AlXz Skrevet Februar 5, 2010 Skrevet Februar 5, 2010 Hvordan er det å kjøre med termostat som henger åpen mtp motortemp/oljetemp? Vil den bli driftsvarm.., eller bør man holde seg på lavt turtall til termostat er byttet?? Vil oljetempen gå opp selv om vanntempen holder seg lav?
Olelink Skrevet Februar 5, 2010 Skrevet Februar 5, 2010 Nå i vinterhalvåret kan du havne langt under driftstemp på motor om termostaten henger seg i helt åpen stilling. Dette er vel ikke spesielt bra for motor over langre tid. Oljen vil vel etter hvert komme over vanntempen men det vil ta langt tid.
AlXz Skrevet Februar 5, 2010 Forfatter Skrevet Februar 5, 2010 Ok Nei, da blir det å bytte den med en gang Nåla er såvidt på det blå ved kjøring.., men står den på tomgang så går den opp. Ang lufting.. Hvordan pleier dere gjøre det? Men man skrur sammen alt, inn med bunnplugg i radiator, etc. 1. Så ut med lufteskrue og av med radiator/ekspasjonstank lokk 2. Fylle på det man klarer, klemme litt på slanger og fylle på. 3. Setter en 1,5l flaske uten bunn oppned oppi ekspasjonetanken, passer på å holde bra veske nivå i denne. 4. får en kompis til å starte bilen med varmeapparat på maks varme (og blås) 5. lar motor gå litt, mens nivået holdes i flaska (slik at det ikke er sjangs for luft å komme inn i radiator/ekspasjonstank) 6. Stopper motor og skrur på radiatorlokk og inn med lufteskruen. Eller ?? Takker for svar
Olelink Skrevet Februar 5, 2010 Skrevet Februar 5, 2010 Ok Nei, da blir det å bytte den med en gang Nåla er såvidt på det blå ved kjøring.., men står den på tomgang så går den opp. Ang lufting.. Hvordan pleier dere gjøre det? Men man skrur sammen alt, inn med bunnplugg i radiator, etc. 1. Så ut med lufteskrue og av med radiator/ekspasjonstank lokk 2. Fylle på det man klarer, klemme litt på slanger og fylle på. 3. Setter en 1,5l flaske uten bunn oppned oppi ekspasjonetanken, passer på å holde bra veske nivå i denne. 4. får en kompis til å starte bilen med varmeapparat på maks varme (og blås) 5. lar motor gå litt, mens nivået holdes i flaska (slik at det ikke er sjangs for luft å komme inn i radiator/ekspasjonstank) 6. Stopper motor og skrur på radiatorlokk og inn med lufteskruen. Eller ?? Takker for svar Tja, fungerer sikket greit det. Selv gjør jeg følgende: - Skrur sammen alt, åpner radiator lokk og lufteskrue - fyller på kjølevæske så mye som det går uten å renne over i dreneringen - klemmer litt på slanger osv og evt fyller på mer. - setter varmeapparatet på full varme (trenger ikke skru opp viftehastigheten) - starter bilen og etterfyller etterhvert som vannstanden synker i beholderen - når motoren begynner å få litt temp skrur jeg igjen lokket men lar lufteskruen stå åpen - etterhvert vil det bobble og komme litt damp ut lufteskruen. klem litt på slangene - skru igjen lufteskruen når det kommer vann istede for luft - kjør en liten tur og åpne lufteskruen igjen forsiktig å slipp ut evt luft Når motoren svalner igjen sjekker jeg vannstanden. skal vel halvfull beholder ved kald motor. Bruker også å ha bilen stående i en svak motbakke. Ikke sikkert denne metoden gir noe annet resultat enn din, men denne har alltid fungert for meg og de bimmer motorene (som denne fremgangsmåten passer til) jeg har brukt den på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå