StianLgs Skrevet Februar 1, 2010 Skrevet Februar 1, 2010 På fredag fikk jeg melding på computern: > Kühlwasser Prüfen < > Bet??ebsanleitung < Og fylte en liter ferdigblandet kjøleveske på ekspansjonstanken. I dag fikk jeg samme melding, og jeg kan snart se bunnen på tanken Motor'n har ikke kokt eller passert normal temperatur! Ikke antydning til vann i oljen heller. Aldri kjørt hardt på kald motor, så skal ikke ha klart å ta livet av topp-pakninga. Hva kan det være? Vannpumpa?
maartn Skrevet Februar 1, 2010 Skrevet Februar 1, 2010 Du har kontrollert at det ikke lekker noen plass? Kjent problem med lekkasje på ekspansjonstank blandt annet.
Julianv Skrevet Februar 1, 2010 Skrevet Februar 1, 2010 Vil tippe at du fyllte på varm motor? La motor stå til kald -> fyll på opp til merket "cold" -> kjør en tur slik at bilen blir varm og god, la bilen stå til den er helt kald igjen, og fyll på om nødvendig. Gjør dette til det er oppe med cold merket når motor er kald igjen etter at den har vært varm. Kan jo være lekkasje fra mange steder. De mest normale stedene er termostathus, radiator/ekspasjonstank og vannpumpe. Er jo bare å begynne å feilsøke det
StianLgs Skrevet Februar 1, 2010 Forfatter Skrevet Februar 1, 2010 Tørt og fint rundt området der. Nå var det ikke så aller verst med veske likevel. Fylte på litt og merket av, så drøyer'n til i morra å ser om det har forsvunnet noe Edit: Venta ikke til den var helt kald nå da men. Renner det mer ut i tanken etter man har stoppet den?
Julianv Skrevet Februar 1, 2010 Skrevet Februar 1, 2010 er bare en fare for luft i kjølesystemet vis motor er varm mener jeg
StianLgs Skrevet Februar 1, 2010 Forfatter Skrevet Februar 1, 2010 Kanskje luft er årsaken ja. Når jeg tenker meg om så glemte jeg å skru fast lokket på ekspansjonstanken da jeg dro fra jobb i forrige uke. Skulle sjekke om det var veske i den. Motor var kald og det var lite igjen. Da jeg kom hjem, fikk jeg den tyske beskjeden på computern. Så at jeg kjørte 5 mil med lokket ikke helt tight på, kan kanskje ha noe med dette å gjøre..?
Julianv Skrevet Februar 1, 2010 Skrevet Februar 1, 2010 Tror ikke du skal miste kjølevæske av den grunn, men ville tatt og luftet systemet skikkelig. Når motor er kald: fyll opp til cold merket. Skru opp lufteskruen, varmeapparat på. La stå og jobbe litt selv, helst i oppoverbakke med fronten opp slik at luftenippelen er høyeste punkt. Så skal du fort se at nivået synker og det kommer luft opp. Pass på å fyll før det er tomt i tanken, da det kommer luft inn igjen vis det går tomt Har ikke prøvd denne metoden selv, men det er iaellfall den anbefalte måten. Jeg tok bare å åpnet lokket på ekspasjonstanken, fylte opp med skruen åpen, mens motoren gikk seg varm. Da kom det stooore mengder luft ut og jeg fikk helt på 4 liter til med kjølevæske Ikke helt lett å lufte disse bilene her
M30Punk Skrevet Februar 1, 2010 Skrevet Februar 1, 2010 Rart tempraturen er normal når det er lite kjølevæske å en del luft i systemet
StianLgs Skrevet Februar 1, 2010 Forfatter Skrevet Februar 1, 2010 Får prøve det Er det du mener med "lufteskruen", lokket på ekspasjonstanken? Sorry, vant til japser
M30Punk Skrevet Februar 1, 2010 Skrevet Februar 1, 2010 Nei,han mener nok der du har en lite skrue til å lufte systemet med,usikker på hvor den sitter på din,men i nærheten av termostaten sikkert..
peder87 Skrevet Februar 1, 2010 Skrevet Februar 1, 2010 på min bil var tempen ok\ litt for kald og tok evigheter før den ble varm og elsket kjølevæske og mye luft i systemet. og der var topp sprukket. så det at motoren koker (på målern iallefall) når det er fritt for vann på toppen tror jeg ikke gjelder 2,5tds en. iallefall ikke min
StianLgs Skrevet Februar 1, 2010 Forfatter Skrevet Februar 1, 2010 Har stått en halvtime og luftet seg nå. Kom noen bobler, og etterfylte litt ja Krysser fingra for at det blir bedre! Noen som vet om det forresten er vanlig 325 topp-pakning på Alpina motoren?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå