Gå til innhold

Bilen lader ikke - ny dyamo?!

aottesen
 Share

Anbefalte innlegg

Bilen min, en 520i 90 12v sluttet plutselig å lade.

Har sett over, og reimhjulet på dynamoen roterer fint (og det er ikke slakk i reimen).

Må jeg nødvendigvis skifte hele dynamoen, eller kan det være noe annet som er gåent?

Evt. om jeg skal skifte, går det an å skifte i en reparert noe sted, eller må den kjøpes fabrikkny til 2200,- ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du kan skru litt, så kan du demontere den å sjå om sleperingane er utslitt, og selvfølgeleg skjekke børstane.

om du har mulighet til å få lånt deg ein diode testar so kan du få skjekka om nåkken av diodane har korslutta eller brudd.

de er vel eigentleg de som går ann å skjekke, som eg kjem på i farten.

skal fint å gå ann å få deler / eller erstatnings generato/dynamo for ein billegare penge

men spørst kor du du bur hen, her som eg held til har vi eit verksted som overhalder startarar og dynamoer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta ut spenningsregulatoren hvis det er en slik på dynamoen du, sjekk om børstene er utslitte eller ikke, i samme slengen ta en titt på sleperingene, sleperingene er det som børstene subber mot. Sleperingene skal ikke ha unormal slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, mange flotte svar :-D

Ladereleet sier du, hvordan finner jeg ut om jeg har det?

Er en M20B20-motor dette her, hvis det er til noe hjelp?

Sikring? Er det det på dynamoen?

Hvor er denne i såfall? Sikringsboksen fremme på venstre side, eller under baksetet?

Hørte en fryktelig klikking i relé under baksetet, mens motoren stod på tomgang i går.

(Var vel da jeg forstod at det var lite strøm ute å gikk, for det begynte plutselig å lyse svakt på batt.lyset).

Kan det tenkes at det ladereleet ligger under der?

Er vel bare til å slakke reima, og ta ut dynamoen, hvis denne skal ut, eller er det mye skruing?

Beklager mye spørsmål, men dette må opp å gå raskere enn svint,

for buss er helt utelukket.

Hvis jeg lader bilen på natten, har jeg da nok strøm til å kjøre tur/retur jobb? (Ca. 10 minutter hver vei).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...