Gå til innhold

Hva trengs for å bygge om fra automat til manuell?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! har en stund nå vurdert å bygge om fra autolat til manuell, mest pga bensinforbruk men også pga det er mye artigere å kjøre med :D

Så hva trengs? Og er det mye styr med å legge opp wire osv, ?

Håper på svar, da jeg tipper at jeg ikke er den første som gjør dette :D

PS: Trenger såklart deler til dette, så vis noen har så er det bare å skrike ut :D

Skrevet

Du må ihvertfall ha en Ny girkasse (manuell kasse komplett) og sikkert noe annet...du finner en del deler på:

gsbildeler.no ;) bare gå under manuell så kan du se litt priser osv

Skrevet

Planen var brukt :D hehe :P Er nok mye ting som pedalsett, wirer, clutsjhus og alt til det. noen som vet om jeg trenger ny drivaksel, eller er det samme lengde på automat og manuell?

Skrevet

Bygde om en e12 fra automat til manuell, jævla mye stress. pedal sett, bremse kraft forstereker, mellomaksel, girkasse fester. men det gikk. sikker like stress på e34.

Skrevet

Heisann !

Driver med akkurat det samme , bare på en 325 vanos Wink .

er egentlig en ganske enkel sak vil jeg påstå . kan jo fortelle alt jeg har gjort for å få det til da . er vel så og si klar til montering nå .

jeg begynte å koble fra wire etc fra automat kassa (altså fra spaken og ned til kassa ) .derretter tok jeg av mellomaksling, og etter det løsnet jeg festebrakketen til girkassa og satt en jekk oppunder, så begynte jeg på skruene rundt girkassa (der den er skrudd til motorblokka ) . Kom ganske langt vil jeg påstå, men kom ikke oppunder på 4 av skruene på toppen . så da tenkte jeg at jeg kan prøve og skrå motoren litt, så da var det å få tak i en elefant jekk da, løsna motorfestene og skrådde motoren litt ( heiste den opp i framkant så kassa blir hengenes pekende mot bakken ) . fikk ikke kommer til helt da heller, så fant ut i min situasjon i og med at jeg skulle pusse ned motorrom osv så kunne jeg like så godt plukke ut motoren, er en relativt enkel sak det også, og fra mitt synspungt det letteste også Very Happy !

vil bare minne på at skruene mellom kasse og motor er noe spesielle, men hvis du bruker fastnøkler med størresle 8 , 9 ,10 og 11 mm så er det egentlig de du trenger Smile .. er forskjellige størrelser på skruene rundt kassen Smile .

PS ; ta det litt pent med fastnøklene da du egentlig skal ha pipe som passer perfekt til dette, men om du tar det litt pent greier du å lure de av Smile .

også over til pedalsettet da, man kan vel egentlig si brems og clutch hører sammen, så du kan ta av bare bremsepedalen fra automaten, også sitter brakketten igjen som clutchbrakketen med pumpe og pedal kan skrus i Smile .

pedalene er lettvinne og ta av, sitter bare i klips !

også må du passe på å lage en løsning for ledningen fra clutchpumpa og opp til tanken, og ledningen fra pumpa og ned til kassa . har ikke montert clutchen min enda så vet ikke om det er hull/ propper i torpedoveggen . mulig du må bore også !

så over til girspaken, er vel ganske enkel den også vil jeg si, du kan bruke midtkonsollen som er der fra før av, for hullet passer i en ramme som gummitrekket rundt manuellspaken er beskyttet med !

så den er vel egentlig bare å plukke ut, og koble fra alle ledningen til, er en til lys og en som har med ryggelys å gjøre mener jeg å ha oppfattet !

da er vel det en grei sak, da ser du rett i bakken etter det er gjort Wink .

også som nevnt over her, så er det denne gummiforingen til girkassen , som ikke sitter der !

jeg har da en delebil så jeg tenkte å ta ned denne og rett og slett bare kline på litt zikafleks eller tek7 og poppe den fast med noen popnagler, eller evnt gjøre det 100 % og bare få lagt ei pølse med sveis der Smile .

vet ikke hva slags karosseri du har, men etter hva jeg har forstått skal mellom akselen være lik på sedan og coupe, så du trenger bare den første delen som sitter skrudd i kassa og går til skjøten på mellomakselen, den bakerste delen er lik uansett !

Jeg har da en coupe og bruker akselen fra en sedan ; ) .

vel, tror jeg har husket alt . Jeg er stort sett ferdig med jobben jeg da, har jo plukket alt fra en bil, og mangler bare gummiforingen til girspaken, og clutchen så er det bare å montere i ! .

de som snakket om omkobling ved at den skal tro den står i park, det vet jeg desverre ikke noe om ..

Jeg har byttet ledningsnett og hjerne likesågodt fra en manuell bil, og da er jeg rimelig sikker på at jeg slipper eventuelle problemer med det Smile .

Vil si at det er verdt ombyggingen om du har en eller 2 kvelder til overs og bilen er så strøken som du utaller deg om, så absolutt, gjør det !

håper dette hjelper, så må du legge opp bilde av bilen, interessant og se vet du , for oss entusiaster ! Smile

Hjernen ville jeg byttet ut med en som er fra manuell 325, koster deg 1000 kroner på ebay.com

skal skaffe deg hjernenummer om du er usikker på det, har liggendes her hjemme :)

Nettet går an å bruke, men som sagt så har ledningsnettet til automaten 2 hjerner, så jeg ville kjøpt et fra manuell bil, det får du også for rundt en tusenlapp, så kjøpt disse 2 delene, og resten som nevnt over så er alt som det skal ! jeg er ferdig med å bygge min nå å det virker fintfint !

men nå har jeg demontert igjen pga motorbytte !

Men lykke til ! :)

dette var ei genial forklaring av hardrocxsludge her på forume ;)

Skrevet

Oida, tror kanskje jeg setter fra meg tanken litt da :D Virket som mye arbeid :P Får ta til takke med at den går såpass fint når man setter den i 2 og i sport ;)

Skrevet
Oida, tror kanskje jeg setter fra meg tanken litt da :D Virket som mye arbeid :P Får ta til takke med at den går såpass fint når man setter den i 2 og i sport ;)

neida er ikke mye arbeid. jeg og en kompiss bygget om min e34 fra automat til manuell. brukte vel ca 4-5timer. det du trenger av deler er, girkasse med feste, mellomaksel, svinghjul, clutch, nålelager og clutch pedal med pumpe. du trenger ikke bytte ledningsnett eller hjerne. er bare og la girvelgeren fra automaten ligge igjen under mittkonsollen og sette denne i posisjon "p"

Skrevet

Hmm kanskje det skal vurderes likevel da :D Har en bmwfrelst venn her i området som har gjort det meste som kan gjøres med e34, så kanskje han kan hjelpe meg mot en kasse pils eller noe :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...