Gå til innhold

Bygge om 520ia 24v til manuel med 520i 12v?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en e34 94 modell med m50b20 motor med automat som jeg vil bygge om til manuel.

så har jeg en 88 model med m20b20 motor og manuelkasser, går det ann å flytte åver svinhjul og girkasse på 24v motoren?

Skrevet

Er ikke dette den tredje tråden din om akkurat det samme? Jeg foreslår at du holder deg til en tråd og heller bumper dem i ny og ne.

Og som jeg sa tidligere så er denne girkassen fra en helt annen motor med en helt annen innfestning.

Delenummrene på en manuel kasse til m20 og en til m50 har ikke like delenummer.

Det er mange flere skruehull på en m50 så nei dessverre dette vil ikke passe. Og å nedgradere motoren fra m50 til m20 er heller ikke så smart hvis du ikke har planer om å bygge turbobil.

Edit: Bildene fra GS funket ikke av en eller annen grunn.

Skrevet
Er ikke dette den tredje tråden din om akkurat det samme? Jeg foreslår at du holder deg til en tråd og heller bumper dem i ny og ne.

Og som jeg sa tidligere så er denne girkassen fra en helt annen motor med en helt annen innfestning.

Delenummrene på en manuel kasse til m20 og en til m50 har ikke like delenummer.

Og kassene er ikke like:

Dette er en m20:

10563.gif

Dette er en m50:

26104.gif

Det er mange flere skruehull på en m50 så nei dessverre dette vil ikke passe. Og å nedgradere motoren fra m50 til m20 er heller ikke så smart hvis du ikke har planer om å bygge turbobil.

Tull! Har gjort akkuratt det samme på min og det fungerer! Svinghjulet må dreies ca 2.5 mm for å ikkje komme borti castingen på blokka, og så må du lage et provisorisk feste på høyre side av girkassa sik at den står stødig, som han sier så er det andre hull på m50 og m20, men nok hull til at det går. Vinklinga blir litt annerledes enn en original m50 kasse ville gjort, men er ikkje skadelig og blir en vanesak.

Skrevet

Vel for en allminelig person som ikke har store kunnskaper med en dreiemaskin o.l vil ikke dette være mulig.

Alt er mulig har du kunnskaper nok, men nå tok jeg utgangspunkt i en som kanskje ikke har skrudd så mye bil og dermed ikke har mye erfaring.

Skrevet

Hadde aldeles ikkje kunnskapene om detta da eg begynte, blei litt prøving og feiling, men fikk det til slutt te. Eg brukte svinghjulet fra m20'n. Svinghjulet fra m50 automatkassa passer overhodet ikkje på m20 manuellkassa.

Men derfor e det jo lurt at han spør her inne, slik at folk som faktisk har gjort dette før kan dele kunnskaper og tips...

Skrevet

så det er egentlig bare å drei av svnghjulet? lage ett feste til girkassa så er det i boks ?

hvor dreier du svinghjulet? bilde?

Hvordan bli stangen stående inni bilen da?

Skrevet

Du dreier av på den sida som går inn mot blokka. Et feste er viktig ja, ellers så står kassa ustødig. Stannag blir stående litt mer mot høyre, men ikkje så mye at du ikkje får den i 5'te gir... Bilde av svinghjulet finner du på sia mi om min bil. Husker ikkje kas side, men om du leter litt så finner du det. Send meg nr ditt på pm så skal eg sende deg bilde av girkassefestet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...