Gå til innhold

Hvordan ser man om servoolje er gammel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå vet jeg ikke om det er ATF-olje eller annen olje BMW bruker, men er det ATF så skal den være rød/mørkerød hvertfall... Om det kommer lyd fra servoen når du svinger, så er det et typisk tegn på for lite olje... Har du sjekka om der er olje mellom ? Skal helst være opp til .

Skrevet

Er den missfarget kan du godt prøve å bytte ut noe av den. Ikke noe dyrt for vanlig servo olje.

Litt jobb å få tappet ut alt i en gang, men du kan f.eks skru av slangen fra beholderen der den går inn på servoen. Da får du tappet ut reservoaret.

Så fyller du opp reservoaret og starter bilen en gang til. Da får du blandet ny og gammel olje. Så taper du av reservoaret en gang til og fyller med fersk olje. Da begynner du å ha en ganske ren olje. Husk å mål nivå etter at du har hatt en oppstart da den vil dra til seg litt ekstra olje.

Om du vil foreta ett komplett bytte må du nesten skru av servo pumpa (for å tømme innholdet i den samt blåse ut oljen i kjølerørene som ligger forran i grillen. (Dette gjelder kanskje bare e34).

Ang olje. Hvis du har nivåregulering (ikke aktuelt på e36) er det stor sjanse for at du skal ha spesiell olje (CHF 7.1 mener jeg den heter). Om ikke er det vel vanlig servo olje (rød farget).

Håper dette hjalp noe :)

Skrevet

Bytt olje, du skal ha dexron III olje. Fersk olje har en klar rød farge, Den blir mørkere og mer uklar etter hvert som den tar opp vann. når den er brun er den helt mettet av vann så den ikke beskytter mot korrosjon lenger og har ustabil viskositet.

Skrevet

Enig med tomerikk.

Og jeg er litt sånn at ved sånne ting man er usikker på, bytt! Da vet man når det er gjort sist. Det samme gjelder alle væsker i en bil. Dette er en "regel" jeg har lagt meg til ved bruktbiler.

Skrevet
Bytt olje, du skal ha dexron III olje. Fersk olje har en klar rød farge, Den blir mørkere og mer uklar etter hvert som den tar opp vann. når den er brun er den helt mettet av vann så den ikke beskytter mot korrosjon lenger og har ustabil viskositet.

Ikke sikkert at det skal dexron 3... Han bør lese hva som står på lokket.

Skrevet
Det står ATM-oil only på lokket, så det forklarer vel det meste. Min olje er i alle fall brun.

Det var akkurat det han hadde gjort. Riktignok en skrivefeil, det står nok ATF oil only. Da er det Dexron III.

Skrevet
Det står ATM-oil only på lokket, så det forklarer vel det meste. Min olje er i alle fall brun.

Det var akkurat det han hadde gjort. Riktignok en skrivefeil, det står nok ATF oil only. Da er det Dexron III.

Ja for ATF er vel en forkortelse for Automatic Transmision Fluid. Og Dextron III er jo en automatgir olje :)

Skrevet

Dumt spørsmål, men kan man ikke bare suge ut servoolje om det er mye styr å tømme beholderen? Pumpe eller suge ut med slange via munn :P ? Funker jo på bensintanken.

Skrevet
Dumt spørsmål, men kan man ikke bare suge ut servoolje om det er mye styr å tømme beholderen? Pumpe eller suge ut med slange via munn :P ? Funker jo på bensintanken.

Hehe :)

Joda, men da får du bare tømt tanken, står mye olje du ikke får med bare i røret fra reservoaret og ned til pumpa. Ikke vanskelig skru av slangen på servo pumpa. Du trenger bare en 19mm (mulig det var 22mm) fastnøkkel eller kopp med skralle. Du ser fort hvilken slange som går fra reservoar og inn på pumpa :)

Såfremt det mtp servo ser likt ut på din. Så er det lett å komme til skruen fra undersiden av bilen.

xuuiwa49ozgfokhp8siv.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...