Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skulle bytte hjullager fremme på min E30 M3, men det viste seg å bli en utfordring. Fikk et tips og kjøpte hjullager/nav fra en E28. Terset av det gamle, byttet ABS ringen og skulle montere det nye. Men der begynnte problemet. Makan til presspassning har jeg ikke vært borti. Etter ett par forsøk uten hell, varmet jeg opp navet til ca 50-60 grader. Men fortsatt fikk jeg det kun ca30mm innpå akslingen.

Jeg bruker en rørstuss av mykere metall til å banke på innerbanen på lageret. Men jeg kan banke til jeg blir blå i trynet, uten at det flytter seg mer enn ett par millimeter.

Noen som har gode tips/triks? Er det normalt at det er så trangt? Jeg brukte ingen smørning på akslingen. Bør jeg pusse fint over med smergelpapir og smørre med molycoat e.l?

Viss noen lurer på hvorfor jeg kjøpte lager/nav fra E28 så klikk på linken :Phttp://www.s14.net/forums/showthread.ph ... %20bearing

Skrevet

skjønner

forøvrig brukte jeg en stor pipe med forlenger og banket "innvendig" i navet. Fant ut at det var litt lettere å entre det rett da.

Skrevet

Finn noe som passer på ytterringen, en stor kopp eller en rørbit.. varm lageret til max 110 grader.. da skal det gå på om passninga er korrekt..

Har du induksjonsovn hjemme kan du bruke den, dette er det beste.. eller du kan sette den under kaffekanna i traktern, eller en kjele på komfyren om du har vanlig ovn..

Skrevet

Ja, jeg også banker på lageret. Men jeg for bare prøve å finne meg noe kraftigere skyts. Det er komt så langt innpå at det er ikke sjans at det står skeivt. Slik jeg ser det så jeg må jeg terse det av igjen, dobbelsjekke at det er rent,smørre på ett eller annet glidemiddel, varme det opp, og prøve igjen. Viss ikke får jeg løyse fra heile opphenget og ta det med på jobben å presse det på i en presse.

Men det virker rart at det skulle være så vansklig å få det på med vanlige handemakt!!

Skrevet

110 grader?? Det er jo en gummi tetning der blant annet, hvordan blir det? Jeg puttet den bare inn i steikeovnen jeg, og varmet det opp til jeg såvidt klarte å halde i det. Men det var langt fra 110 grader da. Kanskje jeg bare må varme mer da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...