Gå til innhold

Hva fyker best LMM før eller etter turbo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei holder på å bygge turbo på en 518i e34 m43.

Det jeg lurer på er hva som fyngere best. LMM plasert før turbo og IC eller å ha den plasert rett før gass spjeldet etter turbo og IC?

Denne LMM er av type Lovedør så den har ikke noe varmetråder bare et potensiometer.

Skrevet
lmm skal altid stå før turbo.. så turbo suger luft gjennom og ikke blåser...da går lmm løpsk :wink: ....

Og hva blir forskjellen der?

Trådstarter...

Putt lmm før turbo, men drit da i dump ventil/pop off eller hva enn dere vil kallle det.

Dersom du putter den inn etter turbo og vil ha dump ventil, så sett den mellom dumpen og spjeld huset. Problemet ved montering på trykksiden (etter turbo) ar at den kan ta kvelden grunnet trykket, men tviler på at du skal lade særlig mye over 0,6 noe den mest sannsynlig kan leve med.

Hvofor drite i dump ved montering før turbo?

Fordi da vil lmm måle all luften som dumpes ved slipp av gass og i mange tilfeller føre til forsuring og irritasjon som oppleves grunnet nesten drukning og drukning etter hvert pådrag der du avslutter med og la den falle ned til tomgang.

Skrevet

Man skal veld egentilg route luften tilbake rett før LMM ved bruk av popoff. Og ikke slippe målt luft rett ut?

Har sett begge typer brukt, både før og etter turbo med LMM. Men orginalt er den alltid plasert før turbo.

I mitt hode vill jeg plasere den før turbo. Lurer på om folk ikke gidder å flytte på LMM pga forlengeledningen eller ikke har tenkt så mye på det. Menn kunne tenkt meg å fått den tekniske forklaringen.

Skrevet
lmm skal altid stå før turbo.. så turbo suger luft gjennom og ikke blåser...da går lmm løpsk :wink: ....

Trådstarter...

Putt lmm før turbo, men drit da i dump ventil/pop off eller hva enn dere vil kallle det.

Dersom du putter den inn etter turbo og vil ha dump ventil, så sett den mellom dumpen og spjeld huset. Problemet ved montering på trykksiden (etter turbo) ar at den kan ta kvelden grunnet trykket, men tviler på at du skal lade særlig mye over 0,6 noe den mest sannsynlig kan leve med.

Fordi da vil lmm måle all luften som dumpes ved slipp av gass og i mange tilfeller føre til forsuring og irritasjon som oppleves grunnet nesten drukning og drukning etter hvert pådrag der du avslutter med og la den falle ned til tomgang.

Du sa det vel selv nå....lmm skal ha luft gjennomstrømming via vaacum og ikke trykk...da dør den...

Skrevet

Trådstarter...

Du sa det vel selv nå....lmm skal ha luft gjennomstrømming via vaacum og ikke trykk...da dør den...

derfor resirkulasjons dump er oppfunnet...uten dump så knekker akslingen i turboen...amatører:)

Skrevet

Evig diskusjon dette her, er ikkje tvil om att dumpen skåner turboen men etter mi erfaring og kompiser sine erfaringer skal det laaaang tid til før den ryker pga dette.... :roll:

Skrevet
Evig diskusjon dette her, er ikkje tvil om att dumpen skåner turboen men etter mi erfaring og kompiser sine erfaringer skal det laaaang tid til før den ryker pga dette.... :roll:

Jeg er også enig i dette.

men denne tråden skal ikke dreie seg om dumpventil.

Plasering av LMM er det inntresange her.

Det er jo ingen tvilom hva man bruker dersom man har en original bil med overtrykk motor og motorstyring laget dere etter.

Men i di fleste tilfellen der man mekker dette selv, altså tilføreg en NA motor overtrykk. hvor er det best å plasere LMM av låvedør type? på mitt oppsett er det i utgangspunktet tenkt å kjøre 10psi altså 0,7bar trykk fordi wastegaten er orginal satt til dette.

Skrevet

Eg har best erfaring med lmm før turbo, mykje bedre respons enn med lmm på trykksida...

Går reinere, lettere og få den til å gå på tomgang osv...:)

Skrevet

dumpventil er for jenter og folk med bil fra østen.

enten så kjører man resirk eller så kjører man uten.

LMM skal stå FØR turbo

Skrevet

Løp 60meteren og tre en plast pose over hodet og du lager wastegate\chatter lyd du også :D ...lmm før turbo og resirk dump.. da varer det lengre og er gjort riktig.. mange år siden jeg kjørte 0.7 i trykk. 1.8 er ok :wink: ...og kjørt 4 år uten feilslag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...