Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

sjekk klaringen ved å lenge ringene ned i syl.

eneste du da trenger er søkeblad og evt en fil til å gappe de

Skrevet

Jeg skal bare legge ringene ned i sylinderne, slik at de ligger innat sylinderveggene, og måle gapet på ringene med søkeblad?

Fil til å gappe, hva mener du da? At dersom det ikke er noe mellomrom mellom endene på ringene at jeg må file de litt "kortere" slik at det blir et mellomrom der?

Skrevet

ja, men du må legge ringene ca like langt ned som de ville vært når de var montert på stempel da.

bruk et stempel uten ringer til ¨å dytte de ned

Skrevet

Skal kikke litt nærmere på det ja :)

Har bestilt meg noen spesial ringer til JE stemplene, har aldri sett slike ringer før, men det ordner seg nok :) Takk for hjelpa! :)

Skrevet

Finnes ring-tang til å montere stempelringer med,dette er for å unngå at ringene knekkes eller vries for mye når de monteres slik at de tar skade,og for å unngå å rispe opp stempelet. Men av erfaring går det like greitt for hånd bare en er forsiktig.

Er det brukte stempel du skal montere nye ringer på bør du rense ringspora og kontrollmåle sporslitasjen. Dette for å unngå feil anlegg mot sylinder og at ringene ikke flagrer i spora,og dermed vil gi mindre tetting samt er mer skadeligt(kan i verste fall få knekte fjører over tid).

Sjekk også monteringsanvisningene for ringene,noen har merking for hvilken vei de skal stå,andre har konstruksjonsmessige ulikheter som angir hvilken vei de skal monteres.

Skrevet

Jeg justerte mine ringer helt etter instruksjonene som fulgte med, og det var muligens litt for trangt. Men jeg hadde ett lite uhell som gjorde at jeg må ha nye stempler, så om ringene var for trange er det for sent å finne ut...

utdrag av min mail:

Hello

I have totalseal rings in my engine, and i have gapped them to:

top ring 0.50mm = 0.1968"

second ring 0.35mm = 0.1378"

bore 91mm = 3.583"

-----------------------------------------------------------------------------------

Svar fra total seal:

Ole,

Your top ring gap looks good I would however increase the 2nd ring and rail gap to about the same as the top ring (.50mm). Oil ring gap looks good. One thing we run in to is tuning via Lambda & EGT has no bearing on octane rating please keep that in mind. I've seen many engines with AFR 10.8:1 have detonation issues as the fuel is not proper for the application. At least I see that here less experienced tuners will enrich the fuel mixture thinking they can use a low octane fuel and be safe. As we both know this is not true.

Best Regards

Keith Jones

Total Seal Inc.

Ph 623-587-7400

800-874-2753

Fx 623-587-7600

keithj@totalseal.com

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Og svar fra Topend som jeg kjøpte stemplene fra:

From: topend@earthlink.net

To: haraldstad@hotmail.com

Subject: RE: Total seal piston rings

Date: Wed, 15 Apr 2009 12:26:11 -0700

I recommend you set the top at .025” and the Second at .022”

Steve

Skrevet

Har det noe å si hvor gapen er?

Kan ikke se at det er noe spor på stempelet i sporet der ringene skal ligge som skal hodle de på plass.

Så kanskje de skal ligge helt løst og kan vri seg rundt som de vil, og gapet har ingenting å si hvor er?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...