Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• 2 weeks later...
  • 8 months later...
Skrevet

Jeg synes "bruksanvisningen" for å ta av innerdekslet til førerdøra og døråpneren på utsiden var lite detaljert. Jeg skulle bytte wire til åpningsmekanismen, som hadde røket.

1. Ta ut den lille plastluka i bakkant av døra, dersom du vil ha ut åpningsmekanismen på utsiden. (Den trenger smøring av og til.) Inni hullet ser du en firkantet metallsak, med et firkantet hull i midten. Den venstre kanten er messingfarget, og sitter ikke fast i resten. Skyv den inn ca en cm. Dersom den er treg, ikke skyv på. Vent til du har tatt av dekslet på innsiden, og smør opp med f.eks CRC 5-51 før du skyver den videre inn. Samtidig er det en liten tapp som kan ta imot, den ser du bare fra innsiden.

2. For å ta av innertrekket, ta ut det runde dekslet inni åpningsmekanismen på innsiden, og løsne skruen.

3. Løsne skruen inni den runde ventilasjonskanalen som er øverst framme på innsiden av døra. (Den glemte jeg, og brakk dermed av dekselfestet til skruen. Ordnet det ved å bruke en stor skive etterpå.)

4. Løsne brakettene, bruk et bredt skrujern eller et tappjern. Begynn nederst på døra. Hvis du lyser inn i sprekken mellom døra og dørtrekket, ser du hvor brakettene sitter. Bend forsiktig rett ved siden av disse. (Det finnes et eget spesialverktøy til dette formålet, men det trenger du ikke.)

5. Innertrekket er festet med en stor brakett plassert midt på døra. Røsker du i det store dørhåndtaket på innsiden, inn mot setet, løsner dette. Bruk evt et brekkjern, forsiktig. Løft dørtrekket opp og smøy ut låseknappen, og løft innertrekket av klipsene øverst.

6. Nå sitter innertrekket fast i ledningen til airbagen, høyttaler, vindu/speiljustering og lyset under døra. Det anbefales at man tar løs batteripolen før man gjør noe som helst med airbagen, da den kan "eksplodere" ved uforsiktig håndtering.

7. Ledningen til airbagen tas løs.

8. Jeg lot innertrekket henge på setet, og tok ikke løs de øvrige ledningene.

9. Ta av de fire skruene til airbagen. Behandle den forsiktig når du legger den i fra deg.

10. Ta løs "skumtrekket" i øvre venstre hjørne, og så langt du syns du trenger for å komme til. Det kan være en fordel å ha klistermasse på ved montering, slik at det tetter skikkelig.

11. Nå ser du "messinglisten" som holder den ytre døråpneren. Smør med klisterfett eller lignende. Du ser også tappen på "messinglisten" som kan sette seg. Bruk et skrujern e.l for å bende listen til høyre. Den ytre døråpneren kan nå tas løs ved å ta den ut nederst først. Lirk den deretter ut.

Dersom du skal skifte wiren slik jeg gjorde, er det et lås som må åpnes på plastbraketten som holder ledningene til den elektriske låsemekanismen.

Jeg skrudde også løs dørlåsen for å komme bedre til for å tre ut kroken på wiren, og inn med den nye.

Når du skal sette dørtrekket på plass igjen, begynn med å sette fast den store braketten i senter av døra.

Etter at batteripolen er satt på igjen, vil det høyre baklyset være tent inntil du slår på tenningen første gang. Dette er for å markere at batteripolen faktisk har vært av. Klokkeslett/dato/årstall må settes på computeren etterpå. Har du flere språk, må dette også settes.

Det var det jeg kom på i farten. Demonteringen tok ca en time første gangen, men det bør gå på et kvarter når man har gjort det et par ganger. Øvelse gjør mester. Lykke til andre som vil prøve!

• 4 years later...
Skrevet

11. Nå ser du "messinglisten" som holder den ytre døråpneren. Smør med klisterfett eller lignende. Du ser også tappen på "messinglisten" som kan sette seg. Bruk et skrujern e.l for å bende listen til høyre. Den ytre døråpneren kan nå tas løs ved å ta den ut nederst først. Lirk den deretter ut.

Ang denne tappen bør det nevnes at den kan være en liten utfordring. Sitter veldig kronglete til og den må bøyes litt ut samtidig som man skyver messinglisten inn fra høyre som du sier. Den enkleste måten jeg kom frem til var å bruke en sveisetråd og lage en liten løkke som man trer rundt tapphodet. Så drar man litt forsiktig i tappen, til den går klar av forhøyningen som hindrer den og hele messinglisten å bevege seg mot høyre. Dørhåndtaket løsner og kan da taes ut.

Ved montering settes dørhåndtaket inn og man dytter messinglisten med et skrujern mot venstre helt til tappen går over låseforhøyningen og dermed sitter håndtaket fast igjen og man kan montere resten i motsatt rekkefølge.

Det må også nevnes at å gjøre jobben selv helt klart er verdt det. Brukt del koster rundt 300,- mens ny og lakkert ca 2500,- + (!!) 2500-3000 for jobben.  5000-6000 lapper totalt var det jeg fikk prisoverslag på fra Mekonomen.  Litt banning og sverting må en regne med, men det går ganske greit når man får god oversikt over hva som skal gjøres. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...