Breitling Skrevet Februar 16, 2010 Skrevet Februar 16, 2010 Som topic sier. Oppdaget i dag at foring til høyre svingarm er totalt ødelagt, har hatt en slamrelyd bak et par dager, og en kjapp inspeksjon bekrefta at den må byttes. Er dette en jobb som er kurant å gjøre selv, eller må jeg sette den bort på verksted?? Byttet traversforingene bak for et par år siden, og da måtte jeg brenne dem ut med acetylen for å få gummien til å slippe. Har ikke tilgang til presse heller. Trenger bare å få dem ut, da jeg skal montere PF eller GSP-foringer. Innspill, tips eller trix dere?? EDIT: LINK TIL "DIY" I POST 8
Hanske Skrevet Februar 17, 2010 Skrevet Februar 17, 2010 Hei! Regner med at du mener de armene som sitter skrudd i 3 skruer foran bakhjulene? Jeg byttet mine her om dagen, skrudde ned en arm om gangen, kun de tre skruene og jekk på bakaksel, og støttebukk på armen, så av med feste, så satt jeg igjen med kun foringen i armen. Så brukte jeg en sånn:http://www.biltema.no/Verktoy/Sveising-og-lodding/Loddeverktoy/Gassbrenner/ Fikk satt fyr på foringen, men det blir litt nærme oppunder bilen, så jeg brukte ei stålplate som jeg holdt over flammene, og pirka og rota med skrutrekker på den brennende foringen. Litt risky drittjobb, men det funka, ha en bøtte vann i nærheten. Jeg tar ikke ansvar for bil i full fyr! Jeg endte opp med en ring jeg måtte slå ut, men det gikk fint. satte inn de GS sine foringer som ikke må presses på, ble bra det. Edit: Skrudde løs festet med litt press på bakhjulet, og løsnet hjulskruene, da festet var løst jekket jeg høyere, tok av hjulet og armen kommer ned, og kan presses litt mer ned.
Breitling Skrevet Februar 17, 2010 Forfatter Skrevet Februar 17, 2010 Takk for svar. Var dette jeg hadde regnet med at jeg måtte gjøre uten tilgang på en presse. Ringte verksted i dag for å få et prisoverslag, så skal vurdere om jeg skal sette den bort for å få dette fixet. Bør jo ha 4-hjuls kontroll etterpå uansett når disse armene har vært nede. Men, blir det flere timers arbeid på et verksted, så tar jeg heller jobben selv og sparer de tusenlappene
Hanske Skrevet Februar 18, 2010 Skrevet Februar 18, 2010 Ja, fort gjort å få det litt skjevt på plass igjen. jeg skal prøve og rette litt på ene siden min igjen. Ene bolten min knakk tvert av også, oppe i karrosseriet, måtte skjære ut den "muttern" som er sveiset fast, og inn med ny, så det hadde sikkert blitt veldig dyrt for min del om verkstedet hadde gjort det. Gjør man det selv, får man rusbehandlet skikkelig oppe i hullet der forings greiene er også. Jeg blåste inn olje i hullene til skruene også. Jeg tenkte jeg skulle sette det på verkstedet selv, men regnet med å betale 3-5000kr for denne jobben, og da kjøpte jeg meg verktøy for et par tusen isteden med god samvittighet, viktig å finne på en god nok unnskyldning for å handle litt!! hehe Boltene på venstre siden min var veldig dårlige, sikkert ikke alene om det, hadde jeg vært deg hadde jeg skaffet 2-3 bolter i forkant av jobben, for å være sikker. 12x1,5-40 10-9 mener jeg, gs skaffer dem ihvertfall. Altså ikke vanlig M12bolt. 4hjuls kontroll tar jeg når sommerdekk er på plass, byttet begge endeledd tidligere også, så det er ikke no som stemmer hos meg Fint om du kan skrive hva prisen blir, og hva som er inkludert, greit å vite. Uansett, jeg hadde gjort det selv igjen om så skulle vært, selv om det er en skikkelig drittjobb.
AlXz Skrevet Februar 18, 2010 Skrevet Februar 18, 2010 Kanskje litt Ot.., men opplevd mange ganger at de boltene har lett for å knekke. Er det greit å varme dem opp eller noe først? Er vel noe dritt å borre vekk resten i ettertid?
Breitling Skrevet Februar 18, 2010 Forfatter Skrevet Februar 18, 2010 Går helt fint å varme de med acetylen-brenneren eller lignende. Fikk prisoverslag fra verkstedet i dag. Jobben tar 4 timer og koster meg 2.600,-
Hanske Skrevet Februar 18, 2010 Skrevet Februar 18, 2010 inkl foringer og innjustering av bakstillinga? plutselig ikke så god samvittighet for å handle vertøy, hehe. Var vel kun for jobben med bytte det? ikke alle som har tilgang på actylen brenner da, den saken jeg brukte, varmer litt mye rundt, er ikke så spiss i flammen, men hadde sikkert funket på boltene den også, men da skulle brannslukking muligheter vært nærme bilen. Knekker verkstedet en bolt eller to, så blir nok det extra pga gammel bil?
Breitling Skrevet Februar 19, 2010 Forfatter Skrevet Februar 19, 2010 Dette var kun for selve jobben ja. I tillegg kommer hjulstilligskontroll på 1.050,-, samt Gs Performance-foringene på 790,-. Men har muligens fått lånt meg en presse fra en kamerat som er mekaniker, så på mandag ksla jeg prøve å få bytta foringene. Må si det er lite kult å kjøre rundt i en 91 mod Toyta HiAce mens bimmern er parkert
Breitling Skrevet Februar 21, 2010 Forfatter Skrevet Februar 21, 2010 Legger ut et par DIY som jeg fant. Forklarer i detalj hva du trenger av verktøy, hvordan du lager deg presse, og hvordan du kan forsterke foringsfestene. Er ikke så mye jobb som jeg trodde dette http://home.comcast.net/~matthew.c.smith/mods/RTAB/index.htm http://www.bimmerdiy.com/diy/e36rtab/ TAGS: E36 svingarm, foring, presse, pressverktøy, RTAB, DIY
Hanske Skrevet Februar 23, 2010 Skrevet Februar 23, 2010 Hallo! Hvis man gidder å lage et sånt pressseverktøy, som i den siste linken, slipper man mye pes og flammer, tror ikke det er så dumt. Jeg syns egentlig at de "skoene" som blir skrudd opp i bilen virket veldig spinkle, skulle tro at de gir seg litt, hvis man velger stive foringer. Jeg måtte også utvide de 2-3mm for å få på plass GS-foringene.
Breitling Skrevet Februar 23, 2010 Forfatter Skrevet Februar 23, 2010 Tja, vi får se hva jeg finner ut. Har hvertfall fått laga meg en slik presse, den virka mere solid enn den som jeg hadde fått lånt. Venter ennå på at foringene skal komme i posten, har tatt vel lang tid må jeg si....lurer på om minusgradene får lastebilene deres til å fryse fast.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå