolere kamm setting som rett og slett tres ned over kammen i fremre kant ved rett oppsett skal de rette flate sporene være 90grader i forhold til toppen. eller rett og slett amatør metoden se bilde ;-)

sgdlflcbqanggrxv4ykl.jpg

Har hatt en lekk dyse på 525tds'en min og de ser veldig like ut så det kan nok være noe og sjekke også

den dyreste med sensor koster 2000 på GS bildeler

Hilsen

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...