AlXz Skrevet Februar 7, 2010 Skrevet Februar 7, 2010 Hallo Noen som kan fortelle meg forskjell på usa og europa radiator på e36? Gjelder M50. Ekspasjonstanken ser litt anderledes ut og er plassert på andre siden av radiatoren. Så går det en tynn slange til toppen av radiator på fører siden.., hva er denne til?? http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=17&fg=05 Hva er denne slangen til?? Takk
Sir Hofstad Skrevet Februar 7, 2010 Skrevet Februar 7, 2010 Europavariant: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=17&fg=05 Tror 325en min (levert fra BMW AG til Kuwait) har den US varianten. Den er levert med utstyr for varmt klima, kanskje derfor det er forskjell?
AlXz Skrevet Februar 7, 2010 Forfatter Skrevet Februar 7, 2010 Hmm.., kan nok være derfor ja.. Vil det si at usa radiatoren tåler mer temp? Går bra å putte i en 92graders termostat på en slik motor? M50B25 vanos usa mod.
Fliid Skrevet Februar 7, 2010 Skrevet Februar 7, 2010 USA variant er ikke mer eksklusivt enn at du har separat ekspansjonstank. Ikke innebygget. Slangen du har avbildet kommer fra ekspansjonstank. Kjølingen er god den. Elimenerer innebygget ekspansjonstank og problemene dette medfører noen ganger, det er plusset med denne varianten. Alu radiatorene som blir levert på nettet til M50 er bygget på dette prinsippet, separat ekspansjonstank. Monter ivei.
AlXz Skrevet Februar 7, 2010 Forfatter Skrevet Februar 7, 2010 Ah.., så det er sånn det er Luftes på samme måte?? 1. Ut med lufteskrue og av med radiator/ekspasjonstank lokk 2. Fylle på det man klarer, klemme litt på slanger og fylle på. 3. Setter en 1,5l flaske uten bunn oppned oppi ekspasjonetanken, passer på å holde bra veske nivå i denne. 4. får en kompis til å starte bilen med varmeapparat på maks varme 5. lar motor gå litt, mens nivået holdes i flaska (slik at det ikke er sjangs for luft å komme inn i radiator/ekspasjonstank) 6. Stopper motor og skrur på radiatorlokk og inn med lufteskruen.
Fliid Skrevet Februar 7, 2010 Skrevet Februar 7, 2010 Har du lyst til å lufte slik, så kan du jo prøve. Jeg lufter som jeg har beskrevet i min signatur,
AlXz Skrevet Februar 7, 2010 Forfatter Skrevet Februar 7, 2010 Har du lyst til å lufte slik, så kan du jo prøve. Jeg lufter som jeg har beskrevet i min signatur, Ganske likt det.., bare at du ikke starter motor på slutten?
Fliid Skrevet Februar 7, 2010 Skrevet Februar 7, 2010 I en guide så unngår jeg slikt, da det kan ha uhyggelige konsekvenser. Lar radtiator lokket gjøre den jobben, isteden for å gjøre den selv. Men har du god kontroll på hvor lenge du burde la motoren gå, uten at du risikerer havari, så ser jeg ingen grunn til at du ikke kan la motoren gå litt. Men fra bra til dårlig topp, så går det fort : )
AlXz Skrevet Februar 7, 2010 Forfatter Skrevet Februar 7, 2010 I en guide så unngår jeg slikt, da det kan ha uhyggelige konsekvenser. Lar radtiator lokket gjøre den jobben, isteden for å gjøre den selv. Men har du god kontroll på hvor lenge du burde la motoren gå, uten at du risikerer havari, så ser jeg ingen grunn til at du ikke kan la motoren gå litt. Men fra bra til dårlig topp, så går det fort : ) Ok, skjønner Men så lenge det hele tiden er veske lenger opp en påfylling i radiator. (sette en flaske opp ned der, og holder bra nivå i den med veske), så er det vel ingen fare for noe heller..? Spør bare for å være sikker jeg Er så mange meninger rundt dette med lufting osv.., så fint om noen er enige Takk!
Fliid Skrevet Februar 7, 2010 Skrevet Februar 7, 2010 Selvm du setter å en faske så du får ett påtrykk av vann, så kan det fortsatt være luftbobler i systemet. Toppen reagerer som dine hender gjør, om du tar hånden din i varm damp, så gjør det vondere enn å ta den rett i vannet. Varm luft er lite helsebringende for en aluminiums topp. Derfor unngår jeg start av motor, det er jo trossalt ikke behov for det heller så...
AlXz Skrevet Februar 7, 2010 Forfatter Skrevet Februar 7, 2010 Selvm du setter å en faske så du får ett påtrykk av vann, så kan det fortsatt være luftbobler i systemet. Toppen reagerer som dine hender gjør, om du tar hånden din i varm damp, så gjør det vondere enn å ta den rett i vannet. Varm luft er lite helsebringende for en aluminiums topp. Derfor unngår jeg start av motor, det er jo trossalt ikke behov for det heller så... Hmm..., ok Men om jeg hadde satt inn lufteskruen og lokket på da, som du gjør i guiden før du starter motor.., da kan det ikke være luft/fare for vanndamp på samme måten..? Takk for bra svar!
Fliid Skrevet Februar 7, 2010 Skrevet Februar 7, 2010 Om du følger guiden jeg har laget. Så har du i gang sirkulasjonspumpe for kupè under arbeidet, en liten vannpumpe med andre ord. Så nei, ingen luftlommer igjen da. Kjøreturen er kun for utjevning av nivå . Så at radiator lokket fungerer som det skal er påkrevet.
AlXz Skrevet Februar 7, 2010 Forfatter Skrevet Februar 7, 2010 Om du følger guiden jeg har laget. Så har du i gang sirkulasjonspumpe for kupè under arbeidet, en liten vannpumpe med andre ord. Så nei, ingen luftlommer igjen da. Kjøreturen er kun for utjevning av nivå . Så at radiator lokket fungerer som det skal er påkrevet. Hmm.., ok.. Men e36 har ikke slik pumpe..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå