Gå til innhold

Grunner til at det lukter brent olje inne i kupeen? (E39)


Anbefalte innlegg

Skrevet
Nr 1, 2 og 6 og en toppdeksel pakning. Ser du har en 97 modell, det er da ny peilepinne på denne. Så den kan du rengjøre med trykkluft. Så du trenger ny O-ring til bunn av peilerør for dette. Rengjør undersiden av toppdeksel, der som oljen skal dampe ut i utåndingen.

Ny olje og filter + rens er ikke nødvendig for denne jobben.

Man bytter delen enklest ved å demontere innsug. Men man kan krongle seg til å demontere delen med innsug montert. Kun demonter LMM med belg og gasspjeldhuset.

Sliter med akkurat samme problem, så jeg må også bestille delene..

Har også en 97 modell.. Du kunne ikke gjort meg en tjeneste å skrive hvilke deler (og evt delenr, hvis du gidder) jeg må bestille.!?

På forhånd takk..

PS: Temperaturen på motoren føyk i været samme dag som veivhusventilasjon gikk tett.! Nå håper jeg at det kun er ett sammentreff, og at det er vannpumpen som er røket. Har vært ulyder i fra den ei god stund nå.. MEN kan det være noe mer alvorlige ting som har skjedd.??

Edit: Ser jo nå at delene og delenr står lengre opp på siden.! #-o

Jaja, er lørdagsnatt, får skylde på det.!

Men det er altså del 1,2 og 6, toppdekselpakn + en o-ring til peilerøret som må byttes.?!

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Edit: Ser jo nå at delene og delenr står lengre opp på siden.! #-o

Jaja, er lørdagsnatt, får skylde på det.!

Men det er altså del 1,2 og 6, toppdekselpakn + en o-ring til peilerøret som må byttes.?!

Fort gjort ;)

Er visst kun de delene for denne jobben jah. :)

  • 1 month later...
Skrevet

Etter å ha ventet i noe som virker som evigheter på en ledig plass i hallen på jobb, så har man da endelig fikset problemet. :)

Brukte 3 hele kvelder på jobben (fra 1600 til 2300 ca.) Altså noe sånt som 21 timer.

Ett lite referat med mine erfaringer for de som måtte ha interesse av det:

- Toppdekselpakningen var gåen. Denne ble dermed skiftet. (Dette visste jo de fleste av dere, men jeg bekrefter det likevel.)

- Veivhusventilatoren var tett, og dermed synderen. (Kan sammenlignes med en bøtte størknet leire...) Denne MÅTTE skiftes, ikke fysisk mulig å rense, prøvde for gøy selv om jeg hadde en ny liggende.

- Slangene som tilhører ventilatoren er en stor fordel å bytte da de i mitt tilfelle var stappet med hard leireaktig olje. Det er mulig å blåse ut med trykkluft, men det blir ikke rent nok.

- Peilepinnerøret vil jeg anbefale å bytte, jeg hadde ikke bestillt nytt, så jeg måtte da stå i 2-3 timer for å få rent dette. Problemet ligger i grenrøret til returslangen. Man får ikke blåst ting ut derfra slik røret er laget. I mitt tilfelle fant jeg på ett partytricks som funka etterhvert.

- Ellers er det greit å tørke gjennom alt av åpninger som veivhusventilator er i kontakt med, da de er ofte er fulle av denne elskverdige brune oljemassen som er nevnt tidligere... Rengjøring er som kommentert svært nødvendig.

- Som Fliid kommenterte så må undersiden av toppdekselet rengjøres, her er det mye gurba som ligger i alt av hulrom.

- Ett viktig moment til de som vil være "hardcore" og bytte ventilator UTEN å ta av innsuget, glem det! Bestill heller pakning til innsuget med en gang, plukk innsuget av og jobben går unna mye raskere og enklere. Selv bestilte jeg ikke denne pakningen, og har nå fått falskluft som straff til tross for tilstrekkelig rengjøring. :P

Uansett hvor mye jeg vred og vendte på denne utfordringen så var det ikke fysisk mulig å få ventilator ut med innsuget på, selv ikke om du skrur av reservoaret til servo og bøyer det unna. For ikke å nevne hvor trangt det er å i det hele tatt nå fram til alle slangekoblingene og festene.

Om noen skal gjøre samme jobb på sin E39 fremover så kan jeg godt være behjelpelig svare på diverse spørsmål som måtte dukke opp. Har lært mye på den harde måten de siste dagene. :)

Fra eget synspunkt, (har tidligere jobbet på verksted noen år), så vil jeg si at dette er en liten drittjobb som jeg ikke vil anbefale til noen som ikke har demontert en motor før. Det er mye plukk og pjesk. Men for en som liker å pusle litt, har god tid og har ligget under bilen en vinternatt før (?) så er det en artig opplevelse. Tålmodighet er iallefall stikkordet her. :)

Takker folket for hjelpen, og ekstra respekt til Fliid som ser ut til å ha truffet "spot on" med problemløsning samt tips og tricks. :)

Til slutt: Er det noen som har en tanke om hvorfor jeg har ventiltikking etter denne hendelsen med veivhusventilatoren? :roll:

Skrevet

En liten tanke.. har du kjørt motorrens? Hvilken olje har du brukt?

Og en annen ting.. har hatt av innsuget på min e61 to ganger nå uten å bytte o ringer så du må ha vært uheldig :) Har også hatt av på tre andre BMW av nyere type uten å bytte.

Skrevet

Har endelig fått bytta på min å :) ventilen og slangene var helt tett av brun leire og gul krem.. satte en flink kompis på jobben så det gikk kjapt, tror ikke han brukte meir en max 30 min. Tok av insuget han og så jeg forberette meg på falsk luft men det ble det heldigvis ikke.. men måtte bytte insugningsbelgen for den var litt sprukken, men kommer enda litt gul krem under oljelokket ved småkjøring.

Skrevet
Kjørte motorrens med Omega-olje før oljeskiftet, Bruker Castro Edge 5W-30.

Prøv en annen olje med et tilhørende skift til. Kanskje du har litt motorrens igjen i systemet. Hvis den tikker nå og ikke før så har det sikkert noe med oljetrykk til løftere å gjøre. Jeg regner med det er hydrauliske løftere på denne?

  • 1 year later...
Skrevet

Må bare spørre her. Er veivhus ventilasjon og veivhus filter det samme?

Har litt oljelukt i bilen

Men veivhusfilter skal ha vært byttet før vi kjøpte den.

Tipper kanskje topp deksel pakking må byttes da det ryker fra eksos manifold innimellom og lukter svidd olje i bil.

Skrevet

Har en 2000 mod 520iat 298000km, mistenker at veivhusventilasjonen begynner å tette seg.

Symtomer:

-Liten Toppdeksellekkasje (bak)

-Noe hvit røyk bak (ikke mye)

-Lav surklelyd ved peilepinne.

-Peilepinne er lett å ta ut (sitter litt første 3mm, oring?)

-Oljepåfyllingslokk er lett å ta av

-Bruker ikke nevneværdig med olje

-Fin tomgang

-Merker ingen problemer på motor utenom det som er nemt over

-Bør jeg bytte ut veivhusventilasjonen, eller er det bare toppdekselpakningen som har blitt morken?

-Finnes det noen måte å faktisk teste om det er gjennomgang i ventilasjonen?

-Hvilke deler bør jeg skifte samtidig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...