Gå til innhold

trenger hjelp til lufting av bremser!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har nettopp byttet så å si alt av bremserør på min e30, men sliter med å få bremseveske ut til bremsene igjenn. har en kompis som hjelper meg med luftinga, men ingenting skjer!? nytter det ikke med vanlig lufting når man har byttet rørene? ser på biltema at de har en bremselufter som jobber med vakum, er det dette som trengs?

Skrevet

Det er bare å pumpe bremsen til væsken kommer,trengs ikke noen spesiell lufter,pump og etterfyll beholderen.Har du ingen motstand i pedalen så prøv å starte bilen noen sekunder mens du pumper,kommer det ingenting så har du jo bremseservoen tatt kvelden.muligens feil i hovedbremsesylinderen?ventilen i vakuum-slangen gåen?

Skrevet

bare å pumpe uten å åpne-lukke luftenipplen for hver gang? pumpa sikkert 20-30 ganger på denne måten uten å få frem en dråpe, kjente heller ingen trykkforandring med fingeren på nipplen?

Skrevet

Bare for og kjekke, Hvilken metode bruker du for og lufte? Hvilken rekkefølge liksom.

Ikke frekkt ment men gjør du det feil så er det ikke rart. Har du abs bremser så er det anderledes også.

Mvh Beyeren

Skrevet

at du trykker før du åpner når du begynner å få trykk er ikke vits vertfall men sånn ellers så er fremgangsmåten korrekt. Den lekker ikke noen plass da?

Skrevet

lekker ikke, og det minker ikke olje i reservoaret, men skal gå på igjenn med nytt mot i morgen, og håpe det ordner seg! takker for svar! så vet jeg i allefall at jeg ikke er helt på jordet! : )

Skrevet

Hadde samme problemet etter at alt av bremser var byttet,kjøpte en lufter på det lokale bilvarehuset som funka knall. Består av et lokk til å ha på tanken,og en slange som du setter på en ventil på hjulet. Da pressa trykklufta bremsevæska igjennom. Ser de selger noe lignende på gasolin.no vertfall. Bare et tips herfra..:)

Skrevet

har sett på en slik variant fra biltema, men tror jeg skal prøve å lage en selv,.,. finner bare ikke en topp som passer., tror det er noe sånn som må til,.., takker for tipset!

Skrevet
Det er bare å pumpe bremsen til væsken kommer,trengs ikke noen spesiell lufter,pump og etterfyll beholderen.Har du ingen motstand i pedalen så prøv å starte bilen noen sekunder mens du pumper,kommer det ingenting så har du jo bremseservoen tatt kvelden.muligens feil i hovedbremsesylinderen?ventilen i vakuum-slangen gåen?

Du har missforstått litt! Det du kaller bremseservo, bremsekraftforsterkeren har ingenting med den hydrauliske kretsen å gjøre... den bare hjelper deg med å trykke stempelet inn i hovedbremsesylinderen.

Når jeg skal bytte mye bremserør på en gang pleier jeg å lufte litt grovt etterhvert for å fylle røra underveis. Det hjelper ikke å bare pumpe med åpen nippel for da vil den bremsevæska som blir pumpa litt ut i kretsen bare dratt tilbake igjen istedet for at det blir dratt væske fra reservoiret... å bruke trykk i reservoiret er ikke dumt men hold deg under en bar så ikke spruten plutselig står :wink: Hvis du bare gjør det manuellt så vær tålmodig, det tar litt tid men trenger ikke pumpe mange ganger i begynnelsen. Bare få en kompis til å holde en finger på åpen luftenippel idet du slipper pedalen så det ikke blir sugd luft inn igjen :)

Får du det ikke til nå så har enten jeg forklart dårlig eller så må du overlate det til noen andre :)

Skrevet

Bruk enten trykksetting av systemet(som nevnt tidligere),eller bare en slange fra nippel ned i ei flaske fylt halvveis med br.væske. Da kan nippel stå åpen,og 1 mann betjene pedalen uten å få luft i retur. Enkelt&greitt.

Skrevet

da har jeg vært innom huggern å "kjøpt" ei e30 bremsevæskereservoartopp, så det blir nok en hjemmelaget variant med trykk i fra dekket ja. må være dette som skal til, har ligget med fingern på lufte nipplen mens det pumpes og kjenner ingenting. kanskje jeg endelig får kjørt den av kjørebukkene å får byttet det stygge taket, men det blir nå et nytt prosjekt.,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...