excubated Skrevet Januar 30, 2010 Skrevet Januar 30, 2010 Hei. Viser til denne viewtopic.php?f=1&t=142666 posten, hvor jeg klager over lav motoreffekt. Jeg var i motorrommet i sta, og fant slange og tilhørende ventil 17 og 18 hengende løst i motorrommet. Slange nummer 19 var påmontert ventil 17, og var koplet på ventil 15 sitt øverste uttak. (Opp til høyre på bildet) Det andre uttaket på ventil 15 var blindet med en slange med en skrue i. Slangebiten lengst til høyre av nr. 18 ser forresten ut til å være koblet på en slange som går fra bremsekraftforsterkeren (svart "ufo" på torpedoveggen?) - er dette riktig? Jeg savner en monteringsguide Link til bildet på GSBildeler: http://nettbutikk.gsbildeler.no/index.p ... 1J0X351P22
peder87 Skrevet Januar 30, 2010 Skrevet Januar 30, 2010 virker som egr ventilen din er utkoblet men hvorfor de har blindet den på slangen til bremskraftventilen og ikke på selve egr ventilen vet jeg ikke.
excubated Skrevet Januar 30, 2010 Forfatter Skrevet Januar 30, 2010 ..så slangene og ventilene 15-18 har ikke noe å si på ytelsen på motoren? ..når EGR'en er koblet fra vakumsystemet, er den åpen eller lukket da? (slipper gjennom eksos eller ikke?)
Gjest Skrevet Januar 31, 2010 Skrevet Januar 31, 2010 slipper ikke gjennom eksos om du kobler den ifra, men, dersom du har lmm på bilen, så kan den gå i erstatnings(nød)program, og går jo da veldig dårlig..
excubated Skrevet Januar 31, 2010 Forfatter Skrevet Januar 31, 2010 Hva skjer med den når den går i nødmodus da? Jeg ville gjettet på det hvertfall ville kommet en liten varselslampe på det? Jeg får dratt motoren helt opp til 5000rpm, sist jeg var borti nødmodus (VW) gikk den ikke over 1500. Jeg trenger uansett hjelp, for sånn bilen er nå kan jeg ikke kjøre den. Faren min tok den for en kort prøvetur, og kom tilbake med beskjeden om at den bare gikk på tre sylindre. Hvordan kan en dieselbil gå på tre sylindre? >.< EDIT: Det må sies - det sitter en sensor under innsugsmanifolden, er det luftmassemåleren? Den er hvertfall koblet til, og har også vært byttet i feilsøkinga.
Gjest Skrevet Januar 31, 2010 Skrevet Januar 31, 2010 nei, hvilken årsmodell var bilen din? lmm kom ikke før TU (technical upgrade) og den kom vel i forbindelse med e39.. erstatningsprogram begrenser bare hvor mye diesel den får. du får fult turtall allikevel, du får bare veldig lite effekt,ingen varsellampe. men at den går på tre sylindre er jo noe helt annet.. dersom den faktisk går på 3 sylindre, så må det være en makanisk feil. det er ikke noe elektronikken (sånn i utgangspunktet) kan gjøre for å få til det. hadde muligens vært litt hjelpsomt om du kunne filma det.. ikke det at det er veldig enkelt å høre feil på en video, men med god lyd så hjelper det jo noe.. edit: lmm er ikke sensoren på manifold.. dette er vel en temp sensor. lmm sitter mellom luftfilter og turbo, svær boks med en kontakt på.
korny Skrevet Januar 31, 2010 Skrevet Januar 31, 2010 318 tds har ikke lmm. denne tingen du spør om må du ha tilkoblet. det skal være en tapp under på innsugsmanifoil der du skal koble på vakumslanger, denne går så inn på denne tingen under for så og forsette inn på bremsekraftforsterkeren. er ikke helt sikker på hva den gjør, men antar det er den som ordner mer diesel når turbotrykket kommer. men har du målt trykk på turboen? om den kun går på 3 har du muligens gåen ventiler på en syl(dette skjedde på min) ellers er muligens dieselpumpe gåen.. har den vert tregstartet?
Gjest Skrevet Januar 31, 2010 Skrevet Januar 31, 2010 regnte med at m41d17 også fikk tu, men mulig jeg tar feil. nå har ikke jeg vært så mye borti 318tds, men skjønner ikke hvorfor du skal ha trykk slangen inn på slanger med vakum? går jo normalt til en sensor, som gir signal til DDE om ladetrykk..
korny Skrevet Januar 31, 2010 Skrevet Januar 31, 2010 har aldri sett en 318 tds med lmm, og finner det heller ikke på gs. så tu er nok etter denne modell. dette er en sensor, som du ser er det ett stikk med 3 ledninger på, underkant forran. denne vil jo kun ha vakum på tomgang egentlig, min går dårlig uten denne slangen på.(glemte og feste den når eg byttet motor) virket ikke som om det var turbo da. bare ett langt likt drag hele veien. men den svev da på alle sylindre...
peder87 Skrevet Januar 31, 2010 Skrevet Januar 31, 2010 har du forsøkt å løsne på et og et dieselrør for å finne ut om den går på alle\hvilken den ikke går på? du starter motoren og løsner et rør og hører om det blir noen forskjell på motoren vist ikke stenger du røret igjen og løsner neste igjen.
Gjest Skrevet Januar 31, 2010 Skrevet Januar 31, 2010 hvordan får du vakum på m41/m51? ingen av disse har noe "gasspjeld" som nyere diesler har, altså ikke noe vakum i innsugsmanifold.. sensoren som står skrudd inn i innsugsmanifold er temp sensor. slangen som går fra innsugsmanifold er til trykksensor. men, som sagt, går den på tre så må det være et mekanisk problem, gjør som peder sier..
excubated Skrevet Januar 31, 2010 Forfatter Skrevet Januar 31, 2010 Da er problemet fiksa Vaakumslangene er kobla som tegninga på gsbildeler sier (15-18), og jeg bytta til ny nr. 15. Slange 18 er forresten hekta innpå vakumslangen som går fra vakumpumpa på blokka til bremsekraftforsterkeren Slangen fra undersiden av innsugsmanifolden er hekta på en sensor av noe slag (ser ut som EGR-magnetventilen men mindre og med bare ett hull) - denne hang som sagt bare løst i motorrommet Uansett, nå er bilen akkurat som den skal
Polkagrislaila Skrevet August 5, 2013 Skrevet August 5, 2013 Jeg har nøyaktig samme problem etter motorskifte - og lurer på å skifte nr. 15 - denne elektriske ventilen. Men det skal nevnes at før jeg skiftet motor kom det mye olje inn i innsuget, samt AGR ventilen - betyr dette at det er selve AGR ventilen som er gåen hos meg, evt. trenger en rens?
Martin Hovland Skrevet Januar 31, 2014 Skrevet Januar 31, 2014 Da er problemet fiksa Vaakumslangene er kobla som tegninga på gsbildeler sier (15-18), og jeg bytta til ny nr. 15. Slange 18 er forresten hekta innpå vakumslangen som går fra vakumpumpa på blokka til bremsekraftforsterkeren Slangen fra undersiden av innsugsmanifolden er hekta på en sensor av noe slag (ser ut som EGR-magnetventilen men mindre og med bare ett hull) - denne hang som sagt bare løst i motorrommet Uansett, nå er bilen akkurat som den skal Hei. når du byttet denne styringsventilen, måtte du gjøre noe ekstra? slette en feilkode for å få den ut av "nødmodus"? eller var det bare tut og kjør? har akkurat samme problem. Bare det at jeg har skiftet akkurat det samme som deg, men ingenting har forandret seg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå