maartn Skrevet Februar 14, 2010 Share Skrevet Februar 14, 2010 Noen som kan gi meg en "detaljert" guide, til hvordan jeg skal bytte automatgir olje og filter på min M50 motor? 94' E36 320. Hvilken olje skal jeg bruke? Hvor handle osv? Er redd for å gjøre noe feil, så det må gjøres 100% korrekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maartn Skrevet Februar 15, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2010 Har funnet ut at jeg skal ATF olje ja, som er automatolje. Men, hvordan gjøres dette? Tapper ned via bunnpluggen, skrur ut bunnpanna.. bytter filter + pakning, skrur på plass.. og fyller på ny olje via tappethullet? Pumpes inn? Eller er det noen andre fylleplugger på siden eller noe? Så må jeg sette den i gir 2,3,4, D og R,N osv så oljen fyller hele kassa.. etterfyller.. kjører så en tur så motor / girkasse blir driftsvarm, og etterfyller så enda en gang til det renner over? Om jeg har forstått riktig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julianv Skrevet Februar 15, 2010 Share Skrevet Februar 15, 2010 Mener det er en peilesak på disse kassene? Skal bytte på min automatkasse straks også, og har fått høre at det er forskjellige kasser til m50. 3 stykker faktisk. Og det er vist forskjellige oljer på disse, så sjekk med bmw før du fyller på feil olje. Sjekk hva som står på platen på kassen før du ringe så slipper du å plage de for mye hehe. Men ja rett framgangsmåte du har såvidt jeg kan se Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maartn Skrevet Februar 15, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2010 Var under bilen tideligere i dag, å sjekket.. på kassa sto det bare "WARNING: Check information about oil" eller noe i den dur.. Når jeg sjekker i manualen til bilen, så står det bare ATF oil.. så det som er "warningen" , er vel at man skal bruke en ATF olje, og ikke noen andre typer. Kan ikke forstå at det skal være en SÅ spesiell olje, at leverandør av ATF oljen skal gjøre noen forskjell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Astri Skrevet Februar 15, 2010 Share Skrevet Februar 15, 2010 Olja som mest sannsynlig skal på kassa e dexron III og den e rød. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maartn Skrevet Februar 15, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2010 Hvorfor mener du at Dexron III _skal_ brukes, og andre ATF oljer ikke skal brukes? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Astri Skrevet Februar 16, 2010 Share Skrevet Februar 16, 2010 Før var det somregel dexron II som faktisk sto i bruksmanualene til BMW sine automatkasser, men Dexron III kan med fordel brukes før dexron II. Om du er usikker så kan du faktisk gjøre noe så enkelt som å gå inn på www.castrol.no og søke deg frem til hvilken olje som skal brukes på din bil. Der får du opp både gir-olje, servo-olje, motor-olje, diff-olje etc etc... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maartn Skrevet Februar 16, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 16, 2010 Hm.. i manualen hos meg står det ATF olje bare. Men skal sjekke ut litt ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maartn Skrevet Februar 16, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 16, 2010 C: Automattransmisjoner: ZF 3HP22, ZF 4HP22, ZF 4HP22EH, 4HP24, A4S270R/310R/310Z (med svart merkeplate), ATF TQ DIII; A5S310Z, ZF 5HP 19, ZF 5HP 24, ZF HP30 (med grønn merkeplate), Transmax Z; alle andre, se etiketten for spesielle krav til levetidspåfyll. Sjekk alltid håndbøker/etiketter for å sikre at riktig væske blir brukt -------------------- F: Bruk kun BMW godkjente automatgirvæsker og bakakselutvekslingsoljer Er den infoen jeg får ut av castrol. Jeg var under bilen og kikket etter grønn merkeplate, eller svart merkeplate.. men jeg så ingenting av det. Hva skal stå på merkeplaten? Eneste jeg fant var "check manual osv" som sto på undersiden av girkassa. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hillmar Skrevet Februar 16, 2010 Share Skrevet Februar 16, 2010 kassene med grønn merkelapp (dvs. lifetimeolje) kom ikke før 96-97, så du kan nok fylle dextron III med god samvittighet... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maartn Skrevet Februar 16, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 16, 2010 Er du 100% sikker på dette? A5S310Z heter girkassa mi, og på castrol sine sider (info i forrige post), så står den før parantesen med "grønn merkeplate". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hillmar Skrevet Februar 16, 2010 Share Skrevet Februar 16, 2010 Jeg vil ikke sitte med no ansvar, så la oss si 99% Merkeskiltet på den kassa sitter på "passasjersiden" og er litt vanskelig å se bak eksosen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maartn Skrevet Februar 16, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 16, 2010 Okey. Takk for info. vil bare være 100% sikker, så skal få tatt en titt til under. Forresten, så ser jeg at til og med biltema selger dextron III, hvilken leverandør bør jeg gå for? Er det noen forskjell på olja? Generelt skeptisk til biltema, så er vel lurt å gå for castrol sin f.eks? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hillmar Skrevet Februar 16, 2010 Share Skrevet Februar 16, 2010 Det går helt sikkert greit med biltemaolje, men mtp. kostnadene ved automatkasseras hadde jeg ikke prøvd å spare penger på olje... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dekkbrenneren Skrevet Februar 16, 2010 Share Skrevet Februar 16, 2010 Jeg har erfart BILTEMA olja, skal aldri i heile midt liv fylle på elle kjøpe noe på biltema som er til bil, kjøp CASTROL! Jeg fyllte på Biltemas motorolje, vet at det var riktig olje også. Men den begynte å klakke som et helvette. Folk kikket til og med rart på min bil da jeg stoppet for dem i f.eks fotgjengerfelt. Aldri mer biltema. Men tappet jo av så fort som overhodet mulig å fyllte på Castrol, da sveiv den så rolig som bare det... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå