thomjak Skrevet Januar 30, 2010 Skrevet Januar 30, 2010 Etter at coilen min fikk overspenning så kjører ECUén på 2 coilledninger. Har byttet tennplugger, coilledninger, coil. Så lurer jeg på kan en elektrikker kan fikse ECUén og evnt fikse sånn at jeg får full-sekvensiell så jeg får fart på alle 4 coilledningene så mine 4 sylindere fyrer opp igjen. For bilen kjører bare på cylinder nummer 1 og 3, 2 og 4 får ikke strøm. Veit ikke helt om dette ble riktig eller om det er rett. For om det bare er en liten jobb for en elektrikker på ECUén eller evnt ECU kontakten så sparer det meg for mye penger enn å måtte kjøpe nytt. For snakket med en kar på forumet som sa dette. "Ja seff skal det jo merkes om en tar av en og en coil/coilledning,men det eg mente var at om den kjøres i batch så vil du kun ha 1 signalledning,har du semi-sekvensiell har du 2,full-sekvensiell har du 4." Hvis noen har en link eller evnt et skjema på ECU med BOSCH: 0 261 203 276 hadde det vært ypperlig. Gjelder da en BMW E36 94 modell desember månde så den går under som 95 modell.
AlXz Skrevet Februar 1, 2010 Skrevet Februar 1, 2010 Plukk ut ECU'n og åpne den for å ta noe bilder?? Er vel ganske vanskelig å si om det er lett å fikse eller ikke før du har sett inni. Var en her inne som hadde en M43 ecu som brant litt.., han kjøpe nye komponenter og loddet inn.
thomjak Skrevet Februar 2, 2010 Forfatter Skrevet Februar 2, 2010 Da har jeg tatt bilder og sendt avgårde bildene til Auto Electronics i Oslo. Får se hva jeg får til svar. Har vært innom noen elektrikere og det er øverst i hjørnet som det gjelder. Ellers så den fin ut, evnt bare slått ut et par pinner til i kontakten i hjernen.
AlXz Skrevet Februar 2, 2010 Skrevet Februar 2, 2010 Plukk av den metall kappa og sjekk under den.. Sånn så det ut her..
thomjak Skrevet Februar 2, 2010 Forfatter Skrevet Februar 2, 2010 Den der fikk du fikset eller ? Skal plukke av den metall kappen når jeg kommer hjem og sjekke.
AlXz Skrevet Februar 2, 2010 Skrevet Februar 2, 2010 Den er ikke fikset.., hadde annen hjerne liggende, så byttet den istede Men er en her inne som fikset en slik en.., skal se om jeg finner igjen..
thomjak Skrevet Februar 4, 2010 Forfatter Skrevet Februar 4, 2010 Hehe oki, gull for deg da måtte du ikke omprogrammere den du hadde liggende da? Kan det være at coil kontakten er skadet også? Har tatt av dem metall dingsen og det er ikke no skade der, er bare den "streken" som vist på bildene og den "brente streken" går ikke lengre enn til de 3 første pinnene. Vel og merke de pinnene som ECU kontakten kobles til. P.S. Tok et lite skruhjern og pirket forsiktig i den "grå" stripen og det flasset av og under der er en bronsa farge. Jævlig lyst å prøve hjernen i bilen nå og se om det hjalp eller så må en elektriker legge no oppå den bronza farge stripen der det egentlig skal være "veien" som er grønn. Venter på at Auto Electronics i Oslo skal få kommet seg i det nye lokalet sitt så sender jeg den inn der. Håper at det blir en liten jobb og at det ikke er no mere tull om det er no ECU kontakten og/eller Coil kontakten.
thomjak Skrevet Februar 4, 2010 Forfatter Skrevet Februar 4, 2010 Noen som har erfaring med Simco AS ? Ser ut som dem er ganske seriøse når det kommer til reperasjon av styreenheter. Tar for lang tid å vente på at Auto Electronics skal komme seg på plass i nytt lokale.
AlXz Skrevet Februar 4, 2010 Skrevet Februar 4, 2010 Har du lodda noe selv før? Kan du ikke bare ta å lodde litt oppå den kobber bana? Evt ta en ledning, avisolere begge endene, og lodde de fast på hver sin side av bruddet der det har brent, for så å teste??
KrHeLl Skrevet Februar 5, 2010 Skrevet Februar 5, 2010 Hvis du ikke er helt sikker på hva du gjør så er det best å la noen med kunnskapen inne gjøre det for deg. Hvis du skal lodde selv, pass på å bruk riktig utstyr og bruk ESD-Lenke! Har du noen flere bilder? hvordan ser den ut under på baksiden av stedet du har avbildet? Hvis du har et multimeter så kan du sette den til diodetest (den instillingen som får multimeteret til å pipe når du holder sammen målepinnene), så kan du sjekke på hver side av den skadde printbanen. Får du pip, vel så har den kontakt. Ettersom du sier at du har problemer med spenning ut så burde du også sjekke utgangs transistorne, denne kan du bruke for hjelp: http://www.elexp.com/t_test.htm, søk opp nummeret på transistoren på http://www.alldatasheet.com/ for å finne pinnekonfigurasjonen. Lykke til
thomjak Skrevet Februar 5, 2010 Forfatter Skrevet Februar 5, 2010 Har tatt kontakt med Simco AS og dem sa at ledebanen var brent opp og evnt coildriverne. Så sender min inn på mandag der dem tar full diagnose og så kjører på med reperasjon. Er veldig opptimistisk på dette her nå Jeg har ingen erfaring ved bruk av lodde utstyr eller noen form for elektronikk, så det hiver jeg meg ikke utpå
thomjak Skrevet Februar 22, 2010 Forfatter Skrevet Februar 22, 2010 Da gikk bilen helt klokkereint ECU ble fikset av Simco AS. Arbeidsrapport: Demontert og kontrollert ECU. Funnet en ledebane fra ene coildriveren som har gått varm. Lakk flasset av. Kontrollert og frisket opp banen. Coildriveren kortsluttet til jord, til syl 4. De andre 3 driverene målt OK. Funnet erstatningskomponent til driver og reparert ECU. ECU testet OK i simulator etter reparasjon. Utrolig fornøyd med arbeidet deres, 1000kr for diagnose og 1800kr for reparasjon. Totalt med frakt kom det på 3000kr.
Azeton Skrevet Februar 22, 2010 Skrevet Februar 22, 2010 Hvilken E36 er det du har? Noe sier meg at det hadde blitt en del billigere og kjøpe ny isteden for og lodde den gamle..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå