Jay-O Skrevet Januar 28, 2010 Skrevet Januar 28, 2010 Hei! Jeg har lenge slitt med noe i det elektriske anlegget, men er ikke helt sikker på hva det kan være. Har et par teorier, men kunne tenkt meg hva dere tenker og tror det kan være når jeg prøver å forklare symptomene så godt jeg kan. Helt siden jeg først fikk bilen så har jeg slitt med støy på subwoofer, uansett om det har vært Pioneer aktive subber eller monoblokk forsterkere med forskjellige elementer. Anlegget spiller fint når jeg går på batteri (kun anlegget på og tenning i "pos 1"). Problemet oppstår når jeg trykker på Start knappen, da får jeg "dunkedunkedunk" lyd fra subbene, og kun subbene. Ikke noe støy på de andre høytalerne. Subwoofer forsterkeren er koblet på utgang på Blaupunkt 4 kanaleren med RCA kabler på 1m fra Monster. Monoblokken har 21mm2 på både pluss og jord, med jord i karosseriet og pluss fra batteri. Grøftelysene mine, som til nå nylig har vært forskjellige typer halogen pærer, hadde en lei tendens til å ryke, og alltid venstre side. 3 ganger på et år har det røket, 2 ganger på venstre side, og en gang på høyre. Ble litt lei av å bytte pærer og ha fargeforskjell på hovedlys og grøftelysene, så jeg monterte HID kit. Som forventet så kom lampevarsel på begge sider, men det kan jeg leve med til jeg tar meg råd til digitale ballaster. Men det som irriterer meg er at de flimrer og venstre side slukker etterhvert når motoren er igang, mens når jeg tenner de når tenningen er på (uten at motoren er på) så lyser de fint, uten flimmer eller feil (feilmelding ja, men...) Har prøvd de siste dager å lade opp batteriet med en Ctec lader, første natta på vanlig, andre natta på vinterlading, men får kun 12,5V ca på batteriet uten belastning. Har Ctec sin hurtigkobling, og den blinker oransje og av og til rødt, som indikerer lav spenning. Batterispenningen faller ned til 9,5V i det øyeblikket startmotoren slår inn, og på tomgang får jeg igjen bare 12,5V. Skal ikke dette være mye høyere? Tenker kanskje det er generatoren som har sviktet, og kanskje det er det som lager kvitrelyden i motorrommet, som jeg har klaget på tidligere, og har trodd at det bare er multireima. Finnes det noen her som kan hjelpe meg med disse problemene eller har et svar som vil rydde opp i alt dette? Er det generatoren som er gåen, og som har gjort batteriet ødelagt? Virker på batteriet at det er en intern kortslutning? Og er det generatoren som støyer inn på HID ballastene og forsterkeren min? Er litt oppgitt nå...
steinar84 Skrevet Januar 28, 2010 Skrevet Januar 28, 2010 høres ut som det er hovedenheten som har fått seg em kipper slik at en jordsikring har røket. vert borti lignende med ettermarked cd spiller fra pioneer. og org spilleren er ikke noe annet en det bare med bmw front. har en knapp på den. jeg leverte inn spilleren på et elektronikk servce verksted og betalte noen hundrelapper for kontroll og reprasjon. årsaken til att dette skjer er somregel enten en feilkobling en gang. ikke mye som skal til. nokk at det er litt for høy spenning på signalkablen spenning tilbake gjenom spilleren. da ryker disse sikringene. dårlig jording av stereo kan også få sikringene til å ryke. da trekker annlegget jording gjennom spilleren.
rgrothe Skrevet Januar 28, 2010 Skrevet Januar 28, 2010 Årsaken er mest sannsynlig at du har hatt dårlig jording på forsterkeren. Dette vil da resultere i at du får krypstrøm tilbake til spilleren via phonokablene, og dette knekker en bane på utgangen mot disse!! Dette er noe jeg fikk opplyst på et elektronikkverksted en gang, for en espiller med samme problem! Problemet blir ikke borte før du fikser dette, og det koster ikke mye! Er spilleren forholdsvis ny, så går det nok også som reklamasjon!
Jay-O Skrevet Januar 29, 2010 Forfatter Skrevet Januar 29, 2010 Så en liten jordingsfeil i spilleren kan herpe batteriet? Tja... Skeptisk... Det som forbanner meg er at alt funker, bare jeg ikke starter motoren! Der tror jeg cluet ligger...
E36Cab1 Skrevet Januar 29, 2010 Skrevet Januar 29, 2010 Batt.spenninga di skal ikke falle under 10,6v ved start,og skal ha kvilespenning på 12,6v fullt oppladet. Max ladestrøm er rundt 14,7v. Så ja,batteriets tilstand(syrevekt,belastningsprøve) samt dynamoens kontaktpunkter og funksjon burde sjekkes opp.
Jay-O Skrevet Januar 30, 2010 Forfatter Skrevet Januar 30, 2010 Xenon lys problemet er fikset, nå gjenstår bare batteri og lydanlegg problemet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå