Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Solgte E30'n min igår og kjøpte meg en ny E30. Ble ganske fornøyd med kjøpet, men var ett par småfeil som jeg vil ha litt oversikt over før jeg kan føle meg helt 100 % trygg med den (Veit ikke om man kan det i det hele tatt med en 24 år gammel bil, men :lol:)

Da begynner vi med smørbrød-lista med feil:

1. Det blåser kun kaldluft fra varmeapparatet (dette er drit kjett da du dugger som faen og du attpåtil holder på å fryse brent ihjel!), MEN dette endra seg da jeg fylte på kjølevæske. "kühlwasser" lampa lyste også og bilen kokte nesten ifølge tempmåleren, så sjekka radiatoren, der var det rimelig tomt. Fylte på ny, men virker som det er lekkasje... Har radiator-sement hjemme og tenker å rense radiatoren, tette den igjen og fylle på ny frostvæske som tåler en milliard minus :P Ser ikke på det her som et problem egentlig, men tenkte å skrive det i tilfelle noen kanskje har erfaringer med at det kan være noe annet som er feil?

2. Bilen jager veldig fælt på turtall og går veldig opp og ned. Da jeg starter den opp på tomgang så går den opp til 2000 også under 1000 igjen og slik driver den på. Hadde problemer med at den stoppa igår også da jeg klemte inn klutsjen, at turtallet sank såpass at den stoppa. (Ganske kjett da du kjører med på lavt turtall i byen og er avhengig av klutsh:p) Noen som veit om det funker å bare rense den med startgass/lignende eller må jeg bytte hele møkket?

3. Har bensin lekk, men virker som om det bare er når jeg fyller på over halvparten. Hva kan jeg gjøre for å tette igjen denne, finnes det noe MacGyver spray/midler jeg kan ordne det med? Eller må jeg bytte rør osv osv? :)

Det var vel de tre hovedfeilene, resten er bare å bytte noen pærer og litt slikt + noe lednings-surr... :)

Er en liten prosjekt bil, så kommer til å lage en tråd hvor folk kan følge med hvis dem viiiil :)

Takker for alle svar!

1. hvis det nå er tett så holder det.. :) pass på å sjekk at du har nok kjølevann i tide og utide

2. første du kan gjøre er jo å se etter om noen av alle vakumslanger og diverse etter LMM sitter på plass så det ikke er noe falskluft. ta en titt på tomgangsregulatoren, gjerne bytte denne ved tvil..

3. funnet hullet/lekkasjen i tanken? macgyver trikset her er helt allminlig såpeklump som smøres over hullet og la det få kontakt med bensin så blir dette som tettemiddel..

håper dette kunne bli til hjelp:)

Skrevet

1. hvis det nå er tett så holder det.. :) pass på å sjekk at du har nok kjølevann i tide og utide

2. første du kan gjøre er jo å se etter om noen av alle vakumslanger og diverse etter LMM sitter på plass så det ikke er noe falskluft. ta en titt på tomgangsregulatoren, gjerne bytte denne ved tvil..

3. funnet hullet/lekkasjen i tanken? macgyver trikset her er helt allminlig såpeklump som smøres over hullet og la det få kontakt med bensin så blir dette som tettemiddel..

håper dette kunne bli til hjelp:)

1. Har ikke fått tetta igjen enda, men fattern har noe virkelig bra greier, med noe kule dingesbomser inni (?) som visstnok skal være helt gull... Satser på at det går bra etter det:)

2. Har ikke fått sett etter så mye, var mørkt igår da jeg kjørte:p Men har fått ett par tips av noen andre E30 kompiser, og dem sier at det å bruke startgass eller WD40 kanskje burde gjøre susen, i aller verste tilfelle så bare kjøpe en ny en, så er jeg sikker:)

3. Har ikke sett noe på lekkasjen i det hele tatt, men må få gjort det så fort som mulig.. Skal det være mye såpe eller? Og må det gjentas for at det skal funke optimalt?:)

Har ett lite problem til, bilen går på 5 sylindre og ikke 6... Bytte plugger skal jeg gjøre idag, men kan det være noe annet? Forrige eier har bytta alle pluggledninger på den og har akkurat vært gjennom EU :)

- Forresten, hjalp veldig mye det her, så takker for svar! : D

1. okey:) det er lov å prøve, enten virker det, ellers ikke. jeg hadde prøvd;)

2. bruke spray hvor da og kjøpe hva ny? hehe.. kan spraye stargass på slanger og rundt innsug for å finne falskluft..

3. bare å smøre rundt. men såpa må få kontakt med bensin får å bli seig:)

4. går den på 5 hele tiden? kjørt gris? gamle m20b20 har problem med vippearmer som knekker i toppen:/ dette er ett drittproblem.. ta deg en tur i garasjen og ta av toppdeksel og se etter.. ellers i førsteomgang kan du ta ut en og en pluggledning i mellomtiden mens motor går og se om den reagerer på turtallet/ eller mister flere sylindere.

Skrevet

1. okey:) det er lov å prøve, enten virker det, ellers ikke. jeg hadde prøvd;)

2. bruke spray hvor da og kjøpe hva ny? hehe.. kan spraye stargass på slanger og rundt innsug for å finne falskluft..

3. bare å smøre rundt. men såpa må få kontakt med bensin får å bli seig:)

4. går den på 5 hele tiden? kjørt gris? gamle m20b20 har problem med vippearmer som knekker i toppen:/ dette er ett drittproblem.. ta deg en tur i garasjen og ta av toppdeksel og se etter.. ellers i førsteomgang kan du ta ut en og en pluggledning i mellomtiden mens motor går og se om den reagerer på turtallet/ eller mister flere sylindere.

1. Javisst, jeg skal prøve dette;) Funka visst drit bra på andre ting han har brukt det på, så vil nok gi det et forsøk ja: ))

2. Skru av tomgangsregulatoren og rense den med startgass, slik jeg forsto av de andre jeg prata med så var det noe som kunne funke:)

3. Da skal jeg prøve det, Lano stiller vel sterkest innen merker her...!

4. Tror den går på fem ja, har ikke kjørt noe spesielt gris, kjørt helt normalt :) Forrige eier har nesten ikke brukt den og ikke eier før der heller, så den har stått mye i ro! Hmm, er det dyrt for slik vippearm eller?:S

Ja, dæven, det har jeg ikke tenkt på, da finner jeg jo ut hva som er feil;)

2. åja du tenker på den deler på innsuget.. kan prøve å rense den, men jeg mente den vakumklokka ved gasspjeldet ditt, med staget bort på gassen. sjekk vakumslangen på den først. juster staget eller bytt den. men hvis den går på 5 så er det ikke så rart den hopper på tomgang, er ikke elektrisk styrt tenning på denna.. så tomgangsproblemet ditt er at den ikke går på alle sylindere hehe

3. samma det, bare det er såpestykke:)

4. okey.. sånn som du forteller det så regner jeg nesten med at du har fått knekt en vippearm. kan knekke når som helst. har selv gjort dette med 3 motor der 2 av dem var 2litere:/ så sverger til forsterka vipper eller nye nå:)

en vippearm er ikke så dyrt men er mindre jobb å skifte topp egentlig hvis du er flittig.

Skrevet

du er sikker på det er radiatoren som lekker, og det ikke er toppakningen som er gåen?

Jaging på tomgang kan ofte være falskluft, treg tomgangsregulator.

du må nok finne lekkasjen før du kan tette den. har hørt at en quickfix kan være såpestykke og kline på, men har ikke testet selv, for jeg tviler.. får du det rent og tørt kan kjemisk metall duge litt det også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...